Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vet opslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Klaas, zijn ze nu ook al aan het "trekken" .
    Het kan zijn dat ze straks(nu) m.n. 's nachts druk(vgl zwartkoppen) worden en dus meer gaan gebruiken. Als je nu dus teveel laat afslanken kan het weer nadelig worden.
    Zomaar een gedachte.

    Opmerking


    • #17
      hey zwartkopje

      misschien heb je hier wel gelijk in maar mijn gevoel is toch dat ze net wat te vet zijn dus laat ze een klein beetje afvallen en idd alles is alweer aan het trekken .merk het hier ook alweer in de hokken de zwartkop is alweer zeer druk 's nachts

      gr klaas
      Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
        Klaas, zijn ze nu ook al aan het "trekken" .
        Het kan zijn dat ze straks(nu) m.n. 's nachts druk(vgl zwartkoppen) worden en dus meer gaan gebruiken. Als je nu dus teveel laat afslanken kan het weer nadelig worden.
        Zomaar een gedachte.

        ik kan niet vanachter mijn monitor zien of bepalen of zijn vogels te vet zijn, als bonkje zoiets denkt/zegt dan neem ik aan dat hij dit goed kan inschatten zelf.
        ik denk zelfs dat als zijn vogels niet te vet zijn hij deze topic ook niet gemaakt had.

        maar weet 1 ding vet erbij krijgen is vaak gemakkelijker dan het vet eraf krijgen.
        vergeet ook niet dat de vogels in verhouding naar kleinere kooien gaan, binnen gaan zitten,warmte krijgen etc etc
        dus de verbranding ( cq "het lijden") zal toch anders worden schat ik zo in.

        ik bedoel .....een voorbeeldje......een paar avonden/nachten een beetje wieken/vliegen staat niet in verhouding wat de vrije soortgenoten voor de kiezen krijgen, daarbij krijgt de in gevangeschap levende exemplaren elke dag een vers buffet aangeboden en kunnen ze meer "tanken" ( en dan kunnen ze als het dieet niet goed afgestemd is zich letterlijk dood eten, vergeet niet dat overige organen het zwaar te verduren krijgen bij vogels met "vetzucht", zo moet het hart sneller pompen ,nieren en lever krijgen het zwaarder etc etc), zie ik de vrije soortgenoten nog niet doen midden op zee/oceaan.

        er zijn niet voor niets zulke teksten als : je kan ook te goed zijn voor je vogels.

        op dit forum staat ook ergens over de trek van zwartkoppen in de voliere was een topic van gerard6.

        mvg

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
          ik kan niet vanachter mijn monitor zien of bepalen of zijn vogels te vet zijn, als bonkje zoiets denkt/zegt dan neem ik aan dat hij dit goed kan inschatten zelf.
          ik denk zelfs dat als zijn vogels niet te vet zijn hij deze topic ook niet gemaakt had.
          Ik ook en maar te vet is natuurlijk wel afhankelijk van een aantal zaken.
          Een vette vogel die niet ver hoeft te vliegen is te vet, een vogel ver moet vliegen niet.

          Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
          maar weet 1 ding vet erbij krijgen is vaak gemakkelijker dan het vet eraf krijgen.
          vergeet ook niet dat de vogels in verhouding naar kleinere kooien gaan, binnen gaan zitten,warmte krijgen etc etc
          dus de verbranding ( cq "het lijden") zal toch anders worden schat ik zo in.
          ik bedoel .....een voorbeeldje......een paar avonden/nachten een beetje wieken/vliegen staat niet in verhouding wat de vrije soortgenoten voor de kiezen krijgen, daarbij krijgt de in gevangeschap levende exemplaren elke dag een vers buffet aangeboden en kunnen ze meer "tanken" ( en dan kunnen ze als het dieet niet goed afgestemd is zich letterlijk dood eten, vergeet niet dat overige organen het zwaar te verduren krijgen bij vogels met "vetzucht", zo moet het hart sneller pompen ,nieren en lever krijgen het zwaarder etc etc), zie ik de vrije soortgenoten nog niet doen midden op zee/oceaan.
          Yup maar in een kleine kooi met "stress" omdat "men" wil vliegen vreet ook energie. Een vogel die dan te weinig heeft gegeten(te weinig vet) legt dan snel het loodje.

          Het was alleen een suggestie aan hem en alleen hij kan dat meenemen in zijn acties. Begrijp dus het "probleem" niet zo.

          Opmerking


          • #20
            ik heb geen probleem hoor,zijn mijn vogels niet

            nogmaals ik kan niet zien in hoeverre zijn vogels vet danwel te vet zijn,ik zeg alleen met dit soort vogels ,oppassen en actie ondernemen als het nodig is meer niet ,of het nodig is? wederom kan ik vanachter mijn scherm niet zien.

            maargoed het is vrij simpel allemaal hoor ,bonkje hoeft alleen maar ff de kweker(s) van zijn vogels te vragen hoe deze dat deed met zijn kweekkoppels , toch?????
            die vogels hebben het ook gered daar dus is die wijze ook de juiste voor zijn vogels. toch?

            mvg

            Opmerking


            • #21
              Ik neem aan dat het jonge vogels zijn,gekocht/geruild bij een kweker.Heeft die geen advies gegeven of kun je die niet vragen naar zijn voerschema?
              Ook eens vragen hoe het ouderkoppel bij hem overwinterd.
              Mischien off topic maar hoe lang duren die trekneigingen eigenlijk.

              mvg eddie

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                Ik neem aan dat het jonge vogels zijn,gekocht/geruild bij een kweker.Heeft die geen advies gegeven of kun je die niet vragen naar zijn voerschema?
                Ook eens vragen hoe het ouderkoppel bij hem overwinterd.
                Mischien off topic maar hoe lang duren die trekneigingen eigenlijk.

                mvg eddie

                Opmerking


                • #23
                  Werken die vogels dan met een innerlijke tijdklok of kun je mischien sturen met licht.

                  mvg eddie

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                    Werken die vogels dan met een innerlijke tijdklok of kun je mischien sturen met licht.

                    mvg eddie
                    je zou zeggen dat het haast wel moet ( een innerlijke bioritme) maar dat is een vrij groot mysterie nog hoor (sluit wel aan bij sommige van ele zijn topics) , want wat is nu de trigger om juist overmatig te gaan eten? want wat is nu de specifieke trigger om op de wieken te gaan en bv. een tocht te maken die je nog nooit van je leven hebt gedaan (jongen vogels) etc etc.
                    hoe weet de vogel waar naar toe te gaan?
                    nou ja en zo nog wel dingen.

                    ik bedoel als het alleen voedsel( eigenlijk het gebrek aan) wat de specifieke trigger is dan zouden de vogels bij ons in de voliere's dit gedrag dus nooit hoeven te vertonen, het is immers elke dag weer feest bij mac.donalds.
                    dus ook hier weer alles zal een beetje met van alles te maken hebben.
                    het is en blijft een nog niet volledig opgeloste puzzel hoor.

                    ik bedoel is het licht, nou dan laten we het licht toch aan of juist uit, maakt in beide gevallen niet veel uit want "getrokken "word er toch wel, nu is het wel zo dat veel soorten juist alleen trekken in het donker vanwege de veiligheid.

                    ik deed het licht aan zodat ze konden zien waar ze heen "trokken" zodat ik ze de volgende dag niet op hoefde te rapen evt. doordat ik toegaf aan die neiging en na zoveel dagen een totale verandering deed (licht uit dus) leek het wel of er soms een knopje omging bij de vogels en ze werden al snel rustiger (in hun hoofd hadden ze bestemming bereikt/lees spierweefsel/vet verbrand want het lichaam is volgens mij diegene die zegt en stop nu is het klaar geen energie meer).
                    dat er bij waren die bezig bleven ,tja die had je er ook bij natuurlijk, gelukkig zijn het allemaal individuen en allemaal een eigen karakter.

                    mvg

                    ik denk dat licht een stukje van de puzzel is en daarom ook die tekst hierboven over dat licht.

