Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garnalen voeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Garnalen voeren

    Beste allemaal,

    Sinds enige tijd voer ik (o.a.) garnalen aan mijn ralletjes. Nu viel het mij meteen op dat mijn textorwevers en Jacksonwevers dol zijn op deze garnalen.

    Mijn vraag: is het voeren van deze garnalen aan mijn wevers verantwoord, in de zin van oplopen van parasieten en andere ziekteverwekkers?

    Het gaat om garnalen cat. 3 voor non-humane consumptie van de Firma Kiezebrink. Ik voer de garnalen rauw.

    Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

    Groeten Jurre

  • #2
    Bij mij krijgen de vogels een nogal gevarieerd aanbod aan voedselcomponenten.
    Garnalen maken daar al vele jaren deel van uit.

    Tot op heden heb ik nimmer enig nadeel kunnen ontdekken, maar het is en blijft natuurlijk wel bederfelijke waar en om die reden wel uitkijken bij hogere temperaturen!

    Het valt overigens op dat wevers een behoorlijk voorkeur voor dierlijk voedsel aan de dag leggen, mits ze daarover de beschikking krijgen!


    ten aanzien van rallen nog een kleine doch in Nederland enigszins illegale tip: kikkervisjes ofwel dikkopjes.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door rupicola

      ten aanzien van rallen nog een kleine doch in Nederland enigszins illegale tip: kikkervisjes ofwel dikkopjes.
      waarom illegaal?

      zelf kweken mag volgens mij (en nooit problemen mee gehad bij controle door de a.i.d.).
      doe ik/mijn vader al jaren

      ( elders op het forum heb ik foto kweekresultaat al opgezet).

      hier is menig soortje mede groot gekomen op garnalen (scharellaars etc.)
      echt kwaad kan het niet maar zoals altijd moet het dan niet te lang liggen.

      mvg

      Opmerking


      • #4
        Dank voor jullie (voor mij waardevolle, gezien de ervaring) visie op dit dierlijk voedsel!

        Per keer bied ik 15-20 garnaaltjes aan, die al met een half uur weg zijn. Maar bederving is idd iets wat ik in de gaten zal houden. Ik heb het inmiddels ook aan mijn buffelwevers aangeboden, die moeten er toch wel erg aan wennen (ze zijn ook wat moeilijker). maar vanmiddag is wel e.e.a. opgenomen.

        Dank voor de tip Rupicola, ik heb vorige maand al een netje kikkervisjes gevangen die gretig werden opgenomen. Er zwemt nu nog e.e.a. aan dikkoppen rond, dus voedsel genoeg

        Is het vangen/houden van kikkervisjes eigenlijk wel illegaal? Gezien de aantallen die op basisscholen etc. gehouden worden.

        Opmerking


        • #5
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Zjurre

            Is het vangen/houden van kikkervisjes eigenlijk wel illegaal? Gezien de aantallen die op basisscholen etc. gehouden worden.
            Ja illegaal. Voor educatie mag je ze gebruiken als je ze daarna weer terugzet.

            Opmerking


            • #7
              het wondermiddel is bij opfok van sommige vogels , als men het niet geeft is dat ook helemaal niet erg ,zonder dikkopjes etc. lukt ook hoor.

              maar ik wil bij deze iedereen stellig af raden om op kikkerdril en dikkopjes jacht te gaan ,ook voor educatieve doeleindes ,is aantasting van de "wilde/vrije" natuur.

              mvg

              ps: heel toevallig is het me vorige week gelukt om met inheemse salamanders te kweken.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                ps: heel toevallig is het me vorige week gelukt om met inheemse salamanders te kweken.
                Hier ook, naar verwachting zijn het er honderden.
                Vorig jaar hier ook, dus als dit je eerste keer, heb je geen eerste kweek.

                Opmerking


                • #9
                  dat weet jij helemaal niet

                  uhhmmmm
                  en over welke soort praten we dan hier
                  hahahahahahaha

                  mvg

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            Mysis vroeger wel gevoerd, maar (helaas) op nogal incidentele basis in verband met de destijds matige verkrijgbaarheid.

                            Mysis maakte deel uit van een breed voedselaanbod en werd goed opgenomen.
                            Dit kan overigens heel goed te maken hebben met het feit dat ik ook rallen in mijn collectie had en die geven dan al gauw het goede voorbeeld.

                            Momenteel behoort Mysis niet meer tot mijn vogelmenukaart, maar ik heb er ook niet echt de vogelsoorten meer naar.
                            Amigo de los Psittacidos

                            Look deep into nature and you will understand everything better

                            Opmerking


                            • #15
                              Groeten Michael

                              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                              Opmerking

                              Working...
                              X