Hallo
de kruisingskweek is een erg mooie leerrijke tak van de vogelsport, en kunnen erg mooie onverwachte vogels uit voortkomen. kruisingskweek moet je natuurlijk niet zoals andere vogels met 10koppels starten per kruising dat je wilt kweken, maar elk jaar 1a2 verschillende koppeltjes en elk jaar andere soorten proberen(geen zeldzame soorten!) en daar trachten enkele jongen van te kweken,daar doe je niemand verkeert mee, als je start met beide ouder vogels die van goede kwaliteit en formaat en kleeur zijn, krijg je indien het lukt wellicht ook nog mooie kruisingsjongen, waar je behoorlijk tot zeer goede resultaten kunt mee behalen op TT, en als je zulke gekweekt hebt, dan hou je deze gewoon als gezelschapsvogels in een voliere, en kan je zelfs enkele jaren na elkaar mooi resultaat mee behalen op TT, en van mij mogen deze dan gerust van ouderdom bij me sterven hoor, terwijl andere vogels waar ik mee kweek, max 3j worden aangehouden en dan zeker naar de handel gaan.
als je dus elk jaar per kruising maar 1koppel samenzet en je er tracht enkele jongen van te kweken, degene dat dan niet voldoende goed zijn voor TT gaan geen grote aantallen dan zijn, en deze kan je dan ook nog wel verkopen of geven aan liefhebbers die deze meestal sterkere vogels dan niet kruisingen graag en goed zullen verzorgen in gezelschapsvoliere.
zo heb ik ooit al:
-1 mex roodmus x kanarie
-1 diamantvink x jap meeuw
-4 ceresamadines x zebravink
-4 mannen roodkopamdine x bandvink
-dit jaar 13 Jap meeuw x zilverbek
-Volgend jaar wellicht kruising opzetten van ofwel jap meeuw x padda ofwel zilverbek x padda
succes
mvg
kris