                    een stukje daarvan is ook bv waarom dat overjarige vogels minder ver trekken dan eerste jaars vogels ? ( althans vaak dan).
                    want ja je heb er ook weer bij die helemaal niet meer wegtrekken en het risico nemen.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                      je zou zeggen dat het haast wel moet ( een innerlijke bioritme) maar dat is een vrij groot mysterie nog hoor (sluit wel aan bij sommige van ele zijn topics) , want wat is nu de trigger om juist overmatig te gaan eten? want wat is nu de specifieke trigger om op de wieken te gaan en bv. een tocht te maken die je nog nooit van je leven hebt gedaan (jongen vogels) etc etc.
                      hoe weet de vogel waar naar toe te gaan?
                      nou ja en zo nog wel dingen.

                      ik bedoel als het alleen voedsel( eigenlijk het gebrek aan) wat de specifieke trigger is dan zouden de vogels bij ons in de voliere's dit gedrag dus nooit hoeven te vertonen, het is immers elke dag weer feest bij mac.donalds.
                      dus ook hier weer alles zal een beetje met van alles te maken hebben.
                      het is en blijft een nog niet volledig opgeloste puzzel hoor.

                      ik bedoel is het licht, nou dan laten we het licht toch aan of juist uit, maakt in beide gevallen niet veel uit want "getrokken "word er toch wel, nu is het wel zo dat veel soorten juist alleen trekken in het donker vanwege de veiligheid.

                      ik deed het licht aan zodat ze konden zien waar ze heen "trokken" zodat ik ze de volgende dag niet op hoefde te rapen evt. doordat ik toegaf aan die neiging en na zoveel dagen een totale verandering deed (licht uit dus) leek het wel of er soms een knopje omging bij de vogels en ze werden al snel rustiger (in hun hoofd hadden ze bestemming bereikt/lees spierweefsel/vet verbrand want het lichaam is volgens mij diegene die zegt en stop nu is het klaar geen energie meer).
                      dat er bij waren die bezig bleven ,tja die had je er ook bij natuurlijk, gelukkig zijn het allemaal individuen en allemaal een eigen karakter.

                      mvg

                      ik denk dat licht een stukje van de puzzel is en daarom ook die tekst hierboven over dat licht.

                      een stukje daarvan is ook bv waarom dat overjarige vogels minder ver trekken dan eerste jaars vogels ? ( althans vaak dan).
                      want ja je heb er ook weer bij die helemaal niet meer wegtrekken en het risico nemen.


                      het zal zeer zeker met licht te maken hebben maar zal de temperatuur er zoveel te maken mee hebben als ze zeggen
                      naar mijn mening niet ik heb verleden jaar mijn koppel karekiet gewoon buiten gehouden wel met een verlichting van 12 uur
                      dus wat zal dan de conclusie zijn ik denk dat het hoofdzakelijk iets met het licht te maken heeft o.a lichturen

                      mvg klaas
                      Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        was het maar zo gemakkelijk bonkje

                        mensen die spreken over "winterhard" etc aangaande bepaalde soorten,die kijken soms niet verder dan hun neus lang is.

                        voedsel:
                        wat zou nu een factor kunnen zijn waarom vogels gaan trekken? nou voedselaanbod bv. ( het ene gebied komt een gebrek aan.het andere gebied komt het vol te zitten met mogelijk voedsel).
                        maar dat heeft dus dan met de relatie van temp en lichtaanbod te maken.( allemaal puzzelstukjes).

                        kou:
                        koude kunnen vogels maar vaak heel goed weerstaan.
                        wat veel vogels nekt is vocht en tocht ,niks meer en niks minder.
                        als je dus zegt koude tja dat staat dus in verbinding met licht (opwarmen van zon , zon is licht en warmte).
                        waarom vertekken "ze" ( de meeste) dan?
                        nou simpel het is te koud voor hun voedseldieren en te weinig licht om eraan te komen/ te weinig tijd om eraan te komen.

