Pagina 1 van de 13 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 124

Onderwerp: Een nieuwe volière bouwen, incl. nachthok en sluis

Een nieuwe volière bouwen, incl. nachthok en sluis

Aangezien het weer momenteel zo beroerd is, heb ik afgelopen week niet veel gedaan aan de bouw van mijn voliere. Dus ben ik me maar bezig gaan houden met de maatverdeling van de sluis en het nachthok. Zoals ik bij een ander onderwerp "Even voorstellen" al heb beschreven hoe ik de vluchtverdeling wil maken, nl. 1 vlucht van 4x1x2 en 1tje van 2x1x2 weet ik nog niet hoe ik het nachthok het beste in kan delen.

Zie ook http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=14142

Ik wil namelijk een sluis plus nachthok tussen de 2 vluchten in gaan maken. Zodat de vogels van beide vluchten in 2 verschillende nachthokken in dezelfde ruimte kunnen. Maar de oppervlakte van deze ruimte is ongeveer 1 vierkante meter. 1x1. Hier wil ik een sluis voor beide vluchten en 2 nachthokken.

Hoe kan ik dit nu het beste indelen?

2 boven elkaar? 1 meter in de breedte, plus minus 60 cm in de hoogte en 50 cm in de diepte. Zodat ik dus twee hokken boven elkaar krijg.
    -Dan heeft de ene vlucht dus een hoog invlieggat, wat volgens mij het beste is, zo hoog mogelijk.
    -En de andere vlucht een relatief laag invlieggat, is dit een nadeel?

Of 2 naast elkaar? 50 cm in de breedte, 1,20 meter in de hoogte en 50 cm in de diepte. Zodat ik dus twee hokken naast elkaar krijg.
    -Het nadeel lijkt me dan dat 50 cm bij 50 cm wel erg smal is voor een nachthok.

Of zouden beide opties te klein zijn en kan ik maar 1 nachthok in deze ruimte maken???

IK hoop dat het een beetje duidelijk is en anders verneem ik het graag!

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

Opties....

In bijgaand schetsje de mogelijkheden....mijn voorkeur; optie 1.
    Hoewel idd 'bovenelkaar' geeft dit voor de vogels de best mogelijk invlieg-verblijfsruimte. Natuurlijk willen vogels graag bovenin vertoeven maar als er geen keuze is.....
    Ik heb een vergelijkbare situatie waarbij er 2 binnenruimtes zijn die vanuit de voliere toegankelijk zijn...dus allebei tegelijk. Beide ruimte's worden gebruikt...in de onderste zitten meestal de kanaries....beetje hun stekkie. De zebravinkjes in de bovenste....maar ze wisselen ook wel eens.

In jouw situatie kun je afhankelijk welke vogels je links of rechts zet een beetje testen waar de voorkeur van de vogels naar uit gaat.

Ik zou in ieder geval wel beide ruimtes met een invlieggat zowel links als rechts uitvoeren....da's in de toekomst altijd handig!

Succes!

Peer

Vorderingen in de bouw

Dus jij zou voor optie A kiezen? Dat had bij mij ook de voorkeur ja.

Vandaag ben ik toch weer redelijk aan de gang geweest en ben ik weer een stap verder gekomen. Zie de foto's —>
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails DSC02233.jpg   DSC02234.JPG   DSC02236.jpg  

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

Tsja...

Zoals ik de situatie nu bekijk heb je toch wel wat meer ruimte als de 1 bij 1 meter die je beschreef oorspronkelijk.
    Met een beetje creativiteit kun je dan denk ik toch wel 2 nachthokken onder elkaar maken en eventueel de restruimte gebruiken voor een broedgelegenheid?
    Daaronder kan dan weer opslag van allerlei spullen.

(als je me de exacte maatvoering geeft wil ik wel schetsje maken)

Als aanvulling;

1. absoluut vakwerk tot nu toe...zelfs verstek verbindingen in het hout op de hoeken!, mooi hoor!

2. ik weet niet hoe je de verdeling van de 'vakken' gaat maken, omdat je vrij dik hout gebruikt...? 69*69 mm volgens mij zou ik wel voor brede vakken gaan en dus gaas van 200 cm toepassen. Voor bepaalde details, bijvoorbeeld deuren etc zou ik (als dit nog kan) dunner hout toepassen zodat het geheel niet te fors gaat ogen.

3. de 'oude' muur; pas op dat als je de muur hebt weggetimmerd hierachter niet een eigen wereld ontstaat. Ik doel dan met name op schimmelvorming en ook eventueel de toegankelijkheid van muizen. Is natuurlijk een perfecte plaats voor hen en je kunt er nooit meer bij dus ! voorzorgsmaatregelen treffen is mijn advies. Een advies zou kunnen zijn om als je twijfelt of je het 100% dicht krijgt een klein luikje te maken in de wand op vloerhoogte en daar een doosje vergif te plaatsen. Zo kun je af en toe kijken of er bezoek is geweest.

