Mededeling

Collapse
No announcement yet.

foto's met de fotokooi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    zit je nog met rolletjes? ah ok... ik was al voornamelijk bezig met digitaal.
    Automatische instellingen, bij goede belichting doen het al heeeel goed over het algemeen. Het toestel neemt "automatisch" (vandaar de benaming) de standaard instelling om een goeie foto te maken. Het manuele is om bij te regelen vanaf die basisinstelling naar iets "artistieker" ....
    hou het simpel, doe ik ook
    wat wel kan helpen is het fototoestel vast zetten. Als je geen statief hebt, op een tafeltje of zoiets.

    Opmerking


    • #17
      1 stap vooruit | 6 passen terug

      Tsjonge....dat valt niet mee, en dat is dan nog maar een understatement!

      Vandaag zo'n 400 opname's geschoten en eigenlijk kon ik ze allemaal WK-'en.

      Toch wel wat geleerd....idd van diafragma ... heb nu de beste resultaten met 4,14 - 4 of zelfs nog minder, belichting 0,0125.
      De eerste opname is met veel te lange belichting, daar had ik er zo'n 100 van, konden allemaal meteen weg.

      De andere opname wel even door het standaard Picassa bewerk menuutje gehaald.

      Enige meevaller is-was dat de kooi waarin e.e.a. is gemaakt ....best wel functioneert..... da's dan gelukkig weer meevaller.



      Eerste opname's tegen witte achtergrond, ... merk dat de scherpte van de foto dan afneemt???

      Opmerking


      • #18
        vervolg

        Ben totaal nog niet bezig met houding en de vogel zelf.....probeer e.e.a. eerst tikkie scherp erop te krijgen.








        Opmerking


        • #19
          Ik weet niet hoe natuurlijk de kleuren zijn van de onderste twee, maar die worden al heel fraai.

          Ik zou ze zelf net wat minder beeldvullend platen, ze staan er nu wel heel pontificaal op. Maar, dat kan ook om smaak gaan.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #20
            reactie

            Ik denk dat je toch met je lichtbron aan de klooi moet. Het licht is niet goed verdeeld door je kooi. Bovenste deel van de foto is overbelicht.

            En probeer eens met iets overbelichten of iets onderbelichten wat te doen. Ik weet niet of je die mogelijkheid op je toestel hebt zitten?

            Als ik kijk naar je achtergronden, dan zijn die erg grof van structuur? Zie ik dat goed? Daar wordt de foto niet beter van.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #21
              stap voor stap

              Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
              Ik denk dat je toch met je lichtbron aan de klooi moet. Het licht is niet goed verdeeld door je kooi. Bovenste deel van de foto is overbelicht.

              En probeer eens met iets overbelichten of iets onderbelichten wat te doen. Ik weet niet of je die mogelijkheid op je toestel hebt zitten?

              Als ik kijk naar je achtergronden, dan zijn die erg grof van structuur? Zie ik dat goed? Daar wordt de foto niet beter van.
              Belichting bovenin is idd probleem Henk, heb nu TL-armatuur erop liggen, al in vele standen geschoven, tikkie naar voren tikkie terug. Misschien eens proberen met een transparant (kalk) of wit papier ertussen?

              Achtergronden, ik dacht eerst dat dit aan de iso lag, volgens mij toch niet, meeste opname's iso 80 of 100. Dat is volgens mij goed?, het papier is standaard kleurpapier uit zo'n blok van de kinderen. Zal eens kijken of ik aan iets 'gladder' kan komen.


              @ton, beeldvullendheid ben ik zeker met je eens, heb enkele zo geplaatst om 'maximaal' effect te laten zien, maar dat zie je eigenlijk ook wel als ik iets meer achtergrond overlaat realiseer ik me nu. De compositie doet dan beter zijn werk. De meeste opname's heb ik zo ingesteld dat het kader van de foto ongeveer het a4-tje is van de achtergrond, dus er is genoeg achtergrond over.


