Mededeling

Collapse
No announcement yet.

europese sijs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • europese sijs

    ik heb een vraag. ik had enkele weken geleden een nest met 5 jonge ivoor sijsen ze waren mooi allemaal op de zelfde dag uitgekomen maar ook werden ze allen 5 uit het nest gegooit door de man nu zit het popje weer te broeden en ze moeten weer bijna uitkomen . nu is mijn vraag moet ik er de man af halen en er bij hangen in een tt kooi of gaat de pop dan niet meer verder broeden en kan ik er de man straks weer bij zetten of gaat het dan weer fout en kan de pop het wel allen af als die 5 jongen heeft. weet iemand raad alvast bedankt

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door zwartkop 1976
    ik heb een vraag. ik had enkele weken geleden een nest met 5 jonge ivoor sijsen ze waren mooi allemaal op de zelfde dag uitgekomen maar ook werden ze allen 5 uit het nest gegooit door de man nu zit het popje weer te broeden en ze moeten weer bijna uitkomen . nu is mijn vraag moet ik er de man af halen en er bij hangen in een tt kooi of gaat de pop dan niet meer verder broeden en kan ik er de man straks weer bij zetten of gaat het dan weer fout en kan de pop het wel allen af als die 5 jongen heeft. weet iemand raad alvast bedankt
    De man weghalen,die is gewoon te fel. De popjes kunnen de jongen heus wel zelf groot brengen.
    Als je de man er bij hangt in een kooi,heb je grote kans dat hij de pop
    blijft lokken met alle gevolgen vandien.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
      De man weghalen,die is gewoon te fel. De popjes kunnen de jongen heus wel zelf groot brengen.
      Als je de man er bij hangt in een kooi,heb je grote kans dat hij de pop
      blijft lokken met alle gevolgen vandien.
      Dus ik kan er de man beter afhalen en niet er bij hangen in een kooi.en al de pop er dan niet meer op gaat zitten ?

      Opmerking


      • #4
        Hallo Zwartkop 1976,
        het weg halen van de man raad ik je niet aan. Wel het afvangen en in een kooi in of aan de vlucht/kooi hangen/zetten.
        Ik ving vroeger tijdens mijn sijzenkweek alle man sijzen elke avond tijdens de leg van de pop af en zette ze in een babykooi welke voor de vlucht hing. Op de avond dat de pop haar derde ei had gelegd ging de man dan tot na het grootbrengen van de jongen in de babykooi. Ging altijd zonder problemen. De pop is zeker en wel instaat om de jongen alleen groot te brengen. Als de jongen zo ongeveer 7 a 8 dagen zijn kun je proberen om de man uit te laten gaat hij de jongen meevoeren en laat hij de pop met rust, is alles ok anders gaat hij weer terug in zijn "strafkooi".
        PS Voer de man tijdens het opkooien alleen zaad dan gaat de drift iets minder worden. Te veel drift is namelijk vaak de oorzaak van het jongen uitgooien.

        Greetings Lucky

        Opmerking


        • #5
          Misschien nuttig om er even bij te vermelden dat een sijs een zeer beweeglijke en veel vliegende vogesl is van nature.

          Die opsluiten in een minikooitje (vergoeilijkend babykooi genoemd) van net 25 cm vind ik niet echt getuigen van dierenliefde. Dat is gewoon dierenkwelling waar "de tegenstanders" terecht zo tegen ageren.

          Met vogels die hun eigen jongen niet grootbrengen, is wat mis, die moet je niet gebruiken om te kweken.

          Dit soort malle fratsen doet de hobby echt nog de das om.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            mee eens

            ben het wel met Ton Koek eens, een babykooi is wel erg klein, voor een sijs. maar een tt kooi, is ook klein, maar dat zou ik dan doen. als ze naar de tentoonstelling gaan zitten ze er ook een week in.

            of de man wel geschikt is als kweekman, is een ander verhaal. is de sijs man eigenkweek, of is tie aangekocht bij een kweker ? komt tie uit een broedkooi, of uit een voliere ?

            vogels die hun eigen jongen niet grootbrengen, of het nest uitkieperen, of poppen die hun eieren op de grond laten vallen, of vogels die hun eieren opeten.......... daar is wat mis mee, en die moet je uitselecteren, niet meer mee kweken. want de problemen, die moet je er uithalen. en dat kan alleen als je niet meer met die vogels gaat kweken.

            is ff lullig, maar dan hou je wel goede kweekvogels over waarmee je goede jongen grootbrengt.

            maar als je maar 1 koppeltje hebt van die soort, is dat wel lastig. dan kan je denk ik beter gericht kweken, met meerdere koppels van 1 soort, dan kan je de mindere vogels, waarmee het niet gaat uitselecteren.

            kijk maar in je eigen omgeving bij de betere kwekers. die hebben vaak maar een paar soorten. maar van die soorten wel meerdere koppels.

            wat doe je dan met die vogels die uitgeselecteerd zijn ? die gaan de handel in............
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
              Hallo Zwartkop 1976,
              het weg halen van de man raad ik je niet aan. Wel het afvangen en in een kooi in of aan de vlucht/kooi hangen/zetten.
              Ik ving vroeger tijdens mijn sijzenkweek alle man sijzen elke avond tijdens de leg van de pop af en zette ze in een babykooi welke voor de vlucht hing. Op de avond dat de pop haar derde ei had gelegd ging de man dan tot na het grootbrengen van de jongen in de babykooi. Ging altijd zonder problemen. De pop is zeker en wel instaat om de jongen alleen groot te brengen. Als de jongen zo ongeveer 7 a 8 dagen zijn kun je proberen om de man uit te laten gaat hij de jongen meevoeren en laat hij de pop met rust, is alles ok anders gaat hij weer terug in zijn "strafkooi".
              PS Voer de man tijdens het opkooien alleen zaad dan gaat de drift iets minder worden. Te veel drift is namelijk vaak de oorzaak van het jongen uitgooien.

              Greetings Lucky
              beste Lucky
              ik heb de man er nu afgehaald en de pop gaat ook weer op het nest zitten ze moeten over een dag of 4 uitkomen en dan zal ik het zien hoe het gaat
              heel erg bedankt
              groeten zwartkop 1976

              Opmerking


              • #8
                Uit ervaring hier kan ik je adviseren de man af te zonderen binnen het zicht.
                Zelf kan ik mijn kooi scheiden door een gaasschuif.

                Ik raap de sijseieren en op het moment dat ik ze terug leg gaat de man apart. de sijs broed de eieren uit en voed ze op. na 4 dagen ring ik de sijsjes en na een dag of 10 zet ik de man er weer bij om mee te helpen.

                Hier is deze methode bij beide koppels succesvol gebleken. Wel heb je dan als nadeel dat ze aan een volgende ronde kunnen beginnen terwijl de jongen nog niet zelfstandig zijn.

                Ik laat ze dan een nieuw nest maken en als het eerste ei er ligt gaan de jongen in het andere gedeelte achter gaas en voederen de man en pop de jongen door het gaas verder. Zodra de eieren dan weer onder de pop gaan gaat de man bij de jongen aan de andere kant zodat de pop rust heeft.

                Wel is het altijd voor iedereen even uitzoeken wat het beste werkt.
                http://wiggel.skyrock.com/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                  ben het wel met Ton Koek eens, een babykooi is wel erg klein, voor een sijs. maar een tt kooi, is ook klein, maar dat zou ik dan doen. als ze naar de tentoonstelling gaan zitten ze er ook een week in.

                  of de man wel geschikt is als kweekman, is een ander verhaal. is de sijs man eigenkweek, of is tie aangekocht bij een kweker ? komt tie uit een broedkooi, of uit een voliere ?

                  vogels die hun eigen jongen niet grootbrengen, of het nest uitkieperen, of poppen die hun eieren op de grond laten vallen, of vogels die hun eieren opeten.......... daar is wat mis mee, en die moet je uitselecteren, niet meer mee kweken. want de problemen, die moet je er uithalen. en dat kan alleen als je niet meer met die vogels gaat kweken.

                  is ff lullig, maar dan hou je wel goede kweekvogels over waarmee je goede jongen grootbrengt.

                  maar als je maar 1 koppeltje hebt van die soort, is dat wel lastig. dan kan je denk ik beter gericht kweken, met meerdere koppels van 1 soort, dan kan je de mindere vogels, waarmee het niet gaat uitselecteren.

                  kijk maar in je eigen omgeving bij de betere kwekers. die hebben vaak maar een paar soorten. maar van die soorten wel meerdere koppels.

                  wat doe je dan met die vogels die uitgeselecteerd zijn ? die gaan de handel in............
                  beste ton

                  ik kweek al jaren met sijs maar ik heb dit probleem nog niet mee gemaakt normaal blijft er de man gewoon bij.
                  de andere 5 koppels doen het goed en zijn ook van mijn kweek.
                  waar het fout mee gaat is net die eene de ik ergens anders vandaan heb gehaald want ik moest een ivoor hebben maar nergens aan te komen heb ik een split ivoor man gekocht en wel eigen kweek. maar ik weet niet in wat voor kooi die is gekweekt
                  en kweek in kooien 1mx 2mx2m

                  bedankt voor de infomatie je leert er toch altijd weer van

                  groeten zwartkop1976

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wiggel
                    Uit ervaring hier kan ik je adviseren de man af te zonderen binnen het zicht.
                    Zelf kan ik mijn kooi scheiden door een gaasschuif.

                    Ik raap de sijseieren en op het moment dat ik ze terug leg gaat de man apart. de sijs broed de eieren uit en voed ze op. na 4 dagen ring ik de sijsjes en na een dag of 10 zet ik de man er weer bij om mee te helpen.

                    Hier is deze methode bij beide koppels succesvol gebleken. Wel heb je dan als nadeel dat ze aan een volgende ronde kunnen beginnen terwijl de jongen nog niet zelfstandig zijn.

                    Ik laat ze dan een nieuw nest maken en als het eerste ei er ligt gaan de jongen in het andere gedeelte achter gaas en voederen de man en pop de jongen door het gaas verder. Zodra de eieren dan weer onder de pop gaan gaat de man bij de jongen aan de andere kant zodat de pop rust heeft.

                    Wel is het altijd voor iedereen even uitzoeken wat het beste werkt.
                    beste wiggel

                    ook erg bedankt voor de info
                    maar ik kan mijn kooien niet scheiden is iets voor de volgende keer
                    want ik ben bezig een ander huis te kopen met wat meer grond

                    groeten zwartkop

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                      Misschien nuttig om er even bij te vermelden dat een sijs een zeer beweeglijke en veel vliegende vogesl is van nature.

                      Die opsluiten in een minikooitje (vergoeilijkend babykooi genoemd) van net 25 cm vind ik niet echt getuigen van dierenliefde. Dat is gewoon dierenkwelling waar "de tegenstanders" terecht zo tegen ageren.

                      Met vogels die hun eigen jongen niet grootbrengen, is wat mis, die moet je niet gebruiken om te kweken.

                      Dit soort malle fratsen doet de hobby echt nog de das om.
                      hoi Ton koek

                      ik ben het ook wel eens met u maar met de tt gaan ze ook in een tt kooi dus malle fratsen doe ik niet aan want ik ben wel een liefhebber van vogels en zorg er goed voor

                      groeten zwartkop 1976

                      Opmerking


                      • #12
                        Waarom wachten tot 3 de ei gelegd is?
                        Ik dacht dat een bevruchting 10 dagen voor het leggen al gebeurde!
                        Weet iemand of dit klopt?
                        Ik heb mijn putterman voor eerste ei weggehaald. Ik zal jullie binnenkort vertellen hoeveel jongen ik van de 4 eitjes heb.

                        grtz

                        Jotto

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                          hallo zwartkop1976,

                          betekent dit dat Je kweekkooien de volgende maten hebben,
                          breedte; 1 meter
                          lengte; 2 meter
                          hoogte; 2 meter

                          hoi Josly
                          ja dat klopt ik heb 10 van die vluchtjes

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                            Misschien nuttig om er even bij te vermelden dat een sijs een zeer beweeglijke en veel vliegende vogesl is van nature.

                            Die opsluiten in een minikooitje (vergoeilijkend babykooi genoemd) van net 25 cm vind ik niet echt getuigen van dierenliefde. Dat is gewoon dierenkwelling waar "de tegenstanders" terecht zo tegen ageren.

                            Met vogels die hun eigen jongen niet grootbrengen, is wat mis, die moet je niet gebruiken om te kweken.

                            Dit soort malle fratsen doet de hobby echt nog de das om.
                            Ik heb hier babykooien (50lx25bx40h)die groter zijn dan menige broedkooi dus van dierenkweling is absolut geen sprake. Eerst vragen en weten, dan pas oordelen zou ik zeggen.

                            Vaak zijn de vogels niet de oorzaak maar wij die te veel en te eiwitrijk voer verstrekken. Zeker bij de sijssoorten is dit vaak funest.

                            Greetings Lucky

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
                              Ik heb hier babykooien (50lx25bx40h)die groter zijn dan menige broedkooi dus van dierenkweling is absolut geen sprake. Eerst vragen en weten, dan pas oordelen zou ik zeggen.

                              Vaak zijn de vogels niet de oorzaak maar wij die te veel en te eiwitrijk voer verstrekken. Zeker bij de sijssoorten is dit vaak funest.

                              Greetings Lucky
                              wat is te veel eiwit? of kunnen ze ook met aleen vers onkruid de jongen groot brengen?

                              Opmerking

                              Working...
                              X