Mededeling

Collapse
No announcement yet.

foto's met de fotokooi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • foto's met de fotokooi

    Gefascineerd door de werkelijk prachtige opname's die hier regelmatig voorbij komen van allerlei vogels gefotografeerd in de vogelkooi ben ik ook maar eens langzaam begonnen enkele opname's te maken.

    Dat dit niet meevalt is een understatement.... maar ja niet alles hoeft meteen te lukken.

    Bijgaand een drietal 1ste opname's met de vraag aan bijvoorbeeld, Henk, Arjan, Broto, Piet en natuurlijk anderen....enkele tips qua instellingen, belichting e.d..








  • #2
    vervolg



    Opmerking


    • #3
      mooie fotos

      hoi peerpm

      ben dan wel niet zo fotogeniek ( in beide gevallen )

      is het een idee om een witte (cremekleurig) achtergrond te gebruiken
      persoonlijk vindt ik dit een donkere achtergrond en dit maakt denk ik de foto ook wat donker

      maar als de experts vinden dat dat niet klopt
      maar hee wie ben ik dan om dat tegen te spreken

      Opmerking


      • #4
        fotokooi

        Sorry peer ik kan je niet helpen, ik ben ook maar een tobberd,

        kopppeltje oranjekop wildkleur.



        Gr Arjan

        Opmerking


        • #5
          sorry peer
          ik kan je ook niet helpen,ik kan ook niet fotograferen, fotograferen in fotokooi is toch wel een aparte dicipline hoor,waar het om gaat is dat je de juist belichting etc. heb en dat is erg moelijk om af te stellen, elke fotokooi is anders en dan ook nog eens anders met welke camera men ervoor zet.
          maar denk ook aan het "kleurenpallet" bv. achtergrond en vogel moeten ook kloppen en in mijn denkwijze kan je sommige vogels beter op conventionele stokken zetten en andere vogels weer op natuurlijke stokken, sommige vogels komen in een kale fotokooi beter tot hun recht en andere is het niet erg als de fotokooi een beetje aangekleed is bv.
          zoals ik ziet probeer jij ook op de manier van zonder flitsen te fotograferen en dat kan maar dan heb je vaak hele trage sluitertijden (opzich ook niet erg ,hangt weer af van welke soort vogel) maar dan moet je bv. niet kiezen voor een wat donkere achtergrond bij een donkere vogel. (alle beetjes helpen zeg maar).

          succes ,het zal jouw wel lukken,jij ben technisch wel goed onderlegt om het onder de knie te krijgen.
          mvg

          Opmerking


          • #6
            thanx WK

            Ondanks ....'kan jou niet helpen' doe je dat natuurlijk wel in de verschillende afbeeldingen die je allemaal plaatst.

            Belichting, schaduw e.d. met externe flitser idd ook over gelezen. Heb nu voor mezelf uitgedokterd dat met twee lichtbronnen van bovenaf e.e.a. al stukken beter gaat.

            De camera is natuurlijk een belangrijk startpunt....hoewel maar gewoon een huis,tuin gevalletje vind ik natuurlijk wel leuk om daar het maximale uit te halen....en ik ben ook stellig van mening (vooralsnog) dat ook met een basiscameraatje je met de juiste instellingen en belichting een heel behoorlijke foto moet kunnen maken.

            Om een 9 of 10 te halen kan dan een betere camera natuurlijk wel het verschil maken.....da's eventueel voor later. Eerst maar eens een voldoende op het rapport.

            Vanmiddag waarschijnlijk weer even oefenen.

            Peer

            n.b. aanvullende info betreffende camera;

            fuji, s2950 serie, 18x wide 28 mm optical zoom, 14 megapixels

            Opmerking


            • #7
              nou peer die oude serie met die tapuiten ( en vele andere foto's in die fotokooi) zijn ook allemaal gemaakt met een huis tuin en keuken apparaatje een olympus 500upz (of zoiets).
              dus dat hoef dan geen problemen op te leveren.

              maar de wat betere toestellen kan je vaak beter manueel instellen , en dat levert dan vaak de net wat betere foto's op ( als je weet wat je doet tenminste).

