Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: kweek geelkruinkanarie

kweek geelkruinkanarie

Alles voor tuinvogels kopen? Kijk snel!
    Ook een stukje van mijn kweek met geelkruinkanarie,komt van mijn eigen website maar vondt dat ik het hier ook kon plaatsen,kan nooit kwaad denk ik maar.

Kweekverslag geelkruinkanarie(Serinus Flavivertex)

Ik heb in 2010 twee koppels van deze mooie vogels aan kunnen schaffen,helaas ongeringd maar ok, ze zagen er goed uit dus ik durfde de gok te wagen.

Beide koppels heb ik ondergebracht in een kooi van 120x80x40 en het bleken zeer rustige vogels te zijn met een prachtige zang.

Tot december 2010 gebeurde er niets en langzaam aan begon èèn van de mannen te zingen en de andere man hield wijselijk zijn snavel,waarschijnlijk onder de indruk van de andere man.

Ik heb toen besloten om de koppels apart onder te brengen en er een nestje bij te plaatsen,het soort wat ik eigenlijk bij alle gebruik,een metalen kanarienestkorfje wat ik in een plankje plaats en die met wat groen op de achterwand hang.

Ook begonnen de beide mannen nu te jagen en ook zongen ze beiden het hoogste lied maar daar bleef het bij tot ongeveer 2 februari,ook werd het nestmateriaal niet aangeraakt tot ik op 4 februari een pop zag met nestmateriaal in haar snavel.

Dit koppel had binnen 2 dagen het nestje klaar wat bestond uit witte draadjes en haar en watten voor het grootste gedeelte licht materiaal,het donkere materiaal wat er ook voorhanden was werd eigenlijk niet gebruikt.

De buitenrand werd gebouwd van de witte draadjes en de binnenkant werd afgewerkt met zacht haar en wattenvlokken.

Drie dagen na het begin met bouwen was daar het eerste ei op 7 februari wat elke dag gevolgd werd tot er in totaal 3 eitjes lagen,deze heb ik niet geraapt.

De pop broedt zeer rustig en gaat niet van het nest af als ik de kamer betreed en ook niet bij de voedering of schoonmaken van het hok.

Het andere koppel bouwt wel nestjes maar breekt ze daarna ook weer af,ben benieuwd hoe dat gaat lopen.

Op 25 februari is èèn eitje uitgekomen,de beide andere waren onbevrucht,helaas is lag het jong op 27 februari in de zandlade dus einde eerste ronde.

Koppel 2 heeft nu(1 maart)het eerste eitje en breekt nu ook het nestje niet meer af,ook valt me hier op dat de pop op het nest door de man gevoerd wordt iets wat bij koppel èèn niet het geval was.
    Koppel twee heeft uiteindelijk 3 eitjes gelegd waarvan er èèn is uitgekomen en die ze ook goed hebben grootgebracht.
    Ook hier weer een nestkorfje aan de achterwand.(En die zij dus lekker negeerden en een kanariekorfje inpikten die gewoon aan het traliefront hangt pal voor mijn neus.)

Ik heb deze niet geringd omdat ik eerst eens wilde kijken of alles goed ging,de pop zit nu op 3 eitjes en als hier jongen uit mogen komen dan ring ik ze wel.
    Het jong werd alleen door de pop gevoerd terwijl de man zich een beetje zat uit te sloven met zingen.
    Het voer bestaat uit een eivoer van de cultuurvogel shop uit Oss wat ik een keer ben gaan proberen en wat goed bevalt.
    Het is een mooi rul eivoer wat ik niet eens ruller of vochtiger hoeft te maken met water of honing of wat dan ook.
    Verder worden hier wat diepvriesbuffalo's en pinkies overheen gestrooid en daarnaast worden twee girlitzmengelingen gegeven van Blattner nl. de alario II en de girlitz III mengeling welke goed opgenomen worden.
    Ook wordt er veel rode trosgierst gevoerd en verschillende soorten groenvoer als witlof en veldsla en ook wat appel.
    Wel wordt de man wat feller naarmate het jong ouder wordt en de pop dus minder op het nest zit waardoor de man waarschijnlijk last krijgt van zijn hormonen en weer wil treden maar dit gaat allemaal goed en wordt niet te erg.
    Het jong is uitgevlogen op 7 april en vliegt gelijk goed iets wat ik bij cini's nog niet heb meegemaakt en wordt nog steeds alleen door de pop gevoerd.
    De pop was dus een nieuw nestje begonnen en zit sinds 19-4 weer op 3 eieren en het jong eet nu zelfstandig maar zit nog gewoon bij het ouder stel in de kooi en zolang dit goed gaat laat ik dit maar zo.
    Toevoeging:inmiddels zijn er afgelopen week drie geringde jongen uitgevlogen van het tweede nestje dus mijn seizoen kan niet meer stuk.
    Al met al een prachtige en ook een fijne kweekvogel maar wel èèntje met karakter maar dat hebben de meeste cinisoorten,ik hoop er nog lang plezier van te hebben.
    Mvg,
    Kingfisher.

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    7

top!

Mooi verhaal Kingfisher. Kun je eventueel wat foto's plaatsen? Ben wel benieuwd.

Peer

Ik moet nog wat goede foto's nemen maar dat ga ik pas na het broedseizoen doen in een fotokooi.
    Dit zijn er twee die ook op mijn site staan maar geen goede kwaliteit,het eerste jong en zijn pa die niet echt strak in de veren zit maar daar moet je maar doorheen kijken.

Mvg,
    Kingfisher.

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    42
    Mooi duidelijk verslag Kingfisher, mooie vogel ook.
    Ik wens je er veel succes mee, en nog vele jonge hoop ik voor je.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
    Mooi duidelijk verslag Kingfisher, mooie vogel ook.
    Ik wens je er veel succes mee, en nog vele jonge hoop ik voor je.
    Bedankt en het tweede nestje van drie jongen vliegt er al weer lustig op los.
    Mvg,
    Kingfisher.

Leuk!! Gefeliciteerd ook met deze succesvolle kweek.

Thank you very much
    Mvg,
    Kingfisher.

Forum Rechten