Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedkooi | 240 |160 | 80 Cm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    binnenkort....

    Ik ga binnenkort daar eens kijken....ben nog niet eerder geweest en wil zelf ook e.e.a. (ook andere producten) beoordelen.


    Peer

    Opmerking


    • #17
      beetje geklust......

      Opmerking


      • #18
        Wederom knap van je peer, alleen ik stel mij de vraag en dit zeker omdat jezelf al naar oplossingen ervoor hebt gezocht of de aansluiting van de morsgoot en de dubbele schuif, zijn dat geen goede broedplaatsen voor bloedluis ?
        Ik heb nml enkele weken geleden zelf bloedluis ondekt aan mijn waterreservoir die aan het plafond hangt, die zaten tussen het glas en het plastieken omhulsel.
        Waarschijnlijk wel via een vogel daarop gebracht maar toch.

        Bijgevoegde Bestanden

        Opmerking


        • #19
          1. minder materiaal, dus minder kieren i.s.m. bloedluis
          2. schoonmaak....klep open...stofzuiger erin ....nieuw papier ....beetje zand en klaar
          3. flexibel
          4. minder schoonmaken

          Moet toegeven dat er nog steeds een bepaalde scepsis wel is bij mij maar die wordt overvleugeld door het feit dat ik altijd zou kiezen voor een lade die als het ware in de kooi zit, dus zonder een frontje. De klep zorgt er voor dat je bij het schoonmaken altijd een afgesloten kooi hebt....en je kunt dus kiezen om de lade er wel in te plaatsen of om deze te vervangen voor een golfkarton met zandlaagje.
          In mijn nieuwe kooien....voor komend jaar ga ik dan ook zeker voor het klepsysteem met daarin of zogenaamde ' dienbladlades'. Ik denk erover om deze overigens zelf te gaan maken uit forex (kunststof) maar je kunt ze natuurlijk ook gewoon kopen; zie link.


          Peer,
          Met punt 1 ben ik 't eens, minder kieren is minder problemen !
          Maar 2/3/4 lijkt me niet zo ...
          ik gebruikte schuiven met op maat gesneden krant in met daarop een rooster...
          dus haal ik schuif uit, kieper krant en afval in container, ga met borstel of rooster en plaats alles terug en kooi is ok... dus schoonmaak gaat zeker geen probleem zijn ...

          Zoals ik hierboven al schreef was dit tot en met kweek 2011 zo...
          Heb van 't weekend mijn draadkooien gaan halen en eentje in orde gebracht qua nieuwsgierigheid....
          Hierin zit ook een plastic schuif zodoende dat dit met deze kooien ook weinig problemen gaat geven, denk ( en hoop ik)
          Oscar

          Opmerking


          • #20
            Stofzuiger erin en vogel weg,wel eens meegemaakt?
            Ik wel eens bij een andere kweker,geef mij maar zandlades,dan maar wat meer werk.

            Gewoon regelmatig schoonmaken en goed opletten dan lukt het allemaal wel.
            Vorig jaar en dit jaar nergens last van,daarnet nog een kooi uitelkaar gehaald omdat ik een grotere op die plaats wilde zetten en de oude dus gelijk schoonmaken voor de verkoop en geen bloedmijt maar dan ook niets ook.
            Mvg,
            Kingfisher.

            Opmerking


            • #21
              Iedere keer papier op maat maken,
              is dat niet vervelend ?


              .
              GR:RAY

              Opmerking


              • #22
                Lijkt mij ook alleen maar gehannes zonder lades.

                En een kennis kweker is ook een cuba man via de stofzuiger kwijt geraakt, dat lijkt me niet fijn om mee te maken.
                Groeten Michael

                https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ray
                  Iedere keer papier op maat maken,
                  is dat niet vervelend ?


                  .
                  Gewoon golfkarton,Ray.
                  Knipt heel eenvoudig.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door populier
                    Lijkt mij ook alleen maar gehannes zonder lades.

                    En een kennis kweker is ook een cuba man via de stofzuiger kwijt geraakt, dat lijkt me niet fijn om mee te maken.
                    Ik vind het gehannes met zandladen.
                    Eeerst de zandladen afkrabben en dan nog eens de ruimte
                    stofzuigen.
                    Wel altijd even het juiste mondstuk gebruiken anders zuig je idd.
                    behalve vuil ook evt.vogels op die op de bodem zitten.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ray
                      Iedere keer papier op maat maken,
                      is dat niet vervelend ?


                      .
                      Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                      hallo,

                      bij kunststof materiaal is golfkarton het meest aangewezene, bij zulk materiaal moet men zorgen voor ventilatie tussen kunststof plaat en de rest, nooit rechtsteeks, volledig contact, kans condensatie, schimmel is zeer groot zonder ventilatie,
                      Bijgevoegde Bestanden

                      Opmerking


                      • #26
                        rekensom

                        In de kooi die ik heb getekend met een lengte van 250 cm, zit aan de achterzijde (boven en onder) en aan de twee zijzijdes een naad. Da's dus respectievelijk 240+240+120+120 cm = 720 cm aan naad-kier.
                        Indien er met vaste wanden gewerkt wordt om de 80 cm, komt daar aan naad nog eens 240 cm *3 = 720 cm bij.
                        Met andere woorden, 3 tussenwanden is net zoveel 'naad-kier' als de gehele kooi 3 sectie's van 800 mm. Reden dus voor maximaal gebruik van flexibele wanden die snel te verwisselen zijn, schoon te maken etc.

                        Lade'sstofzuigen

                        Ik gebruik het platte mondstuk, nu, terwijl ik ook lades heb. Altijd bij het verschonen van de lades zuig ik ook de bodem. Indien je het niet vertrouwd kun je eventueel 2 'spijltjes' maken in het mondstuk.

                        Peer

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                          Gewoon golfkarton,Ray.
                          Knipt heel eenvoudig.
                          Zelf gebruik ik ook golfkarton,maar denk er ook aan om eens met kunststof bladen of kommen te gebruiken.Verder vind ik de kooien die peerm hier tekend fantastisch,die heeft me weer doen nadenken.Wat kan deze hobby toch verslavend zijn.

                          Opmerking


                          • #28
                            Ik gebruik gewoon een zachte schildersborstel(wordt gebruikt na het schuren om overtollig stof weg te vegen)om de kooien leeg te vegen.

                            Vogels wennen hier ook gauw aan en ik krab inderdaad de lades schoon en sop ze daarna uit evenals de wanden die ik gelijk meeneem.

                            Teveel werk? Ach hoort ook bij het vogels houden anders moet je er niet aan beginnen of minder vogels houden.
                            Maar een ieder moet doen wat hem/haar het beste lijkt
                            Mvg,
                            Kingfisher.

                            Opmerking


                            • #29
                              Het gevaar van zand is dat een vogel die niet lekker is er al snel van zal gaan eten.
                              Dit heeft geen positief effect op zijn gezondheid.
                              Als tussenoplossing heb ik gekozen voor:
                              Geen lades, deelbare kooien, krantje op de bodem met een mengseltje van grit, kiezel, klei, en een beetje zand.
                              Deelbare kooien vergemakkelijken het schoonmaken, de vogels kunnen zeer gemakkelijk voor een korte periode, welke nodig is voor de schoonmaak, in de ene helft worden gedaan en voor het andere gedeelte dus ff wisselen.
                              Kunststof of hout (geschilderd) maakte voor de mijten die ik heb leren kennen geen verschil.

                              Lades heb ik leren kennen als lastig controleerbare plekken i.v.m. bloedmijt.
                              Ook zie ik ze nu als extra schoonmaakwerk.
                              Een opstaande rand onder de fronten welke dicht is zodat er minder rommel buiten de kooi valt heb ik nog wel.

                              Opmerking


                              • #30
                                Natuurlijk moet je de vogels het volierezand niet onthouden,Peer.
                                Het is ook meer een kwestie van keuze. Golfkarton krijg je uiteindelijk
                                ook niet voor niets. Alleen doe je er wat minder zand op.
                                Het is bekend,dat zand bijna geen absoberingsvermogen heeft.
                                Golfkarton des te meer. Doordat het gebruik hiervan ook nog eens
                                eenvoudig is kan je ook gemakkelijk even nog een extra keertje
                                verschonen.
                                Ik heb speciaal hiervoor een stofzuiger met transparante container
                                i.p.v. papieren zak. Maakt de zaak eenvoudiger en elk veertje,zaadvliesje
                                e.d. wordt feilloos naar binnen gewerkt.
                                Nogmaals: wel het juiste mondstuk gebruiken en dat schuin naar de bodem
                                richten.
                                Vr.groeten van
                                Antoni





                                homepage:
                                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                                Opmerking

                                Working...
                                X