Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lonchura nestslapers?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Lonchura nestslapers?

    Dag,

    Ik heb een dilemma. Ik heb nu de nodige lonchurasoorten (bronzemannetjes) in de voliere. Ze slapen allemaal in nestkstjes, ook als ze niet broeden. Ik wil graag dat mijn vogels in de winter in het nachthok slapen en geen eitjes gaan leggen. Een eenvoudige oplossing is de nestkastjes weg halen in het najaar na het broeden en de vogels op stok laten slapen. Echter, als Lonchura's echt nestslapers zijn vraag ik me af of dat wel verstandig is om te doen. Ik zou ook de nestkastjes naar het nachthok kunnen verplaatsen, maar misschien broeden de vogels dan wel door en dat lijkt me niet de bedoeling in een slechts tocht- en vorstvrij nachthok.

    Wat zou jullie advies zijn?

    groeten, Sander Bot

  • #2
    Van Lonchura's zegt men dat ze veelal winterhard zijn. Geldt echter niet voor alle soorten. Doorgaans is het zo dat de vogels zich in de winter in een binnenhok veel prettiger voelen.
    Daarnaast worden er 's winters toch weinig eieren gelegd. De dagen zijn korter en de vogels hebben hun energie wel nodig om warm te blijven. Je zou dan nestkasten in het nachthok kunnen proberen.

    gr
    Hans
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      Dag Hans, bedankt voor je antwoord!
      Sander

      Opmerking


      • #4
        Ik heb een slaapplank voor mijn vogels gemaakt. Idee van een tralienestkastje, alleen veel breder (5X zo breed). Zit geen dakje op. Deze plank hang ik in mijn nachthok s'winters en daar slapen de meeste vogels dan op of in.

        Opmerking


        • #5
          In het verleden heb ik (diverse soorten) Lonchura laten overwinteren in een binnenverblijf, waarin overvloedig bossen riet waren opgehangen.
          Dit is jarenlang erg goed bevallen: geen legsels in die periode (zie opm. Hans de Vries) en bovendien nauwelijks uitval.

          Om die reden ga ik deze manier aankomende winter ook weer toepassen bij mijn 'nieuwe' groepje muskaatvinken.

          Mijn binsenastrilden overwinteren overigens ook al weer enkele jaren op deze manier.
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • #6
            Kornelis en rupicola, dank voor de nuttige tips!
            Kornelis, geef je de vogels dan ook nog nestmateriaal zodat ze iets van een nest op je plankje bouwen, of is alleen dan plankje voldoende?

            groeten,
            Sander

            Opmerking


            • #7
              Geef ze geen nestel materiaal. Bij mij is het plankje voldoende. Als je wil zou je er van die voorgevormde kanarienestjes in vast kunnen zetten.

              Het is voor mij ook een graadmeter wanneer de vogels broedrijp worden. Als ze dat worden slepen ze van alles erop, dode takjes, blaadjes etc. wat voorhanden is in de voliere. Dit gebeurt uiteraard rond het voorjaar.

              Opmerking

              Working...
              X