Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 37

Onderwerp: Wisselbroed

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    7

Wisselbroed

Eén van de juniorleden zond mij gisteren een PB over de zogenaamde wisselbroed.

Samengevat kwam de vraag hier op neer; hoe werkt dat nu precies?

Op basis van deze eerder getekende kooi alvast een voorzetje; verzoek aan overige leden om hun ervaringen, c,q, aanvullingen toe te voegen;

WISSELBROED.

Het principe berust op het feit dat één man ingezet wordt om meerdere poppen te bevruchten. Meestal 2 maar dit kunnen er ook meerdere zijn. (ervaringen?)

In de linker en rechter kooi wordt een pop geplaatst. Op het moment dat de pop het nest bijna gereed heeft (er een kuiltje gedraaid is) wordt de man bij de pop geplaatst. De man zit in de tussen kooi en gaat via de schuif naar de pop, bijvoorbeeld links.
    Sommige kwekers plaatsen de man slechts enkele uren ('s avonds) bij de pop (en dan elke avond tot het 1ste ei, anderen kiezen ervoor om de man tot aan het 2de ei bij de pop te plaatsen (continu). De man verblijft de rest van de tijd in zijn (midden)deel.
    Als de jongen goed in de veren zitten - bijna uitgevlogen zijn kan de man eventueel bij de pop en de jongen geplaatst worden. Wat later (als de pop aan het volgende nest begint, gaan de jongen naar de middenkooi zodat ze wel gevoerd kunnen worden (door de tralies) maar niet geplukt. Alles kan weer opnieuw beginnen.

Peer

n.b. bij mijn weten wordt deze broedwijze enkel bij kanaries toegepast.

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0
    Dat zijn natuurlijk de beste broedkooien. "Mijn" kooien,zoals ik ze zelf
    gebouwd heb.
    Toen nog met fronten voor voer-en drinknapjes van glas.Later van plastic.
    Daarvoor een voederstok,die met draadbeugeltjes aan het front werd bevestigd. Wel uitneembaar natuurlijk.
    Deze broedkooien kan je naast elkaar zetten en dan aan de buitenkant een doorvlieggat voor de man maken,zodat hij meerdere poppen kan bevliegen.
    Het voeren door de kleine tralieschuifjes is een pre,want zodoende kan de
    pop de jongen niet plukken. Zeker voor de kleurkanariekweker van belang.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    7

bij alle kanarie soorten

Antoni,

Misschien weet jij antwoord; werd-word deze wijze bij alle soorten postuur, zang en kleur toegepast en weet jij wellicht nog andere soorten waar de wisselbroed succesvol bij in gezet wordt?

Peer

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peerpm Bekijk Bericht
    Antoni,

Misschien weet jij antwoord; werd-word deze wijze bij alle soorten postuur, zang en kleur toegepast en weet jij wellicht nog andere soorten waar de wisselbroed succesvol bij in gezet wordt?

Peer
    Bij kanaries in het algemeen,Peer.

Ik dacht ook wel bij Putters,maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:

Lid
    Thanks
    0

vraagje

ik zie dat je in in de tussenschotten 2 schuifjes hebt, die je kunt wisselen, een blind, en een met draad. Mag dit niet constant met draad zijn?
    of is er een reden dat je het blind moet kunnen maken?
    mag de pop de man niet zien tijdens het nest maken? mogen beide poppen mekaar niet zien? een andere reden?

groetjes,

Kristof

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    7

in principe

In principe moeten de poppen zo ongestoord mogelijk hun nest kunnen maken alvorens de man erbij geplaatst wordt. Vandaar het blinde schot.
    Het draadschot wordt enkel ingezet als er jongen zijn om deze te kunnen voeren. (als dit noodzakelijk is natuurlijk). Ikzelf gebruik hiervoor een babykooi indien noodzakelijk maar de ervaring leert dat ik hiervan (verenplukken) niet zoveel last heb.
    Als ik een man en een pop samen heb zitten (met jongen) en het gaat goed haal ik de jongen weg vlak voordat het nieuwe nestje uitkomt.
    In de praktijk zijn de jongen dan groot genoeg om zelf te kunnen eten. Is dit niet het geval dan zet ik de man erbij. In ieder geval zorg ik er dus voor dat de nieuwe jongen de volledige aandacht van de pop kunnen krijgen.

Peer

Thanks
    0
    Met het weghalen van de jongen moet je toch niet te lang wachten.
    Als je bemerkt,dat de pop een of meerdere meestal staartveren trekt ben je te laat.
    Zodra ze uitvliegen, naar de middenkooi. Blinde schuif eruit en de tralieschuif
    erin en de pop voert gewoon verder en de jongen bedelen.
    Dat is normaal.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    7

da's dus 30 jaar verschil in ervaring!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann Bekijk Bericht
    Met het weghalen van de jongen moet je toch niet te lang wachten.
    Als je bemerkt,dat de pop een of meerdere meestal staartveren trekt ben je te laat.
    Zodra ze uitvliegen, naar de middenkooi. Blinde schuif eruit en de tralieschuif
    erin en de pop voert gewoon verder en de jongen bedelen.
    Dat is normaal.

Doen dus!,

Thanx Antoni

Lid
    Thanks
    0
    Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga volgende maand kweekkooien maken, gebaseerd op deze tekening, als je dat niet erg vind. Is dat toegelaten?
    Dacht aan 60 - 40 - 60, lijkt me mooie groot, niet? 40 diep en 45 hoog ongeveer. (front van 40cm hoog + lade)
    Ben alleen aant denken, hoe ik juist dat tussenschot met die schuifjes best maak. Denk richting 2 aluminium latjes langs beide zijden te plaatsen, waar ik de schuif kan tussen schuiven.

grtz,

Kristof

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Bekijk Bericht
    Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga volgende maand kweekkooien maken, gebaseerd op deze tekening, als je dat niet erg vind. Is dat toegelaten?
    Dacht aan 60 - 40 - 60, lijkt me mooie groot, niet? 40 diep en 45 hoog ongeveer. (front van 40cm hoog + lade)
    Ben alleen aant denken, hoe ik juist dat tussenschot met die schuifjes best maak. Denk richting 2 aluminium latjes langs beide zijden te plaatsen, waar ik de schuif kan tussen schuiven.

grtz,

Kristof
    Welnee Kristof,
    Gewoon de maten aanhouden van de 3-delige broedkooi.

Vraagje voor Peer:

Peer,
    de lengte van de 3-delige zoals ik hem altijd heb gemaakt is
    toch 104 cm.
    Op de tekening staat 124 cm.
    Slip of the drawing pencil?
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten