Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 111

Onderwerp: luis, luizen, bloedluis, mijt, mijten

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11

Cool luis, luizen, bloedluis, bloedluizen, mijt, mijten, bloedmijt, bloedmijten, beestjes

Rode Bloedluis (Dermanyssus gallinae):

2 Bloedluizen kunnen zomaar meer dan 13000 nakomelingen krijgen in een periode van 2 maanden.
    Een cyclus van ei tot volwassen luis (Ei / larve / Proto- Deutonymf / volwassen) duurt circa 7 - 8 dagen (onder ideale omstandigheden).
    Volwassen vrouwtje legt 3-7 eieren per dag, na eerste bloedmaaltijd.
    De meest ideale temperatuur ligt tussen de 25 en 35 graden celcius. Onder -20 en boven +50 graden Celcius is dodelijk.
    De meest ideale relatieve luchtvochtigheid is ca. 70%. Bij 30 of 45 % RV worden er minder eieren gelegd als bij 70% RV
    20 ºC en 75% RV is optimaal voor sterke eileg.
    Uitkomen van eieren optimaal bij 20-25 ºC.
    Ontwikkeling van larve het snelst tussen 20 ºC en 37 ºC.
    Bij 5-25 ºC kunnen mijten langer als 9 maanden leven zonder eten.

Ze kunnen ongeveer een jaar zonder voedsel overleven (afhankelijk van o.a. temperatuur en luchtvochtigheid).
    Ze kunnen overleven op het bloed van o.a. konijnen en muizen, maar niet op dat van de mens.

Verstopt zich en legt eitjes in kieren en naden, lichtschuw
    Neemt meestal`s nachts een bloedmaaltijd bij de vogels (3 dg)

Kleur: kleurloos-lichtrood-roodzwart

Afmetingen: ovaal van vorm, 0,4 - 0,8 mm, 8 poten

Uitkomst eieren: 2-3 dg bij goede temperatuur.

Als je ze overdag ziet ben je al te laat, dan heb je al last van een uitbraak.

Enkele symptomen van bloedluis, luis, luizen (en bloedmijten, mijten) bij vogels: (ook in het wild levende vogels hebben er last van)

- onrustige pikkende jeuk hebbende vogels (vooral ’s nachts zijn de luizen actief met als gevolg slaaptekort))
    - duffe vogels
    - dode jongen in het nest welke vooraf een witte huidskleur hebben (bloedtekort - armoede)
    - algemeen slechte conditie
    - vatbaar voor ziektes (bloedmijten kunnen ook ziektes overbrengen)
    - gewichtsverlies
    - eieren niet in de nesten
    - ruw verenpak

Bestrijdingsmiddelen:
    - Verblijf verwarmen tot minimaal 42 graden Celcius op vloerniveau, circa 15% RV, ten minste 48 uur
    - Fossil shield (silicapoeder) (bijv. onder in nestkast, niet op zitstokken, contact met de vogelhuid is niet gewenst)
    - Home shield (silicapoeder) (bijv. onder in nestkast, niet op zitstokken)
    - Finion
    - AGRO SM
    - Birdy finect
    - Decimite
    - Libramite
    - LifeAid Licefree
    - MS-Paramite
    - Insecto-sec
    - Poultry shield
    - Mite-killer
    - Finecto+
    - U2
    - U3
    - Ardap
    - Alugan
    - Baygon
    - Biodiesel
    - Ocepou
    - Carboleum
    - Biokill
    - 404
    - Neocidol
    - Tetrachloorvinfos 50%
    - Birdspray
    - Carbaryl
    - Chloramide (halamid)
    - Solfac
    - Naemboomolie, neemboomolie (azadirachtine)
    - Frontline
    - Vermikill
    En nog vele andere afhankelijk van welke er verkrijgbaar zijn in de door u te bezoeken winkel of webshop.

De middelen en werkzame stoffen hierin zijn o.a.: amitraze, bioallethrine, cyfluthrin, deltamethrine, dichloorvos, diazinon of dimpylaat, fenthion, fipronil, flumethrine, imidaclopride, permethrine, Piperonylbutoxide (synergist), propoxur, pyrethrines, pyriproxyfèen, tetrachloorvinfos, tetramethrine, ivomectine (= ivermectine, ivomec)

Niet alle (lees meeste) zijn geschikt om op de vogels aan te brengen.

Voorkom vergiftiging van jezelf en de vogels, gebruik het wijs.

