Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Garnalen voeren

Junior lid Zjurre's Avatar
    Thanks
    0

Garnalen voeren

Beste allemaal,

Sinds enige tijd voer ik (o.a.) garnalen aan mijn ralletjes. Nu viel het mij meteen op dat mijn textorwevers en Jacksonwevers dol zijn op deze garnalen.

Mijn vraag: is het voeren van deze garnalen aan mijn wevers verantwoord, in de zin van oplopen van parasieten en andere ziekteverwekkers?

Het gaat om garnalen cat. 3 voor non-humane consumptie van de Firma Kiezebrink. Ik voer de garnalen rauw.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Groeten Jurre

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    40
    Bij mij krijgen de vogels een nogal gevarieerd aanbod aan voedselcomponenten.
    Garnalen maken daar al vele jaren deel van uit.

Tot op heden heb ik nimmer enig nadeel kunnen ontdekken, maar het is en blijft natuurlijk wel bederfelijke waar en om die reden wel uitkijken bij hogere temperaturen!

Het valt overigens op dat wevers een behoorlijk voorkeur voor dierlijk voedsel aan de dag leggen, mits ze daarover de beschikking krijgen!

ten aanzien van rallen nog een kleine doch in Nederland enigszins illegale tip: kikkervisjes ofwel dikkopjes.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Stamgast
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rupicola Bekijk Bericht

ten aanzien van rallen nog een kleine doch in Nederland enigszins illegale tip: kikkervisjes ofwel dikkopjes.
    waarom illegaal?

zelf kweken mag volgens mij (en nooit problemen mee gehad bij controle door de a.i.d.).
    doe ik/mijn vader al jaren

( elders op het forum heb ik foto kweekresultaat al opgezet).

hier is menig soortje mede groot gekomen op garnalen (scharellaars etc.)
    echt kwaad kan het niet maar zoals altijd moet het dan niet te lang liggen.

mvg

Junior lid Zjurre's Avatar
    Thanks
    0
    Dank voor jullie (voor mij waardevolle, gezien de ervaring) visie op dit dierlijk voedsel!

Per keer bied ik 15-20 garnaaltjes aan, die al met een half uur weg zijn. Maar bederving is idd iets wat ik in de gaten zal houden. Ik heb het inmiddels ook aan mijn buffelwevers aangeboden, die moeten er toch wel erg aan wennen (ze zijn ook wat moeilijker). maar vanmiddag is wel e.e.a. opgenomen.

Dank voor de tip Rupicola, ik heb vorige maand al een netje kikkervisjes gevangen die gretig werden opgenomen. Er zwemt nu nog e.e.a. aan dikkoppen rond, dus voedsel genoeg

Is het vangen/houden van kikkervisjes eigenlijk wel illegaal? Gezien de aantallen die op basisscholen etc. gehouden worden.

Stamgast rupicola's Avatar
    Thanks
    40
    @ Zjurre en Winterkoning:

Misschien heb ik het niet helemaal juist, maar naar mijn beste weten zijn alle inheemse amfibieën -in alle stadia- in Nederland beschermd.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Stamgast
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zjurre Bekijk Bericht

Is het vangen/houden van kikkervisjes eigenlijk wel illegaal? Gezien de aantallen die op basisscholen etc. gehouden worden.
    Ja illegaal. Voor educatie mag je ze gebruiken als je ze daarna weer terugzet.

Stamgast
    Thanks
    0
    klopt ook wel wat hier gezegd word maar zelf kweken en opvoeren word niks over gerept.

bv. bij mijn vader zitten ze in 1 van zijn voliere's en de vogels nemen naar behoeven een dikkopje op zijn tijd, kan tie niks aan doen.
    deze worden doelgericht gekweekt op formaat en kleur al een jaar of 15 denk ik (misscien nog wel langer).

en dat is dus het verschil met :

maar het vangen uit de natuur zowel kikkerdril als de dikkopjes is dus inderdaad verboden.
    net zoals vogeltjes zeg maar ,als je kan aantonen dat het eigen kweek is zijn er dus net als bij de vogeltjes "vezachtende omstandigheden" maar ja hoe doe je dat hé?
    nou net als bij ons alles jarenlang vastleggen. ( video/foto).

waar het om gaat ( ik wilde aangeven) is dat het nu ook weer niet het wondermiddel is bij opfok van sommige vogels , als men het niet geeft is dat ook helemaal niet erg ,zonder dikkopjes etc. lukt ook hoor.

maar ik wil bij deze iedereen stellig af raden om op kikkerdril en dikkopjes jacht te gaan ,ook voor educatieve doeleindes ,is aantasting van de "wilde/vrije" natuur.

mvg

ps: heel toevallig is het me vorige week gelukt om met inheemse salamanders te kweken.

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning Bekijk Bericht
    ps: heel toevallig is het me vorige week gelukt om met inheemse salamanders te kweken.
    Hier ook, naar verwachting zijn het er honderden.
    Vorig jaar hier ook, dus als dit je eerste keer, heb je geen eerste kweek.

Stamgast
    Thanks
    0

dat weet jij helemaal niet

uhhmmmm
    en over welke soort praten we dan hier
    hahahahahahaha

mvg

Stamgast
    Thanks
    1
    wat betreft de dikkopjes, ben ik het eens met Wk Wilde alleen het wettelijk kader aangeven en ook een beetje voorkomen dat vijvers leeggevist worden.
    amfibiën hebben het al moeilijk met "hun" ziekte.
    Tevens zie ik hier biologisch vriendelijke oevers aangelegd worden maar tegelijkertijd(in een jaargetijde) sloten gehekeld worden tot woestijnen :-(

Wat bedoelen jullie met kweken? Vijvertje met kikkers / salamanders en er komen jongen ... of doelgericht bij elkaar plaatsen op / in een specifieke plaats?

Mijn moeder heeft ook salamanders maar zie nooit jongen oid.
    Zou ze zelf ook graag in de vijvers hebben.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten