Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Rijstvogels in de gezelschaps volière?

Stamgast
    Thanks
    0

Rijstvogels in de gezelschaps volière?

Hallo, ik heb twee koppels rijstvogels wildkleur en nu vroeg ik mij af of deze ook in de gezelschapsvolière kunnen. In deze volière wordt wel gekweekt. De kleinste vogels zijn de zebravinken. Jongen inmiddels gehad met gouldamadines, barmsijs en vink. Zebravinken zitten op eieren. Gould en zebravinken hebben ook wel graag een dichte nestkast evenals de rijstvogel. Indien ze niet in de broedtijd samen kunnen wel na de broedtijd?
    Graag verneem ik jullie ervaringen.
    Jo

Stamgast natuurkweker's Avatar
    Thanks
    0
    hoor vaak dat ze graag nesten roven
    is van horen maar zullen vast kwekers zitten die ervaring met dit soort hebben

Stamgast Hans de Vries's Avatar
    Thanks
    4
    Om te beginnen zou ik in een bestaande groep waarvan de vogels in de broedtijd zitten geen wijzigingen aanbrengen. Dat doe je voor,- of de broedperiode.

Rijstvogels zijn stevige jongens die in broedkooien of in de volière gehouden kunnen worden. Ze zijn meestal rustig van aard en hebben bij mij nooit voor problemen gezorgd.
    Ik kweekte met drie koppels in een vluchtje van 5 meter en dat was zeker een succes. Wat wel enigszins hinderlijk was voor andere bewoners, was het vlieggedrag van de jongen. Ze mogen graag met z'n allen naar de voerbak en badderplaats gaan en dat geeft natuurlijk leven in de brouwerij. Ook tegen de tijd dat ze hun slaapplaats opzoeken mogen graag nog even als groep op de vleugels gaan. Kortom, een fijne volièrevogel. Maar ik zou het eerst met een koppel proberen. Of anders drie. Twee wil nog weleens wat ruzie opleveren.

gr
    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Stamgast
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries Bekijk Bericht
    Om te beginnen zou ik in een bestaande groep waarvan de vogels in de broedtijd zitten geen wijzigingen aanbrengen. Dat doe je voor,- of de broedperiode.

Rijstvogels zijn stevige jongens die in broedkooien of in de volière gehouden kunnen worden. Ze zijn meestal rustig van aard en hebben bij mij nooit voor problemen gezorgd.
    Ik kweekte met drie koppels in een vluchtje van 5 meter en dat was zeker een succes. Wat wel enigszins hinderlijk was voor andere bewoners, was het vlieggedrag van de jongen. Ze mogen graag met z'n allen naar de voerbak en badderplaats gaan en dat geeft natuurlijk leven in de brouwerij. Ook tegen de tijd dat ze hun slaapplaats opzoeken mogen graag nog even als groep op de vleugels gaan. Kortom, een fijne volièrevogel. Maar ik zou het eerst met een koppel proberen. Of anders drie. Twee wil nog weleens wat ruzie opleveren.

gr
    Hans.
    Had je nog andere vogels erbij zitten en zo ja welke? Mijn volière is 5 1/2 m lang . 2b en 2 h. Momenteel zitten nog wat vogels te broeden of hebben jongen te verzorgen. Ik denk dat dit geen goed moment is om ze erbij te plaatsen of hebben jullie hierover een andere mening?

Stamgast Hans de Vries's Avatar
    Thanks
    4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinkie Bekijk Bericht
    Had je nog andere vogels erbij zitten en zo ja welke? Mijn volière is 5 1/2 m lang . 2b en 2 h. Momenteel zitten nog wat vogels te broeden of hebben jongen te verzorgen. Ik denk dat dit geen goed moment is om ze erbij te plaatsen of hebben jullie hierover een andere mening?
    Mozambiquesijsjes, muskaatvinken, driekleurpapegaaiamadines en jap.meeuwen.

gr
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Stamgast
    Thanks
    0
    Bij mij verstoorde ze zebravink nesten ,,de jongen lagen dan op de grond (dood).
    Hou er ook rekening mee dat rijstvogels geringd moeten zijn wil je ze overal kunnen verkopen. (is hier al vaker gezegd)

Rijstvogels

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Animal Bekijk Bericht
    Bij mij verstoorde ze zebravink nesten ,,de jongen lagen dan op de grond (dood).
    Hou er ook rekening mee dat rijstvogels geringd moeten zijn wil je ze overal kunnen verkopen. (is hier al vaker gezegd)
    Zelfde ervaring gehad als Animal. Jonge vogels dood bij de rijstvogels in het nest. Daarna heb ik nooit meer rijstvogels in de voliere gehad.
    M.vr.gr.
    Wim van der Linden
    http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Forum Rechten