Mededeling

Collapse
No announcement yet.

parasieten van een muskus eend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • parasieten van een muskus eend

    Hallo.
    Ik zal me even voorstellen ben Dennis 28 jaar oud en heb 3 vrouwtjes muskus eenden.
    Ik zit met een vraag zou een parasiet van een eend overdraagbaar zijn naar een mens.
    Er is vandaag uit mijn bloed onderzoek gebleken dat ik een Toxoplasmose in mijn bloed heb zitten en ik al jaren
    klachten heb van opgezetten klieren,dit speelt al vanaf 2005 en meerderen onderzoeken gehad.
    Aangezien dit eerder van een kat af zou komen rijs mijn vraag kan ik niet door uitwerpselen
    van de muskus eend het opgelopen hebben omdat ik ze verzorg en er mee in aanraking kom.
    Door te zoeken op internet kwam ik er alleen achter dat het van een kat of rouw vlees of tuinieren
    zou kunnen komen.
    Meschien dat iemand mij hier meer over zou kunnen vertellen.

    mvg..Dennis

  • #2
    Ervaring heb ik er niet mee, maar mij is wel bekend dat vrouwen een miskraam kunnen krijgen of zelfs zelf kunnen overlijden door een besmetting met Chlamydophila overgedragen door geiten of lammeren.
    De kans op besmetting is het grootst tijdens de kraamtijd van de dieren.
    Toxoplasmose kan ook een abortus/miskraam veroorzaken, maar ook zorgen voor ernstige afwijkingen, meest voorkomend zijn afwijkingen in het oog die zelfs tot blindheid (van het ongeboren kind), dit o.a. afhankelijk van het moment waarop de besmetting plaatsvind en de tijd tot behandeling.

    Enkele ziektes die zeker ook verdraagbaar zijn: oa. toxoplasmose, brucellose, het rubellavirus (rode hond).
    en nog meer:


    De gezondheidsrelatie tussen mens en dier wordt nogal eens zwaar onderschat.

    Opmerking


    • #3
      Hallo,nee de eenden lopen in de achtertuin waar ze een eigen stukje hebben.
      Het komt soms wel voor dat er iemand van ons in de tuin loopt en door de uitwerpselen loopt,ik probeer het zo goed mogelijk schoon te houden.
      Maar zou het dus kunnen dat een kat zijn behoeften heeft gedaan en de eend geinfecteerd is als gastheer
      en het er later weer uit komt in zijn uitwerpselen.
      Met die vraag zit ik dus echt want we hebben zelf geen katten,en de rest maakt zich zorgen dat ze ook ziek zouden kunnen worden,
      en willen overwegen om de eenden naar een kinderboederij te doen.
      Ik ben dan heel eigenwijs en wil dan bewijs dat het van de eenden zou kunnen afkomen.

      Mvg..Dennis

      Opmerking


      • #4
        Hoe groter de dieren, des te meer mest, zeker voor de kaapse eend (ook wel genoemd muskus eend of blauwe bergeend), dit zijn ongelooflijke schijters.

        Of jij ze weg gaat doen of niet is geheel aan jou, een zeker risico op besmetting met iets houd je altijd, ook als je de eenden weg zou doen is er misschien wel weer de kat van de buren die in je tuin heeft gescheten of een mus op je tuinstoel of tafel.

        Het zou dus kunnen dat het van de eenden af zou komen, maar andere oorzaken/besmettingsbronnen zijn ook niet uit te sluiten.

        Goed handen wassen, zorgen dat je zo weinig mogelijk kans hebt om mest op of aan je kleren, schoeisel of lichaam te krijgen zijn enkele aandachtspunten.
        Speciale schoenen of laarzen voor in je "eendenkamp", oude kleren aantrekken zijn enkele mogelijkheden om de kans op eventuele besmettingen te verminderen.

        Opmerking


        • #5
          toxoplasmose

          Ben helaas ervaringsdeskundige. Geen paniek, het gaat over al zul je de komende tijd erg snel vermoeid zijn. De meest waarschijnljke besmettingsbron is overigens een tekenbeet. Geen enkele reden om je muskuseenden op te ruimen want dan is het eind zoek. Leven in een steriele omgeving is geen leven, en trouwens erg ongezond!

          Opmerking


          • #6
            als/dan

            Met die vraag zit ik dus echt want we hebben zelf geen katten,en de rest maakt zich zorgen dat ze ook ziek zouden kunnen worden,
            en willen overwegen om de eenden naar een kinderboederij te doen.
            Ik ben dan heel eigenwijs en wil dan bewijs dat het van de eenden zou kunnen afkomen.

            Als de kans er is dat de mens wordt besmet door de eenden lijkt me de optie van een kinderboerderij niet de juiste. Het is maar een gedachte hoor. Een stokoude leus; bij twijfel niet inhalen!

            Groet,

            Rob.

            Opmerking


            • #7
              ik heb al van af mijn jeugd .was ik ongeveer 10 jaar oud muskus eenden .dus nu ongeveer bijna 40 jaar

              das toch wel een lange tijd ......
              wat heb ik een leuke hobby .
              juist vogels houden :) :)

              Opmerking


              • #8
                Ik weet niet of een eend tussengastheer kan worden, maar wel dat kanaries en mynahs er erg ziek van kunnen worden (lever en miltafwijkingen, longontsteking, verval van borstspier, draainek) en na enkele maanden bij de chronische fase zelfs blind. De enige manier om er achter te komen of het van je eenden komt is door de DA bloed af te laten nemen en dat te laten testen. Het CVI is geinteresseerd in het ontdekken van de tussengastheren las ik in de link van Ele. Waarom neem je geen contact op met hen, zij weten misschien hoe groot de kans is dat een mens besmet raakt. Misschien willen die wel gratis testen? Grote kans is wel dat ze je dieren willen hebben om sectie en microscopisch onderzoek op te doen.

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking

                  Working...
                  X