              Peer

              Opmerking


              • #22
                reactie

                tl armatuur, daglicht? Ha, ha, zo makkelijk is het niet hoor. Een gewone tl gaat denk ik qua kleur ook al niet goed werken.

                iso ligt het niet aan.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #23
                  daglicht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                  tl armatuur, daglicht? Ha, ha, zo makkelijk is het niet hoor. Een gewone tl gaat denk ik qua kleur ook al niet goed werken.

                  iso ligt het niet aan.
                  Met 965 ook niet Henk?

                  Opmerking


                  • #24
                    reactie

                    965 is daglicht volgens mij.

                    Maar dan heb je nog maar een gewoon tl balkje.

                    Ik gebruik daglicht van arcadia T5 armatuur.

                    Dubbele tl, die je onafhankelijk kan plaatsen.

                    Die heb ik van voor naar achter aan het plafond gemonteerd.

                    Je schrikt je rot van de prijs, dat wel.

                    Daarnaast heb ik nog een daglicht 18 watt tl aan de voorzijde bovenaan gemonteerd, onafhankelijk schakelbaar.

                    Dan nog een witte spaarlamp aan het plafond, 12 watt. Aan de voorzijde.

                    Dan op de bodem aan de voorzijde een eind uit elkaar nog 2 van dergelijke spaarlampen met daaromheen een kunststof drinkbeker voor defuslicht.
                    Ook apart schakelbaar.

                    Je probeert dus wat en dat gaat nog wel even door denk ik.

                    Waarschijnlijk is het handiger om in een fotozaak een set te halen compleet met defuser. Kan je zo boven de kooi monteren.
                    Of werken met witbalans filter o.i.d.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #25
                      965 is het beste wat overeen komt met daglicht.
                      Ander soort tl (t5) of spaarlamp zal nooit beter zijn dan 965 ,want er is niks anders op dat gebied.

                      Opmerking


                      • #26
                        reactie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                        965 is het beste wat overeen komt met daglicht.
                        Ander soort tl (t5) of spaarlamp zal nooit beter zijn dan 965 ,want er is niks anders op dat gebied.
                        Ben ik niet helemaal met je eens aangaande T5, die van mij geven gewoon veel meer licht af dan een gewone daglicht tl.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #27
                          half uurtje geoefend

                          Kon toch niet laten om vanmiddag toch even te oefenen.
                          had wel eerst pootje beter schoon kunnen maken, maar gaat dus niet zo zeer om vogel.

                          Kom dus idd steeds meer tot ontdekking dat ik nog een BAK extra licht nodig heb, o.a. om de scherpte te halen.

                          Als studie voor het licht; dom.wit genomen (omdat ik die makkelijk kon pakken, en voor het contrast) en papier gewijzigd, iets donkerder blauw en gladder papier.

                          Buiten het bijsnijden niets aan de foto gewijzigd. Meeste opname's met diafragma 4,14 en 0,0125 belichtingstijd.



                          Opmerking


                          • #28
                            aanvulling



                            Opmerking


                            • #29
                              mvrgr

                              Piet

                              Opmerking


                              • #30
                                zeer erkentelijk!

                                Mooie aanvullende info Piet.
                                Zet me weer verder op allerlei gedachten. Witbalans ....stond gewoon ingesteld op auto, wist niet eens dat ik dit op TL - kon zetten... en zo nog wel aantal zaken meer.

                                Voor mij eerste focus nu de verlichting...misschien eens kijken of ik de fotokooi aan de voorzijde kan uitbreiden zodat ik meer frontaal licht kwijt kan.
                                Externe flitser is geen optie want dat gaat helaas niet met de camera.

                                Dank voor jouw tips....weet zeker dat deze niet enkel voor mij maar voor meer lezers nuttige info zal zijn.



                                Peer

                                Opmerking

                                Working...
                                X