doelgericht fokken ermee zwartkopje dat is wat mijn vader er mee doet
dan gaat het om soortzuiverheid,gezondheid, formaat, kleur etc.
net zoals bij vogeltjes zeg maar.
(ik heb al eens foto's ergens geplaatst van een paar mooie exemplaren).
per vijver word dus gekweekt(soort bij soort) naargelang de situatie/omstandigheden word er besloten dit (dril) wel of niet apart te plaatsen ( denk aan temperatuurswisselingen, maar ook predatie door soortgenoten of koi's of vogels bv.).
daar word dan "uitgebroed" en vrijwel direct worden ze geselecteert,op kleur formaat etc.
dikkopjes worden kikkertjes en dan is er weer een selectie ronde ( gezondheid,kleur etc).
van de honderden kikkertjes worden dan misschien 1 of 2 selecteert om te blijven in de kweekvijver (maar dan moeten het super exemplaren zijn want de genenpol is vrij beperkt natuurlijk).
wat er over blijft ? tja mag niet in de natuur geplaatst worden dus ..................gaat het meeste naar andere geschikte tuinvijvers.

salamanders eigenlijk hetzelfde laken in pak , maar daar komt dan bij dat je aan de salamanders kan zien welke geslachtsrijp zijn , is er een man en een vrouw rijp en de combinatie kan/is de juiste dan worden deze apart gezet in vijver of bak ( hier 1 salamander jong in ei 1 van vele...hahaha waar een volwassen vent blij mee kan zijn tegenwoordig) :

altijd maar weer kunnen bewijzen wat er gezegd word (heel belangrijk vooral voor mijzelf ) onzin word er al genoeg gebazuint.

mvg

ps: hij is echt gek en raar hť die wk maar weet 1 ding mijn dochter hoeven ze niet veel meer te leren op school hoor over omgang met dieren,kennis uit de natuur etc etc.
heet ook wel stukje opvoeding en dierenliefde bijbrengen.
eerst wilde ze dolfijnentrainster worden maar dat is gelukkig niet meer ( want hoe moest ik dat gaan regelen voor haar?).
nu wil ze manege houdster worden of veldbioloog en danwel het liefste in de wouden van BraziliŽ (ook lastig maar.....................ik zie mogelijkheden , deze papa doet mee hoor om dromen na te jagen).
maargoed zover is het nog niet want dierenverzorgster(vogelafdeling) in dierenpark emmen/avifauna zit ook nog in haar hoofdje.