              natuurlijk verteld een foto veel als je weet waar naar te kijken(daarom plaatste ik die ook) , maar "iets" perfect doen is "iets"heel anders.

              wat basis dingen (zoals ik dat ziet) :

              let op vogelhouding in de foto ,verschilt per soort maar bv. kanarie moet zich "poseren"geen vluchtgedrag houding aannemen op de foto (zulke foto's zijn ongeschikt) dan is het of helemaal los van de stok of netjes in positie zittend.

              een veldleeuwerik of pieper in die houding kan juist mooi zijn (laat dan natuurlijk gedrag zien, die drukken zich plat bij "gevaar").

              bij bv. muisvogels die onderste boven aan een tak zouden hangen in de fotokooi dan scoor je de jackpot ,puur uit het feit dat je natuurlijke gedragingen laat zien.
              een kanarie onderste boven is lachwekkend
              (snap je wat ik bedoel?).

              vogels met de snavel open word gezien als stress van vogel (zo komt dat beeld dan vaak over), ligt ook weer aan vogelsoort , kanarie moet zijn bek houden maar bv. bij een shamalijster kan het heel mooi zijn bv. want een shama staat bekend om zijn voortreffelijke zangkenmerken en die laat je dan dus zien op een foto ( dan moet de combinatie bek open en opgezette strot er wel zijn natuurlijk) , kanarie kan ook zingen natuurlijk maar dat word dan toch weer anders ervaren op de foto.

              zelfde geld voor vleugels los of strak ,bij sommige vogels betekend dit vluchtgedrag/stress bij andere vogels is dit mooi en staat voor balts gedrag o.i.d.

              en dat zijn zomaar een paar kleine dingentjes waar je rekening mee moet houden buiten de instellingen van camera en licht in fotokooi enz. nog eens om.

              nee is niet makkelijk.

              de mannen die de echte foto's maken die verdienen "iets"meer respect.
              mannen zoals Piet en Broto.

              dat zijn de mannen waarvan je echt kan leren ( ligt er weer aan wat je wil bereiken natuurlijk) , ik mag bij Piet in de leer,maar mede vanwege mijn gezondheid lukt dit maar niet, maar ook het feit dat ik mijn camera maar niet onder de knie krijg, dus tot die tijd wacht ik en dan pas ga ik op zijn aanbod in, anders heeft het toch geen nut ).

              andere moeten doorgaan met oefenen,die denken dat ze er zijn maar moeten nog een stukkie hoor. (uiteraard ligt dit eraan wat men zelf voor ogen heeft, maar ik zie direct wie welke foto heeft gemaakt , daarvoor heb ik de naam onderin niet nodig in een foto).

              mvg

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  dit gaat de goede kant op!

                  Zo vroeg op de ochtend en al goede tips om verder te komen, thanx Tom-WK.

                  Kan idd redelijk wat instellen op camera en ga hier dus ook vandaag mee experimenteren. Wel even kijken of er een gewillige is die zich wil vast laten leggen...

                  Toch even tussen vraagje.... ik kan de camera op macorstand zetten, advies van jullie kant...inzoomen via de camera zodat vogel zo groot mogelijk in kader of juist (vanwege scherpte) gewoon basis opname maken en later via de bewerking inzoomen (croppen heet dat toch?)

                  Peer

                  Opmerking


                  • #10
                    reactie

                    Ik heb even een foto van je "geleend", heb er verder geen verstand van zoals ik hierboven tussen de regels door kan lezen maar desondanks even een paar bewerkingen etc.



                    Nadien de witbalans iets aangepast en dan kun je dit krijgen:


                    Ik denk dat je lichtbron "te hard" is, (dat komt denk ik door het "peertjte") dit omdat er bovenaan in de foto een overbelichting waar te nemen is.
                    Doe er eens een wit papier omheen en kijk eens weer.

                    Wat is de originele achtergrondkleur?

                    Gebruik een statief en ontspankabel.

                    Hou ruimte voor de snavel en minder achter de staart.

                    Hierboven lees ik dat een groter diafragma licht wegneemt, dat is andersom.

                    Diafragma wordt groter als je een kleiner getal neemt.
                    Dafragma wordt kleiner als je een groter getal neemt.

                    Dat met die macro kan je proberen maar ik denk dat het niks wordt.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      tussen 2 visitegolven door

                      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                      Ik heb even een foto van je "geleend", heb er verder geen verstand van zoals ik hierboven tussen de regels door kan lezen maar desondanks even een paar bewerkingen etc.
                      nou nou,maar ik begrijp, zal me ook uit deze topic terugtrekken.

                      groeten

                      Opmerking


                      • #12
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          reaczioni

                          Oorspronkelijk geplaatst door Henk3

                          Ik denk dat je lichtbron "te hard" is, (dat komt denk ik door het "peertjte") dit omdat er bovenaan in de foto een overbelichting waar te nemen is.
                          Doe er eens een wit papier omheen en kijk eens weer.

                          PEER ;ga ik proberen

                          Wat is de originele achtergrondkleur?

                          PEER ;beetje vergelijkbaar zoals de achtergrond op de aangepaste fot

                          Gebruik een statief en ontspankabel.

                          PEER; statief, camera staat op plankje, ontspankabel die ken er nie op

                          Hou ruimte voor de snavel en minder achter de staart.

                          PEER; helder

                          Hierboven lees ik dat een groter diafragma licht wegneemt, dat is andersom.

                          Diafragma wordt groter als je een kleiner getal neemt.
                          Dafragma wordt kleiner als je een groter getal neemt.

                          PEER; ok

                          Dat met die macro kan je proberen maar ik denk dat het niks wordt.

                          PEER ;ok

                          Thanx, ben nu bezig met praktijkuurtje

                          Opmerking


                          • #14
                            witbalans wordt geregeld VOOR de foto wordt omgezet naar jpeg. Dus dat wordt gedaan met het "negatief" van de foto. (raw voor sommige merken).

                            Daarna kan je met de "levels" gaan spelen in de bewerkingen erna of met de saturatie van kleuren.

                            Ga voor een goede belichting, en nog belangrijker 1 ENKELE lichtKLEUR. Anders wordt de kleur vervormd op de foto en kan je dat NIET meer rechttrekken.
                            1 kleur !!!! geel licht en blauw licht geeft welke schijn denk je?? en dat is een kl*t* schijn als het om kleuren gaat.
                            Desnoods ga je gewoon buiten zitten en neem je 2 spiegels als lichtbron en de flash van het toestel.
                            Een harde zon is te hard licht... (dat ook nog eens)

                            Macro: dit wil zeggen een 1 x 1 weergave . Niet nodig voor een vogel. Je moet kiezen voor zoveel mogelijk licht en je moet niet IN de vogel kruipen om het te fotograferen.
                            Kijk naar de minimum afstand die je me jouw lens kan hebben en ga dan net iets verder. Als je lens kan zoomen kan zelf nog iets verder.
                            Fotografeer niet op de uitersten van de instellingen. Geen volledige inzoom of uitzoom. Niet naar de maximum iso-waarden.

                            Iso: zorg dat je een foto kan nemen bij een iso-waarde van 200. Hiervoor heb je genoeg licht nodig. De iso-waarde is de gevoeligheid van je "film" (sensor). Te hoge isowaarden (heel gevoelig) lijken misschien meer licht op te nemen, maar geven afwijkingen en dan wordt de foto korrelig. Te laag = donker...

                            Scherp stellen en genoeg dieptezicht in de scherpe zone, 1 lichtkleur maar veel, niet op het maximum van de mogelijkheden van het materiaal gaan.

                            zoiets ongeveer...

                            Tom

                            Opmerking


                            • #15
                              Toe maar Tom!

                              Allememagies! Ontpopt zich hier de Hugh Hefner van de birdfotografie!

                              Thanx Tom....volop bezig maar valt allemaal niet mee.....gisteren meer geluk denk ik!
                              Toestel stond vast nog ingesteld per ongeluk op gunstige instelling ..
                              en de vogels werken ook al niet echt mee......

                              en tot overmaat van ramp.....2de pinksterdag......is de Presto-Print natuurlijk ook nog dicht!, ......zit ik daar met 12 rolletjes van 36 die niet afgedrukt kunnen worden.

                              Peer

                              Opmerking

                              Working...
                              X