Mededeling

Collapse
No announcement yet.

foto's met de fotokooi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31
    vraagje

    Piet doe je nog iets met de - / + belichting? Bij bepaalde kleuren zoals wit bijvoorbeeld?

    Of staat die bij jouw altijd op 0? (belichtingsafwijking)
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
      Piet doe je nog iets met de - / + belichting? Bij bepaalde kleuren zoals wit bijvoorbeeld?

      Of staat die bij jouw altijd op 0? (belichtingsafwijking)
      Henk,
      eigenlijk doe ik bijna nooit iets met de belichtingscorrectie. Als je in Raw werkt kun je dat achteraf ook nog bijregelen.
      Een spierwitte vogel is trouwens wel een van de moeilijkste dingen om goed op de foto te krijgen net als een geheel gele of rode kanarie bijvoorbeeld.
      mvrgr

      Piet

      Opmerking


      • #33
        reactie

        Oorspronkelijk geplaatst door Piet
        Henk,
        eigenlijk doe ik bijna nooit iets met de belichtingscorrectie. Als je in Raw werkt kun je dat achteraf ook nog bijregelen.
        Een spierwitte vogel is trouwens wel een van de moeilijkste dingen om goed op de foto te krijgen net als een geheel gele of rode kanarie bijvoorbeeld.
        Dat raw gebeuren ben ik wel voor een deel met je eens, echter als de afwijkingen in belichting te groot zijn lukt dat ook niet meer in raw met een correctie.

        Soms is iets onder of boven belichten daarom wel een uitkomst, vooral bij hierboven genoemde tinten.

        Trouwens elke jpg foto kan je openen als zijnde een raw foto en dan nog diverse bewerkingen daarmee doen. Zei het iets minder uitgebreid dan in een directe raw foto. (beperkte wb correctie maar dat is met de pipet dan ook weer op te lossen.) Maar belichtingscorrecties kun je dan zeker nog wel toepassen.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #34
          Allemaal puike info hier...!
          Nu ben ik vergeleken met de topfotografen hier maar een verschrikkelijke rommelaar, maar ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat hij zijn fotobakkie buiten zet en daar dan een foto maakt. Daglicht is toch het beste licht dat er is.... Geldt uiteraard alleen voor fotokooien die niet aan alle kanten dicht gemaakt zijn.

          gr
          Hans.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
            Allemaal puike info hier...!
            Nu ben ik vergeleken met de topfotografen hier maar een verschrikkelijke rommelaar, maar ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat hij zijn fotobakkie buiten zet en daar dan een foto maakt. Daglicht is toch het beste licht dat er is.... Geldt uiteraard alleen voor fotokooien die niet aan alle kanten dicht gemaakt zijn.

            gr
            Hans.
            ook dat is niet altijd ideaal Hans,

            ten eerste ben je dan afhankelijk van het weer,maar even goed dus van het type licht.

            daarnaast is het vaak zo dat als je open "dak"heb dat je alleen maar uitgestrekte vogel(s) fotografeert, daarnaast zijn ze ook altijd een stukje onrustiger.

            dichte fotokooi is dan toch echt beter, want je kan onder alle omstandigheden fotograferen, je kan fotograferen wanneer je wil en de kans op wegvliegen ,stress/opvliegend gedrag etc. verklein je ook uiteraard

            als je eenmaal door hebt hoe het in elkaar zit en je heb dus de instellingen/opstellingen correct dan is de dichte fotokooi het meest ideale.
            maarja eerst bij het ideale zien te komen, en dat is voor elke camera/lens en kooi anders.

            groetjes

            Opmerking


            • #36
              reactie

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
              Allemaal puike info hier...!
              Nu ben ik vergeleken met de topfotografen hier maar een verschrikkelijke rommelaar, maar ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat hij zijn fotobakkie buiten zet en daar dan een foto maakt. Daglicht is toch het beste licht dat er is.... Geldt uiteraard alleen voor fotokooien die niet aan alle kanten dicht gemaakt zijn.

              gr
              Hans.
              Inderdaad, vroeger had ik ook zo'n klein fotokooitje met een glasplaat bovenin.
              Binnen vogel er in, naar buiten, stel foto's maken (kon er toen nog helemaal niks van), kooi weer naar binnen, vogel er uit en nieuwe er weer in etc.

              Met de kooi die ik nu heb is dat geen doen. 80 x 80 x 60.
              Risico op wegvliegen is mij te groot als je dan buiten werkt.
              Bovendien ben je dan van het weer afhankelijk.

              Wat ik wil bereiken met de fotokooi is een kooi met daglichtverlichting en daarbij geen flits gebruiken bij het maken van de foto's.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #37
                hahahahaha tegelijk , en nog eens hetzelfde antwoord ook, zal ik hem maar weg halen henkie?
                gr

                Opmerking


                • #38
                  Nee ben je gek, laten staan. Goeie info zo samen toch?
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #39
                    Hele goeie info.... misschien dat ik toch maar eens de stoute schoenen aantrek en een echte fotokooi ga maken. Met alle deskundigheid etc. op dit forum zou dat toch moeten lukken. Zelfs voor iemand met handen die een beetje een beetje uit het lood staan....

                    gr
                    Hans.
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                    Opmerking


                    • #40
                      en dan zie ik nu pas voor het eerst die fotokooi mijn uitleg kan dus maar beter gezien worden als een algemene uitleg voor portret of met een vogel die in het salon op een stokkie blijft zitten

                      maar vele regeltjes blijven toch dezelfde....

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                        Allemaal puike info hier...!
                        Nu ben ik vergeleken met de topfotografen hier maar een verschrikkelijke rommelaar, maar ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat hij zijn fotobakkie buiten zet en daar dan een foto maakt. Daglicht is toch het beste licht dat er is.... Geldt uiteraard alleen voor fotokooien die niet aan alle kanten dicht gemaakt zijn.

                        gr
                        Hans.
                        Hans, jij zegt dat daglicht het beste licht is. Welk daglicht? Op elk moment van de dag is het licht anders, 's morgens vroeg, midden op de dag, tegen de avond, allemaal verschillende soorten licht. Is het zonnig, is het bewolkt? De kleurtemperatuur is op elk moment anders.
                        In het TT-seizoen heb ik er soms dagen bij dat ik zo'n 60 tot 80 vogels moet fotograferen. Dat is in het najaar en de winter en dus vaak slecht licht buiten. Ik heb dus gezocht naar een methode waarbij ik onafhankelijk van het weer onder redelijk vaste condities kan fotograferen. Ik ben daarbij op flitslicht uitgekomen. Omdat dat veel licht geeft kan ik ook met een snellere sluitertijd en een klein diafragma werken.
                        Er zijn in de fotovakhandel ook verlichtingsbakken(het juiste woord weet ik ff niet) die een constante hoeveelheid licht van een vaste kleurtemperatuur geven. Is ook een mogelijkheid.

                        Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen methode kiezen die hem het beste bevalt rekening houdend met de benodigde investeringen. Ik kan eigenlijk alleen maar aangeven waarom ik iets doe of laat.
                        mvrgr

                        Piet

                        Opmerking


                        • #42
                          reactie

                          Zoek eens op softbox

                          Je hebt gelijk Piet, ieder zijn manier maar het is wel mooi om te lezen hoe ieder het dan doet. Kan je daar de dingen uit pakken waar je denkt wat aan te hebben.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Piet
                            Hans, jij zegt dat daglicht het beste licht is. Welk daglicht? Op elk moment van de dag is het licht anders, 's morgens vroeg, midden op de dag, tegen de avond, allemaal verschillende soorten licht. Is het zonnig, is het bewolkt? De kleurtemperatuur is op elk moment anders.
                            In het TT-seizoen heb ik er soms dagen bij dat ik zo'n 60 tot 80 vogels moet fotograferen. Dat is in het najaar en de winter en dus vaak slecht licht buiten. Ik heb dus gezocht naar een methode waarbij ik onafhankelijk van het weer onder redelijk vaste condities kan fotograferen. Ik ben daarbij op flitslicht uitgekomen. Omdat dat veel licht geeft kan ik ook met een snellere sluitertijd en een klein diafragma werken.
                            Er zijn in de fotovakhandel ook verlichtingsbakken(het juiste woord weet ik ff niet) die een constante hoeveelheid licht van een vaste kleurtemperatuur geven. Is ook een mogelijkheid.

                            Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen methode kiezen die hem het beste bevalt rekening houdend met de benodigde investeringen. Ik kan eigenlijk alleen maar aangeven waarom ik iets doe of laat.
                            Ben het met je eens wat betreft de lichtkleur, Piet. Ik heb eens op verschillende tijdstippen van de dag foto's genomen; zelfde object en fotokooi op dezelfde plaats. En inderdaad, er was behoorlijk verschil in kleur en helderheid te zien. En een beetje fotograaf zal dat meteen opvallen.
                            Nu ben ik nogal gemakkelijk uitgevallen en zal daar niet snel van wakker liggen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld onze vriend WK, die de lat voor zichzelf verschrikkelijk hoog legt. Een bewonderenswaardige eigenschap derhalve.
                            Als we al het goede wat op dit forum op het gebied van fotografie is verschenen zouden bundelen, dan denk ik dat we een prima handleiding fotografie zouden hebben....
                            Ik neem aan dat jij ongeveer hetzelfde belichtingssysteem gebruikt als PvdH?

                            gr
                            Hans.
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                              Zoek eens op softbox

                              Je hebt gelijk Piet, ieder zijn manier maar het is wel mooi om te lezen hoe ieder het dan doet. Kan je daar de dingen uit pakken waar je denkt wat aan te hebben.
                              Nee Henk ik bedoel geen softbox, die zet je op je flitser om het licht te verstrooien. Dat heb ik eerder al als mogelijkheid gegeven.
                              Wat ik bedoel is een special soort TL-verlichting met een vaste kleurtemperatuur , tegenwoordig ook in LED verkrijgbaar. Dat geeft ook een verspreid licht af. Google maar eens op litepanel of lichtpaneel.
                              mvrgr

                              Piet

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                                Ben het met je eens wat betreft de lichtkleur, Piet. Ik heb eens op verschillende tijdstippen van de dag foto's genomen; zelfde object en fotokooi op dezelfde plaats. En inderdaad, er was behoorlijk verschil in kleur en helderheid te zien. En een beetje fotograaf zal dat meteen opvallen.
                                Nu ben ik nogal gemakkelijk uitgevallen en zal daar niet snel van wakker liggen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld onze vriend WK, die de lat voor zichzelf verschrikkelijk hoog legt. Een bewonderenswaardige eigenschap derhalve.
                                Als we al het goede wat op dit forum op het gebied van fotografie is verschenen zouden bundelen, dan denk ik dat we een prima handleiding fotografie zouden hebben....
                                Ik neem aan dat jij ongeveer hetzelfde belichtingssysteem gebruikt als PvdH?

                                gr
                                Hans.
                                Nou lig ik ook niet zo snel ergens van wakker maar ik ben best wel kritisch op mezelf. Misschien niet in dezelfde mate als WK maar toch. Ik heb al het nodige uitgeprobeerd en varieer nog steeds met allerlei dingetjes. Altijd precies hetzelfde hou ik niet van, dan begint het op een lopende band te lijken.
                                PvdH gebruikt ook een flitser maar zijn opstelling is wat anders. In combinatie met zijn kooi werkt dat ook prima. Hij gebruikt dacht ik wel een statief.
                                mvrgr

                                Piet

                                Opmerking

                                Working...
                                X