                        terug vertalend naar voliere milieu...................als jij zorgt voor genoeg opname in de gebode fourageertijd en geschikt voedsel zullen ze niet omvallen van de kou,waar sommige van dit soort vogels dan wel gevoeliger voor zijn is het vervormen/afsterven van tenen en nagels bv.
                        maar dan is dus de vorst ( vanaf een bepaalde temp) en i.c.m. vocht een grotere dooddoener dan "gewoon koud".
                        maar dan hoor ik gelijk jullie denken ja maarw acht is ff soms is vorst helemaal niet zo slecht om in te vertoeven, nee dat klopt ook vaak maar ook nu weer het is de combinatie van diverse factoren die vorst levensbedreigend kunnen maken, denk aan lengte van vorst, windkracht, vochtgehalte etc.

                        maar ja de slimme vogelliefhebber weet overal oplossingen voor (als het goed is).

                        maargoed .....................
                        mvg



                        heb je weer helemaal gelijk in er zijn zoveel factoren die meespelen
                        achja meestal vindt ik hier wel wat op

                        en wat betreft vragen aan de kweker hoe hij het doet etc. is al lang gedaan alleen bij hem speelde dit geen rol en ik aangezien redelijke ervaring heb met dit soort vogels dacht ik hier zelf wel uit te komen
                        omdat hier meestal 1 persoon is die wel geregeld of te wel meestal hier een goed antwoord op heeft dus zodoende ...
                        en toen ik deze vraag stelde wist dat deze heer of mev. zou reageren

                        achja zoveel wordt er met deze soorten nog niet gekweekt dus info vinden over voeding, licht, huisvesting in de winter is er bijna niet dus zal de persoon in kwestie op zijn gevoel moeten afgaan en dat lukt hem aardig

                        mvg klaas
                        Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                        Opmerking


                        • #27
                          Ik laat de meeste vogels en ook de iets gevoeliger vogels die in het wild al vertrokken zijn meest buiten overwinteren.Wat hier binnen zit is vaak door ruimtegebrek buiten.
                          Heb het idee dat als de voeding goed is en er genoeg water is de vogels er wel tegen kunnen.
                          Enige probleem is nachtelijke verstoringen,daarbij wordt zoveel energie verbruikt dat ze te kort komen om de lange nachten te overbruggen.
                          Binnen is het trouwens bij mij net zo koud als buiten,de hele dag de deur open.
                          Vind twaalf uur licht trouwens wel het maximum,ze zitten hier binnen op elf uur,heb ik betere ervaringen mee.
                          Nadeel van vogels binnen vind ik dat ze er niet mooier op worden,stoffig verenpak en pootproblemen,ook bij voldoende badwater.
                          Dit laatste geef ik nu in schaaltjes waar grind op de bodem ligt,scheelt een stuk.

                          mvg eddie

                          Opmerking


                          • #28
                            zoals de meeste kwekers beamen het is een kwestie van gevoel...

                            net de rietzangers na binnen gehaald en ze zijn te vet dus ze zitten nu binnen
                            zodat gedoseerd kan voeren niet dat ik dat buiten niet doe maar nu kan het iets preciezer
                            het blijven geweldig mooie vogeltjes net zoals de karekiet kwa kleur toch liever de rietzanger maar kwa karakter de karekiet

                            mvg klaas
                            Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                            Opmerking


                            • #29
                              gewoon doorgaan mannen ik vind dit reuze interesant.

                              Arjan

                              Opmerking


                              • #30
                                wk heeft vele soorten gekweekt waar mijn interesse ligt dus meestal heeft hij een zeer goede uitleg over hoe en wat ....maar ieder doet het weer anders...dus daarom is dit een zeer leuk en leerzaam onderwerp

                                licht,voeding,huisvesting en ga zomaar door is niet zo heel veel bekend over deze categorie vogels
                                als je enkele jaren terug zei dat je kweekte met rietzanger etc geloofde niemand je
                                daarom wordt het weleens tijd dat er steeds meer bekent wordt gemaakt hoe en wat..
                                heb ook met enkele kwekers getelefoneerd en die zeiden wij hebben dit elk jaar en levert geen probleem op.................daar heb ik mijn twijfels bij
                                nu spring ik wel van het ene naar het ander onderwerp neem dat aub voor lief want dat is de passie die ik voor deze vogels heb
                                Vogels liefhebben is een hobby..........of niet het is liefde voor de natuur...

                                Opmerking

                                Working...
                                X