1 sept. 07, Aankoop van mijn eerste cubavinkjes.

Voeding:
Tropisch zaad en vitaminezaadjes van Prestige. Trosgierst rood en geel, een beetje kapoetsensijzenzaad en wilde zaden. In de zomer trosjes vers geplukt gras.
Ei voer, zelfgemaakt van 1 gekookt ei, half beschuitje, honing, negerzaad.
Dagelijks komkommer en vogelmuur.
Maagkiezel, grit, kalksteentjes, sepia, piksteentjes, mineralensteentjes, schelpenzand
Buffelo’s, elke dag een stuk of 8, opvoerend in de broedtijd naar zoveel mogelijk.
Dagelijks schoon badwater, en voor drinkwater gebruik ik water uit een fles.
Ze zitten bij binnen in een volière van 4x3x3, nooit kouder dan 10 graden met veel planten in potten. Ze krijgen geen vitamine kuren.

Nestjes: Traliekastjes, of ze pikken de zelfgemaakte nestjes van de tijgervinkjes in.
Nestmaterialen: Kokosvezels, gedroogd vogelmuur, gedroogd gras, (mos maar dat gebruik ik niet meer)

Beide zijn van eind 06. Leuke, zeer driftige vogeltjes, niet bang en ongelofelijk brutaal.
Ze zijn zeer nadrukkelijk aanwezig, Als ik ga voeren zitten ze altijd ergens boven mijn hoofd of bij mijn voeten. Ik ben helemaal weg van deze kleine druktemakers.
Vanaf de eerste dag dat ik ze bij elkaar heb gezet, kunnen ze het al goed met elkaar vinden. Ze inspecteren alle nestkastjes en duwen ze vol met kokosvezels. Verjagen hierbij wel de tijgervinkjes en goudbuikjes. Dat is wel jammer.
De enige vechtpartijen zijn met de blauwfazantjes, verder valt het wel mee.

Twee weken nadat ze bij elkaar zijn gezet was ik het popje kwijt. Potverdikke, ze zal toch niet ergens dood liggen. Ik zocht mijn hele volière af, ze was, nergens te bekennen, tot ze plots uit een nestkastje kwam gevlogen wat helemaal in de nok van mijn volière hangt. Wat een sukkel ben ik, ze zat “gewoon” te broeden.
Okt.: zijn er al jonge. Elke dag worden de bedelgeluidjes heviger de pop voert constant. Het zijn er twee. Geweldig, dat dit zo vlug kan gaan. Ze eten bergen ei voer en buffelo’s.
Precies na 3 weken vliegen ze uit. Eentje op stok, de andere een beetje hulpeloos op de grond. De dag erna zag ik dat het ene wordt gepikt door andere vogels, ik vrees voor zijn leven. Het kan niet goed vliegen en doet zijn bekje niet open als beide ouders willen voeren. Help, moet ik iets doen? En wat moet ik dan doen?
3 dagen erna, is het jong dood, helaas. Het andere is fit, wordt ook af en toe gepikt door andere, maar vliegt, nog wat onhandig, op tijd weg.

Nov.: wilde ik het oude nestje schoon maken, wat schept mijn verbazing, 3 eitjes.
Ze lagen helemaal ondergestopt, jammer hierdoor had ik per ongeluk de eitjes kapot gemaakt. Dom, dom, dom, maar zo snel al weer eitjes had ik ook niet verwacht.
Inmiddels hebben ze het zelfgebouwde nestje van de tijgervinken ingepikt.
Het jong wordt behoorlijk achter de vodden gezeten door zijn pa. Het is nieuwsgierig en komt te dicht bij het nieuwe nestje.
Eind nov. heb ik het eruit gevangen. Een hele toer, wat is dat kleintje rap. Een dapper ding.

Dec.: weer 3 eitjes. Helaas is op 26 dec. het nestje leeg. Waar zijn de eitjes gebleven? Ik maak er mij drukker over dan de cubavinkjes zelf.

Jan. 08: Zijn er weer jonge.
29 jan. 3 uitgevlogen. Ze worden harthandig aangepakt door de man, ik schrok wel van deze actie. Een vloog hij in de lucht aan, dit ging zo hard, dat het tegen de grond viel en op zijn zij bleef liggen. De pop kwam tussenbeide en heeft het jong, denk ik, gered.
Een half uur later zitten ze gelukkig alle drie op stok en worden door beide ouders gevoerd. De dagen erna gaat het goed. Voor de warmte kruipen ze dicht tegen elkaar, soms zitten ze tussen de witte zebra’s, geweldig om te zien.

Febr.: Ze doen het heel goed, ze worden niet meer gevoerd. Ze worden veel opgejaagd door de man, af en toe te fel naar mijn zin. Gelukkig kunnen ze weg, de ruimte is groot genoeg. Ik durf ze er nog niet uit te vangen omdat de kapoetsensijs zit te broeden.
Een paar dagen later heb ik dit toch gedaan omdat pa niet al te zachtzinnig meer is, eentje (mannetje) is al flink kaal op zijn kopje. De kapoetsensijs heeft er niets van geleden, ze broed rustig door.

Maart: Weer eitjes, helaas 1 kapot in het nestje en drie kapot op de grond tussen wat mos. Ik ben bang dat ze de eitjes met het verlaten van het nestje mee naar buiten hebben getrokken. Ik heb de nageltjes onderzocht maar die zijn niet te lang.

Juni: Weer jonge.
19 juni, 4 jonge uitgevlogen. Elke dag een. Eergisteren de eerste. Een mooi groot vogeltje. Gisteren de tweede. Een kleintje. Het kon ook niet vliegen en heeft de nacht op de grond doorgebracht. Deze morgen kwamen er nog twee jonge te voorschijn. Het kleintje heeft de nacht op de grond overleefd en is vandaag samen met de andere drie op stok gevlogen. Het is erg klein maar helder. 4 jonge, wel veel maar ze zien er goed uit.

24 juni Wat is pa toch een rotzak. 3 jonge worden netjes door hem gevoerd en eentje maakt hij het leven zuur. Dit is dus een mannetje. Als hij al wat voer krijgt wordt hij meteen ruw verjaagd. Pa zit hem dan behoorlijk achterna tot de kleine doodmoe in de planten beland. Het ziet er niet al te best uit.
30 juni heeft de man een jong vermoord. Hij vloog er bovenop, ik was helaas te laat.
Ik denk het mannetje. Tegen de andere drie is hij ook niet al te vriendelijk.
Juli: Ik ben een jong kwijt. De hele kooi afgezocht, ik vond het onder de boomstronk. Helaas dood. Weer door de man vermoord? Ik denk het wel, het zag er nogal geradbraakt uit, dit was dus ook een mannetje. De twee die er nu nog over zijn, zijn popjes want pa laat ze met rust.

Juli: de twee jonge eruit gevangen. Het zijn zeker twee poppen.

Inmiddels zijn we enkele jaren verder en brengt dit koppel nog steeds 3 nestjes per jaar groot. De pop krijgt elke winter 3 tot 4 maanden rust doordat ik de man apart zet. Gelukkig gedraagt de man zich vanaf het tweede jaar redelijk tegenover zijn jonge.
Ook heb ik nog enkele koppels erbij. Van beide koppels zijn de eerste twee broedsels mislukt, daarna ging het goed. De mannen van deze koppels zijn gelukkig minder fel dan de man van mijn eerste koppel, de jonge worden allemaal netjes groot gebracht en ze kunnen er ook langer bij blijven.

Enkele bevindingen:
De pop broed alleen, er wordt niet afgewisseld.
Nadat de jonge zijn uitgevlogen, worden ze hoofdzakelijk door de man gevoerd. Dit maakt het moeilijk om een agressieve man apart te zetten.
Ik heb niet gekozen voor een babykooitje voor de jonge, daar was ik te laat mee.
De jongen kunnen er na 3 weken af, dan zijn ze zelfstandig.
Ze kunnen in een gemengde volière, maar vanwege hun felle karakter zal ik ze niet meer bij goudbuikjes en tijgervinkjes zetten, deze twee laten zich verjagen.
Blauwfazantjes zet ik ze ook niet meer bij, die vechten terug.
Vanwege het feit dat zebravinken nestslapers zijn, zet ik er die ook niet meer bij, hierdoor ontstaat er onrust omdat de cubavinkjes vinden dat alle lege nestjes van hun zijn.