Mededeling

Collapse
No announcement yet.

de beste kweekkooi | broedkooi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • de beste kweekkooi | broedkooi?

    Die vraag intrigeert me al een tijdje!

    Wat is nu het ultieme ontwerp, in relatie tot gebruiksgemak, kosten en vooral bloedluis bestrijding c.q. voorkoming.

    Enig broeden, veel lezen, tekenen en puzzelen heeft mij tot het volgende ontwerp doen komen.

    UITGANGSPUNTEN

    Het doel is te komen tot een kweekkooi | broedkooi die multifunctioneel, hygienisch, eenvoudig te monteren en laag in kosten.

    Misschien wel het allergrootste probleem (bij kanarie-liefhebbers) is bloedluis. Om dit tegen te gaan zijn er allerlei bestrijdingsmiddelen. Vele werken inmiddels al niet meer en vele zijn eigenlijk ook lapmiddelen. Misschien wel de belangrijkste factor waarom bestrijding zo lastig is is dat de middelen niet ingezet kunnen worden daar waar de eitjes gelegd worden, c.q. de bloedluis zich verstopt, namelijk; kieren.
    Alle fabrikanten en zelfbouwers zweren daarom bij het geheel dichtkitten van de kooien.
    Mijn oplossing is 180 graden anders! Ik kies juist voor kieren!

    In de navolgende tekeningen zal ik de bouwwijze stap voor stap uitleggen en daarnaast ook enkele aanvullende ideeen laten zien voor bijvoorbeeld de stokken, ophangen nestgelegenheid en de tussenwand.

    Peer


  • #2
    goe idee, alleen zou ik dat rooster tussen de kooien weg laten
    zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

    Opmerking


    • #3
      stap 1 | de bodem

      Het basis principe van de kooi berust op het feit dat je overal goed bij kunt. Dit is de reden dat er bij de montage gebruik gemaakt wordt van afstandhoudertjes (bijvoorbeeld 10 mm).

      zie tekening STAP 1.

      Opmerking


      • #4
        Stap 2 | De Wangen

        De zijzijdes (de wangen) kunnen worden gemonteerd.

        Opmerking


        • #5
          stap 3 | de achterwand

          tekening spreekt voor zich;

          Opmerking


          • #6
            stap 4 | bovenpaneel

            tekening spreekt voor zich;

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Tegen luizen misschien een goed idee ,maar ik denk dat het geen stevige kooi wordt ,omdat je de panelen niet vast tegen elkaar kunt draaien.

                Opmerking


                • #9
                  beetje vertrouwen

                  Op zich goed opgemerkt Animal. Ontdekte hierdoor ook klein foutje in de schroeflengte. Heb dit inmiddels aangepast.

                  Denk dat het heel erg meevalt. Het achterpaneel is tussen de zijwangen en de bodem en het dek gemonteerd. Hierdoor dit het 100% opgesloten en kan nergens naar toe. (eventueel kan in het midden van het paneel (zie tekening) ook nog een extra afstandnokje worden gemonteerd))

                  Aan de voorzijde voorkomt de alu-koker 15*15 mm dat er torsie op het front kan ontstaan.

                  n.b. je moet er natuurlijk niet mee gaan basketballen!

                  Peer

                  Opmerking


                  • #10
                    Dermanyssus Gallinae

                    of in het Nederlands ; bloedluis. Vandaar de naam met de nadruk op nee!

                    Opmerking


                    • #11
                      stap 5|tussenpanelen

                      Voor de tussen panelen ( 3 stuks) kies ik een 2 delige oplossing. De reden hiervoor is dat als de kooi zonder de panelen in gebruik is er geen schotje op de grond staat en dus de gehele kooi mooi vlak is.

                      Er is een dichte versie van het onderpaneel en een versie met draad voor als er jongen apart gezet moeten worden.
                      Het onder en bovenpaneel kunnen ook gewisseld worden. Dit is om eventueel nog een verdieping in de kooi te kunnen maken voor jonge vogels.

                      Opmerking


                      • #12
                        stap 6 | montage van de fronten

                        De fronten zijn bevestigd in clips. Tegen bovendek en op alu kokerprofiel. Zie tekening.

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            Stap 8 | stok en nest

                            zie tekening

                            Opmerking


                            • #15
                              stap 9 | uitbraak luis | aanschaf vogels

                              Indien er toch een uitbraak is van luis (bijvoorbeeld na aanschaf van vogels).

                              Alle naden dichtplakken met schilderstape (rob ). De luis loopt zich in de nacht vast. Met de overige bestrijdingsmiddelen kan de luis vervolgens gedood worden, waar extra nodig. Groot voordeel is dat een groot deel direct gevangen wordt en dat er een controle mogelijkheid is.

                              Immers geen luis op de tape = geen luis.

                              tip; Bij nieuwe vogels altijd toepassen zodat een uitbraak voorkomen kan worden c.q. direct in de kiem kan worden gesmoord.

                              Opmerking

                              Working...
                              X