Suc6,

Peer

Ik had het inderdaad iets kleiner aangehouden in de breedte, dat komt omdat ik ook nog met een hoek zit, van de schuur van de buren, waar ik volgens mij wat ruimte mee verlies.

Maar ik heb de maten wat op papier gezet, in een boven en vooraanzicht. Hopelijk heb je er iets aan en kan je alvast een voorbeeld geven van hoe die er uit komt te zien, heeft m'n vriendin ook een idee hoe het word. Die kan zich der nog niet veel bij voorstellen, hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.

De palen die nu op het "houten frame" komen zijn 180 cm. Daar tussenin wil ik boven tussenbalken van +/- 1 meter schroeven. Aangezien ik tegen de muur de balken bovenop de staanders heb gelegd, krijg ik een afschot van 7 cm. Dit lijkt me wel voldoende.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Vooraanzicht 2.jpg   Gescande afbeelding7-2.jpg  

Stamgast Ton's Avatar
    Thanks
    284
    ziet er al goed uit Jansen, ik ben benieuwd naar de vorderingen. het weer is inderdaad een drama de laatste maanden.....

Weer een dag bezig geweest...

Aangezien het weer vandaag mee zat weer veel kunnen werken aan de volière. Heb zo min mogelijk schroeven gebruikt, maar alles geprobeerd met pen in gat verbinding met bruislijm. Moet zeggen dat het aardig gelukt is, aangezien het de eerste keer is dat ik hier mee werk.

Moet zeggen dat ik vandaag redelijk wat heb gedaan zo in m'n eentje. Alle contouren zijn ondertussen zichtbaar. Nu kan de afwerking per volière en de tussenruimte (sluis en nachthokken) beginnen.

Peer, heb jij misschien nog een idee voor de indeling van de tussenruimte? Ik hoor het graag van je.

Huib Jansen
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails En weer een stapje verder.jpg   En weer een stapje verder 2.jpg   Alles pen in gat verbinding.jpg  

En nog wat foto's!

Het uiteindelijke resultaat van vandaag!!
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Het resultaat van weer een dagje werken.jpg   Het resultaat van weer een dagje werken 2.jpg   Het resultaat van weer een dagje werken 3.jpg  

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

Tussenruimte

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JansenTiel Bekijk Bericht
    Peer, heb jij misschien nog een idee voor de indeling van de tussenruimte? Ik hoor het graag van je.

Huib Jansen
    ja die heb ik wel....was gisteren (zondag) al aan de tekening begonnen maar vandaag vanaf 07.00 uur tot nu (inmiddels dinsdag) aan het tekenen geweest aan andere dingen dus helaas is het allemaal nog niet af.

Ik zou dus als gezegd 2 hokken boven elkaar plaatsen zie tekening.
    Er is hierdoor wel wat weinig invlieg ruimte aan de rechterzijde maar ik denk dat dit op zich wel kan. (zie tekening).

Tijdens het tekenen borrelden er nog wat zaken op;

1. de muur; heb je de schaaldelen hiervoor al gekocht?....ik ben namelijk een beetje bang dat het een tikkie veel van het goede wordt met de schaaldelen, te veel hout als je begrijpt wat ik bedoel....daar komt bij dat het relatief kostbaar is om hier alles mee af te timmeren.
    En wat doe je boven de voliere en aan de voorzijde?, wellicht ter overdenking om e.e.a. te stucen, wellicht heb je dit nog nooit gedaan maar alles is een eerste keer, hierdoor ontstaat er denk ik een veel 'natuurlijker' geheel, de stucwand kun je dan vervolgens in een (lichte) kleur texen, beplanting ervoor....en klaar. In de voliere hoef je eventueel niet eens te stucen, gewoon afkrabben en schilderen.....ik vind dat wel mooi zo'n ruwe muur maar da's persoonlijk.

2. de deur; je schets een houten deur, omdat je zware balken gebruikt en er dus veel hout zichtbaar is....is het wellicht overweging om de toegangsdeur en de sluisdeuren in alu-koker te maken, met gaas. Denk maar eens over.

3. grote schoonmaak; ik zou 1 vak per voliere ook in een aluraamwerk, binnen het houtkader, maken. Bij een jaarlijkse schoonmaak haal je dit hele gaasraam eruit en kun je goed in en uit (als de vogels eruit zijn natuurlijk). Dit werkt zo veel makkelijker als door de sluis heen!

Succes!

Peer

Stamgast natuurkweker's Avatar
    Thanks
    0
    ik zou wel de muur een kleurtje verfen
    verder ziet het er goed uit
    luisteren goed na onze ome peer want hij heeft wat goede tips oook kostbare tips

Pagina 1 van de 13 12311 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten