Mededeling

Collapse
No announcement yet.

TT-japanse meeuwen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • TT-japanse meeuwen

    hoe groot moeten TT-waardige japanse meeuwen zijn? even groot als TT-zebravinken of mogen ze kleiner zijn.

    Welke kleuren zijn het makkelijkste te kweken ? ik dacht aan wit en zwartbruin.

    Maar is het waar dat bonte meeuwen beter zijn als pleegouder dan eenkleurige meeuwen? Ik ga ze enkel als pleegouder gebruiken als de exoten de eieren in de steek laten anders laat ik ze zelf kweken.

    mvg

  • #2
    reactie

    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Japanse meeuwen kweken is niet moeilijk,maar kweken van TT meeuwen is een andere zaak.Als je ze alleen maar wil gebruiken als pleegouder moet je geen TT meeuwen kweken.Zelf denk ik dat er geen verschil is tussen bonte en kleur meeuwen om te gebruiken als pleegouders.Ik weet kwekers die ook meeuwtjes kweken en die met moeite eiren hebben en dan nog geen jongen.
      Aan wat het ligt weet ik niet.

      Opmerking


      • #4
        Japanse meeuwen kweken

        Hallo,

        Goede japanse meeuwen kweken is net zo moeilijk als ieder andere vogelsoort,
        je moet alleen zorgen dat je met goede vogels begint. Dus het beste bij een goede kweker enkele koppels kopen. Bonte meeuwtjes zijn inderdaad betere
        pleegouders want bij de tt-meeuwen heb je wel eens problemen zoals onbevruchte eitjes en/of maar 2 of 3 jongen in het nest.
        Zelf kweek ik al jaren met zwartbruin en roodgrijs en ze kweken best goed,
        en hier kun je ook op selecteren.

        groetjes Maarten

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Maarten51
          Hallo,

          Goede japanse meeuwen kweken is net zo moeilijk als ieder andere vogelsoort,
          je moet alleen zorgen dat je met goede vogels begint. Dus het beste bij een goede kweker enkele koppels kopen. Bonte meeuwtjes zijn inderdaad betere
          pleegouders want bij de tt-meeuwen heb je wel eens problemen zoals onbevruchte eitjes en/of maar 2 of 3 jongen in het nest.
          Zelf kweek ik al jaren met zwartbruin en roodgrijs en ze kweken best goed,
          en hier kun je ook op selecteren.

          groetjes Maarten
          Fijn om hier nog een meeuwenkweker tegen te komen.
          En hoe zit het met uw roodgrijze,zelf vind ik dit een mooie kleur maar heb ze wel niet in mijn bezit.

          Opmerking


          • #6
            Ik kweek Zwartbruine (geparelde) meeuwen voor de TT en ervaar daarnaast totaal geen problemen
            wanneer ik ze in noodgevallen als pleegouder in zet. Brengen alles groot en de jongen zijn lekker
            stevig van formaat na het uitvliegen (omdat de meeuwen aanmerkelijk "beter" voeren).
            De meeuwen nemen bij mij goed eivoer op en pikken graag Pinkies of Buffalo mee.

            Het is bij kleurmeeuwen ook duidelijk een kwestie van "opvoeden" en selectie. Te vaak wordt er alleen
            geselecteerd op uiterlijke eigenschappen, maar gedrag en ouderlijke eigenschappen zijn ook van serieus
            belang...ook bij meeuwen
            Pieter G. van der Ploeg
            Kweeknummer - 6NUM
            E - pgvdploeg @ gmail.com

            Opmerking


            • #7
              Ik heb hier ook drie zilverbekjes laten grootbrengen(noodgeval)door zwartbruine meeuwen en geen problemen ondervonden.Liep gelijk een fluitje van een cent.Het is gelijk pgvdploeg zegt:selectie.

              Opmerking


              • #8
                Ik gebruik mijn meeuwtjes ook in geval van nood.
                Wat ik wel merk is dat mijn meeuwtjes niet zoveel voeren als bijvoorbeeld zebravinken.

                bij de zebra's staan de kroppen precies constant op springen, bij de meeuwen is dit niet de hele tijd het geval.

                Is dit normaal?

                Opmerking


                • #9
                  tt-japanse meeuwen

                  De roodgrijzen heb ik dit jaar voor het eerst mee gekweekt, een koppel waarvan de man roodgrijs is en de pop roodbruin (split roodgrijs).
                  Een nestje van 7 en een nestje van 5 jongen dus zeer goed terwijl de ouders
                  mooie tt-vogels zijn. De helft van de jongen is roodgrijs en de andere helft roodbruin. Alleen de roodgrijzen zijn voor de tentoonstelling, de roodbruinen
                  zijn niet goed genoeg, maar wel weer voor de kweek van roodgrijs.

                  Bij de zwartbruine zijn de beste inderdaad grote vogels.

                  mvg Maarten

                  Opmerking


                  • #10
                    Ruud.
                    www.strekervogelvrienden.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      formaat en type zijn inderdaad van belang bij TT meeuwen, maar vergeet niet
                      de kleur en tekening.

                      Heel veel meeuwen hebben een beroerde buiktekening en missen de vereiste
                      rugdek tekening. Juist deze zaken zijn heel lastig op top nivo te kweken.

                      Ik zie bv maar weinig top (zwartbruine) meeuwen met een hele mooie buik\borst
                      tekening dwz een hele strakke mooie v-tekening.
                      Pieter G. van der Ploeg
                      Kweeknummer - 6NUM
                      E - pgvdploeg @ gmail.com

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door pgvdploeg
                        formaat en type zijn inderdaad van belang bij TT meeuwen, maar vergeet niet
                        de kleur en tekening.

                        Heel veel meeuwen hebben een beroerde buiktekening en missen de vereiste
                        rugdek tekening. Juist deze zaken zijn heel lastig op top nivo te kweken.

                        Ik zie bv maar weinig top (zwartbruine) meeuwen met een hele mooie buik\borst
                        tekening dwz een hele strakke mooie v-tekening.
                        Heb je toevallig geen foto van een goede rugdek tekening.

                        Opmerking


                        • #13
                          Natuurlijk.

                          Op de site van de JMC staan hele mooie foto's waarvan deze er een is.
                          Een prachtige formaat en type vogel.

                          http://users.telenet.be/japansemeeuwen/artikels/kv5.htm

                          Let eens op de strakke V-vorm van de buiktekening.
                          Dit is een behoorlijk mooi voorbeeld, al kan het nog beter.

                          Verder moet het rugdek duidelijke beige achtige streepjes hebben met een
                          puntje aan het einde. Als je goed kijkt zijn ze duidelijk te zien, al kan ook dit beter.

                          Verder zijn er meer zaken waar je op moet letten maar daarvoor zou je de
                          standaardeisen van de NBvV eens moeten nalezen

                          Pieter G. van der Ploeg
                          Kweeknummer - 6NUM
                          E - pgvdploeg @ gmail.com

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door pgvdploeg
                            Natuurlijk.

                            Op de site van de JMC staan hele mooie foto's waarvan deze er een is.
                            Een prachtige formaat en type vogel.

                            http://users.telenet.be/japansemeeuwen/artikels/kv5.htm

                            Let eens op de strakke V-vorm van de buiktekening.
                            Dit is een behoorlijk mooi voorbeeld, al kan het nog beter.

                            Verder moet het rugdek duidelijke beige achtige streepjes hebben met een
                            puntje aan het einde. Als je goed kijkt zijn ze duidelijk te zien, al kan ook dit beter.

                            Verder zijn er meer zaken waar je op moet letten maar daarvoor zou je de
                            standaardeisen van de NBvV eens moeten nalezen

                            Deze ken ik en de kweker van de site ook.Prachtige vogel.
                            Ik had eigenlijk een foto bedoeld met de volledige rug,maar die zal niet zo rap te vinden zijn denk ik.Deze is al een heel mooi voorbeeld.
                            Toch weer wat bijgeleerd want dat van die puntjes wist ik niet.

                            Opmerking


                            • #15
                              Dit is inderdaad een erg mooie vogel.

                              Toch heb ik het al beter gezien wbt buiktekening en zwartbruine contrasten.
                              Een behoorlijke prestatie want het valt niet mee om dit nivo erin te kweken.
                              Pieter G. van der Ploeg
                              Kweeknummer - 6NUM
                              E - pgvdploeg @ gmail.com

                              Opmerking

                              Working...
                              X