Pagina 3 van de 50 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 497

Onderwerp: foto's met de fotokooi

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

stap voor stap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk3 Bekijk Bericht
    Ik denk dat je toch met je lichtbron aan de klooi moet. Het licht is niet goed verdeeld door je kooi. Bovenste deel van de foto is overbelicht.

En probeer eens met iets overbelichten of iets onderbelichten wat te doen. Ik weet niet of je die mogelijkheid op je toestel hebt zitten?

Als ik kijk naar je achtergronden, dan zijn die erg grof van structuur? Zie ik dat goed? Daar wordt de foto niet beter van.
    Belichting bovenin is idd probleem Henk, heb nu TL-armatuur erop liggen, al in vele standen geschoven, tikkie naar voren tikkie terug. Misschien eens proberen met een transparant (kalk) of wit papier ertussen?

Achtergronden, ik dacht eerst dat dit aan de iso lag, volgens mij toch niet, meeste opname's iso 80 of 100. Dat is volgens mij goed?, het papier is standaard kleurpapier uit zo'n blok van de kinderen. Zal eens kijken of ik aan iets 'gladder' kan komen.

@ton, beeldvullendheid ben ik zeker met je eens, heb enkele zo geplaatst om 'maximaal' effect te laten zien, maar dat zie je eigenlijk ook wel als ik iets meer achtergrond overlaat realiseer ik me nu. De compositie doet dan beter zijn werk. De meeste opname's heb ik zo ingesteld dat het kader van de foto ongeveer het a4-tje is van de achtergrond, dus er is genoeg achtergrond over.

Peer

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    461

reactie

tl armatuur, daglicht? Ha, ha, zo makkelijk is het niet hoor. Een gewone tl gaat denk ik qua kleur ook al niet goed werken.

iso ligt het niet aan.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

daglicht

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henk3 Bekijk Bericht
    tl armatuur, daglicht? Ha, ha, zo makkelijk is het niet hoor. Een gewone tl gaat denk ik qua kleur ook al niet goed werken.

iso ligt het niet aan.
    Met 965 ook niet Henk?

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    461

reactie

965 is daglicht volgens mij.

Maar dan heb je nog maar een gewoon tl balkje.

Ik gebruik daglicht van arcadia T5 armatuur.

Dubbele tl, die je onafhankelijk kan plaatsen.

Die heb ik van voor naar achter aan het plafond gemonteerd.

Je schrikt je rot van de prijs, dat wel.

Daarnaast heb ik nog een daglicht 18 watt tl aan de voorzijde bovenaan gemonteerd, onafhankelijk schakelbaar.

Dan nog een witte spaarlamp aan het plafond, 12 watt. Aan de voorzijde.

Dan op de bodem aan de voorzijde een eind uit elkaar nog 2 van dergelijke spaarlampen met daaromheen een kunststof drinkbeker voor defuslicht.
    Ook apart schakelbaar.

Je probeert dus wat en dat gaat nog wel even door denk ik.

Waarschijnlijk is het handiger om in een fotozaak een set te halen compleet met defuser. Kan je zo boven de kooi monteren.
    Of werken met witbalans filter o.i.d.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Stamgast
    Thanks
    0
    965 is het beste wat overeen komt met daglicht.
    Ander soort tl (t5) of spaarlamp zal nooit beter zijn dan 965 ,want er is niks anders op dat gebied.

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    461

reactie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Animal Bekijk Bericht
    965 is het beste wat overeen komt met daglicht.
    Ander soort tl (t5) of spaarlamp zal nooit beter zijn dan 965 ,want er is niks anders op dat gebied.
    Ben ik niet helemaal met je eens aangaande T5, die van mij geven gewoon veel meer licht af dan een gewone daglicht tl.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

half uurtje geoefend

Kon toch niet laten om vanmiddag toch even te oefenen.
    had wel eerst pootje beter schoon kunnen maken, maar gaat dus niet zo zeer om vogel.

Kom dus idd steeds meer tot ontdekking dat ik nog een BAK extra licht nodig heb, o.a. om de scherpte te halen.

Als studie voor het licht; dom.wit genomen (omdat ik die makkelijk kon pakken, en voor het contrast) en papier gewijzigd, iets donkerder blauw en gladder papier.

Buiten het bijsnijden niets aan de foto gewijzigd. Meeste opname's met diafragma 4,14 en 0,0125 belichtingstijd.

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

aanvulling

Senior lid Piet's Avatar
    Thanks
    0
    Misschien mag ik ook wat tips/commentaar geven.

Zoals hier al is gezegd, is de belichting in de fotokooi erg belangrijk. De gebruikte fotokooi is klein en laat weinig ruimte voor experimenteren. Eigenlijk kun je alleen maar van bovenaf belichten. Als je het zonder flits wilt doen maar met TL dan zul je toch het licht zoveel mogelijk moeten zien te verspreiden. Misschien met een soort melkglas te realiseren. Vergeet niet de witbalans op TL of fluorescent te zetten. De automatische witbalans zal het wellicht niet helemaal naar wens doen. Belangrijk is verder om in RAW te fotograferen want dan kun je achteraf op de PC nog het één en ander bijregelen. Misschien de moeite waard om eens te proberen als je een losse systeemflitser hebt: zet die eens boven de kooi als je er een softboxje op hebt. Dat verstrooid het licht mooi.

Ikzelf gebruik een volledig dichte kooi met een TL-balkje erin om te kunnen zien wat er gebeurd en hoe de vogel zit. Ik heb een flitser in de kooi staan op een klein statiefje. De flitser is voorzien van zo'n plastic kapje dat bedoeld is om het licht maximaal te verstrooien. De flitser is op het plafond gericht ook om het licht maximaal te verstrooien en om zo slagschaduwen op de achterwand te voorkomen. Via een speciale kabel zijn flitser en camera met elkaar verbonden. De camera heb ik voor/door een luikje aan de voorkant van de kooi. Niet op een statief want ik wil flexibel kunnen zijn.

De camera staat dus op RAW en verder op handmatige bediening met sluitersnelheid 1/250e en diafragma 11(ongeveer). Bij mij moet de flitser dus het werk doen en alle licht leveren. Ik kan indien nodig 6 beelden per seconde maken en dat moet de flitser ook bijhouden.
    De hoge sluitersnelheid draagt bij aan scherpere foto's(minder bewegingsonscherpte) en het kleine diafragma geeft een goede scherptediepte en die heb je nodig want zeker in het macrogebied is dat gauw erg weinig. Ik gebruik verder een macrozoomlens van 70 - 180 mm en soms bij grotere vogels met lange staarten gebruik ik mijn standaardzoom van 18-70 mm.

Succes!
    mvrgr

Piet

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

zeer erkentelijk!

Mooie aanvullende info Piet.
    Zet me weer verder op allerlei gedachten. Witbalans ....stond gewoon ingesteld op auto, wist niet eens dat ik dit op TL - kon zetten... en zo nog wel aantal zaken meer.

Voor mij eerste focus nu de verlichting...misschien eens kijken of ik de fotokooi aan de voorzijde kan uitbreiden zodat ik meer frontaal licht kwijt kan.
    Externe flitser is geen optie want dat gaat helaas niet met de camera.

Dank voor jouw tips....weet zeker dat deze niet enkel voor mij maar voor meer lezers nuttige info zal zijn.

Peer

Forum Rechten