Enkele andere middeltjes:
    - haarlak
    - Cola
    - Mengsel van groene zeep en spiritus
    - Een sterke zoutoplossing (ook soda) met eventueel een flinke scheut afwasmiddel
    - Ammoniak
    - Petroleum (eventueel met daarin opgelost enkele ouderwetse mottenballen)
    - Kamfer (mottenballen)
    - Kamille (thee nevelen, onder in nestkast, onder de lades)
    - Lavendel (nevelen, onder in nestkast)
    - Gedroogde vogelmuur (nestmateriaal)
    - Shag / tabak (onder in nestkast)
    - Knoflook (door drinkwater, eten en in nestkast)
    - Stoomapparaat
    - Wormkruid
    - Absintalsum
    - Bijvoet
    - Vitamine B2
    - Koriander
    - Mierikswortel
    - Kruidnagel

- Roofmijten (dutchy's, Cornigamasus lunaris, Macrocheles glaber, Cheyletus eruditus, )
    - Oorwurm
    - Tempexkevers

Luis / mijt etende vogels: goudbuikjes, oranjekaakjes, .............

Etherische oliën ter voorkoming / verdrijving / wering (verstoppen ook de ademhalingsporiën van de mijten)
    GC-mite:
    Ceder olie, Citronella, Citrus, Eucalyptus olie, Jeneverbes olie, Mosterd oliën, Neem olie, Oregano olie, Pepermunt olie, Pimenta olie, Laurierolie, Pepermuntolie, Tea tree olie, Theeboomolie (uit Australië).
    Een drupje Dreft helpt om deze oliën op te doen lossen in water.
    Daar veel oliën nogal irriterend zijn zijn ze minder geschikt om op de vogels te doen.

Zorg dat er zich geen / zo weinig mogelijk schuilplaatsen zijn (kieren, naden, gaatjes), kit dezen goed dicht.
    Enkele dienen ter voorkoming / verdrijving, andere doden de luis, een constante bestrijding blijft nodig.
    Voorkomen is beter dan genezen, bij een plaag zul je geneigd zijn om alle beschikbare middelen tegelijk toe te dienen met alle risico’s van dien.
    Gebruik deze middelen dus WIJS en nogmaals VOORKOMEN is beter.........
    Een constante bestrijding is gewenst.

Mijten zijn er in vele soorten: vogelmijt (= bloedluis), vedermijt, stofmijt, voermijt, luchtpijpmijt, schurftmijt, enz.

Hygiëne en herkenning zijn ook hier zeer belangrijk ter voorkoming van een uitbraak van deze mijten.
    Met de juiste bestrijdingsmiddelen zijn ze weg te krijgen.
    Denk aan o.a. Anti luchtpijpmijt en Anti parasita (beiden hebben als werkzame stof ivomectine), badzout, ......

Maar blijf alert, 1 nieuw aangekochte vogel kan de hele boel weer besmetten. (quarantaine periode)

Zoektermen: beestjes, luis, luizen, mijt, mijten, bloedmijt, bloedmijten, bloedluis, bloedluizen, diertjes, luisbestrijding (meit, meiten, luisen)

Nestkasten kun je iets vrijhouden van de wand door een paar spijkertjes in de achterkant te slaan en die iets uit te laten steken.
    Deze even inspuiten met vaseline, de mijten lopen zich dan vast.

Enige wetenschappelijke informatie welke men ook gebruikt om boeken over bloedmijten te schrijven:
    http://www.levendehave.nl/files/Bloe...praktijk_0.pdf of zelfde verslag andere link: http://edepot.wur.nl/35928

Leuke sites over de bloedmijten:
    http://www.webcockpit.nl/Denka/digif...4?OpenDocument

http://www.keeskooijman.nl/Bloedluis

Met "leuke" foto's: http://www.provant.be/binaries/therm...tcm7-74473.pdf

http://www.provant.be/binaries/50blo...tcm7-86487.pdf

Aanvullingen hierop zijn welkom.

Die 2000 nakomelingen lijkt mij een wat aangezet aantal. Een vrouwtjesbloedluis legt volgens mij tussen de 6 en 10 eitjes per etmaal, dat 2 maanden lang is hooguit 600 eitjes.
    Mannetjes leggen geen eitjes. Maar dit terzijde.

In het rijtje bestrijdingsmiddelen mis ik ivermectine. Dat is ook in redelijk veilige dosering voor vogels te verkrijgen onder de handelsnaam anti luchtpijpmijt. In Nederland gewoon te koop bij de dierenwinkel.

Een iets natuurlijk manier is bestrijding via roofmijten, de zogenaamde Dutchy's. Deze eten de bloedluis op en vallen de vogels niet lastig.

Nog een bijzonder milieuvriendelijke tip: hou wat goudbuikjes en/of oranjekaakjes, die eten alle luizen, zelfs de Dutchy's.

Stamgast Hans de Vries's Avatar
    Thanks
    4
    @Ton
    Die 2000 nakomelingen lijkt mij een wat aangezet aantal. Een vrouwtjesbloedluis legt volgens mij tussen de 6 en 10 eitjes per etmaal, dat 2 maanden lang is hooguit 600 eitjes.

En als uit die 600 eitjes 300 vrouwtjes geboren worden en die leggen in 2 maanden ook 600 eitjes, dan zijn er al 180.000...... Als je al de gastheer bent van een bescheiden kolonie - pakweg 4000 - wordt het dan geen tijd om te verhuizen?

@Eelke
    Sinds enkele dagen begint het te kriebelen in m'n nek..... Zouden luizen ook via de mens verkassen?

groetend
    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Super Moderator ele's Avatar
    Thanks
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries Bekijk Bericht

@Eelke
    Sinds enkele dagen begint het te kriebelen in m'n nek..... Zouden luizen ook via de mens verkassen?

groetend
    Hans.

Ik ga er van uit dat je ze allemaal hebt meegenomen
    Ze overleven niet op de mens, maar overbrengen kan natuurlijk wel.

Ik heb het bericht gelezen en vind het er leerzaam, alleen vraag ik me nu af of je bv ook de kamille en tea tree in het badwater kan doen ter preventie?
    Groetjes Esther

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0
    Het is natuurlijk een prachtige opsomming van alles en nog wat.
    Ook verboden middelen zijn daarin opgenomen.
    Maar wat moet een beginnende vogelliefhebber daarmee.

Verdrijvende middelen? Luizen verdrijf je niet.Die lopen over elkaar heen
    om bij het bloed te komen.

Bij een aanval van luizen kunnen we natuurlijk direct milieuvriendelijk
    denken en doelgericht Roofmijten inzetten. Als de roofmijten hun werk hebben gedaan vreten ze elkaar op.(Ik vraag me nog steeds af waar de laatste dan blijft). Omdat er inmiddels eitjes zijn gelegd zal er toch een 2de ronde met roofmijten nodig zijn of de 1ste partij roofmijten moet nog leven

Effectief zijn zeker petroleum,terpentine(pas op deze 2 zijn zeer brendbaar)
    Decimite(immobiliseert de luizen). Voorts alle producten op basis van
    silicaten. Deze doen zowel de luizen als de eitjes uitdrogen,
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Maar wat moet een beginnende vogelliefhebber daarmee.
    Goede vraag, nog niet veel, maar...
    Volgens mij is het de bedoeling dat we een artikel met soort samenvatting krijgen bij onderwerpen waar veel naar gevraagd wordt.
    Dus een opsomming van de middelen, een deel van de reacties en dan een of meer globale adviezen waar ook de wat minder ervaren liefhebber iets mee kan.

Iets als dit:
    wat is bloedluis?
    Wat zijn de gevaren voor de vogels?
    Wat zijn de chemische bestrijdingsmiddelen met voor- en mogelijke nadelen
    De alternatieve methodes
    Een of meer adviezen waarbij de gebruiker zelf een keuze kan maken.

Dus lijkt het mij zinnig eerst een opzet te maken zoals Ele gedaan heeft, dan de reacties mee te nemen en de eerste opzet zo aan te passen dat een flink aantal leden het ziet zitten. Volgens mij zijn we daar stiekem al mee bezig.

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bentley Bekijk Bericht
    Ik heb het bericht gelezen en vind het er leerzaam, alleen vraag ik me nu af of je bv ook de kamille en tea tree in het badwater kan doen ter preventie?
    Het gaat om luizen Esther. Die zitten normaal overdag niet op de vogels,maar verstoppen zich in spleetjes en kieren. Dikwijls op de stokken.
    Als ze de stokken niet meer kunnen bereiken doordat de uiteinden met
    b.v. petroleum zijn behandeld dan is er niet echt een mogelijkheid meer om zich te verbergen en gaan ze naar de voerbakken of bakjes.
    M.a.w. ze zitten dus niet alleen maar in het donker.
    Dus bij constatering van luis elke dag de voerbakken leeg en afspoelen met heet water van 60 gr.C of meer.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:

Ik zie in de meeste reacties op fora en in laden dat men over bloedluis praat voor zover ik weet zijn het bloedmijten.
    In de laatste edities van OV staan verschillende opvolgende artikelen over bloedmijt.
    Mvg,
    Kingfisher.

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
    Ik zie in de meeste reacties op fora en in laden dat men over bloedluis praat voor zover ik weet zijn het bloedmijten.
    In de laatste edities van OV staan verschillende opvolgende artikelen over bloedmijt.
    Inderdaad Bob.
    Maar ja het woord bloedluis is zo ingeburgerd.
    Ook de benaming vogelluis kom je nogal eens tegen.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:

Pagina 1 van de 12 12311 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten