Mededeling

Collapse
No announcement yet.

luis, luizen, bloedluis, mijt, mijten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #46
    poeh.....

    Da's een mooie vraag Populier.....wordt een heel verhaal!

    1. off topic, vind eigenlijk jammer dat de vraag is verplaatst naar dit topic als ik eerlijk mag zijn.....topic met in de basis Eelke verhaal wordt nu helaas naar mijn mening weer een vergaar, allerhande.....waar ik dus nu ook vrolijk aan mee doe.

    2. naden; technische gezien natuurlijk dicht maken, afhankelijk van het materiaal in kit (als het basis materiaal glad is; dus kunststof, melamine spaanplaat, metaal) of in gips als het materiaal meer poreus is, dus bijvoorbeeld gips of de zachtere houtsoorten (de laatste kunnen natuurlijk ook gekit worden)

    3. lapmiddelen; de basis zit mijns inziens ergens anders. Dit gehele topic gaat bijna over het bestrijden van; maar de oplossing zit natuurlijk in......het voorkomen....NEE!; dat gaat bijna niet natuurlijk. De oplossing zit in het snel en adequaat kunnen constaterenmet de kieren

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door Hicham
      hallo, ik ben kweker van gouldamadine , en zo heb ik de wanden van mijn vogelverblijf afgewerkt met gipsplaten , van 60 breed , gisteren kwam ik in de vogelshok om te voeren en tot mijn verbazing zag ik bloedluizen lopen op plafond en op de zijnkanten , tussen de naden van de gipsplaten , en nou weet ik als jij ze overdag ziet dan is de probleem grote en ze kunnen overaal zitten , bestrijden zal ik doen , maar wat is de best oplossing betref de plekken waar ze weg kruipen ,de heel wanden vervangen , kiten tussen elk naad van de gipsplat , graag u mening ?
      De vogels zitten momentel in de rui en ik wil zo weinig mogelijke onrust brengen in de hok,als ik eventuel de wandplaten gaan vervangen.
      Die gipsplaten vervangen zou ik niet doen.
      Ik weet niet hoe groot het vogelverblijf is. Zelf heb ik gebruik gemaakt van
      wit plakfolie op rollen van 2 meter lang 45 cm breed. Heel gemakkelijk aan te brengen.Alles wat luis is ,was
      gauw daarachter verdwenen en is niet meer teruggekomen.

      Natuurlijk is hygiene belangrijk en op een witte achtergrond zijn onregelmatigheden eenvoudig te constateren.
      Uitroeien doe je de bloedluizen niet. Je neemt ze mee in je kleding,vervoerskisten,tentoonstellingskooien en noem maar op.

      Goede producten,tevens milieuvriendelijk, zijn die op basis van silicaten.
      Ze drogen zowel de luizen als de eitjes uit.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #48
        Uit dit allegaar kopieer ik zo nu en dan gegevens die ik weer bij het eerste topicbericht plaats. Fout, Goed, Beter, Best? I don't know.

        Achter de gipsplaten zou je van boven af of door gaatjes bovenin te maken wat luizenpoeder kunnen spuiten d.m.v. een lege afwasmiddelen flesje te gebruiken als knijpfles. Misschien dat mierenpoeder ook werkt?

        Gipsplaten met een afgeronde zijkant kunnen het best gekit worden met een elastisch blijvende kit. Kitten op PU basis zijn sterk, hechten goed en elastisch maar wel iets duurder.
        Elk naadje en kiertje waar de bloedluis vanachter de platen weg kan komen moet worden gekit.
        Kit de naden goed vol.
        Vernevel met een plantenspuit o.i.d. water met daarin een flinke scheut afwasmiddel om de kit "af te messen". Met een schuin afgezaagd stukje electriciteitsbuis lukt dat heel goed.
        Spuit je vingers lichtjes in en ga dan de kitnaad mooi strak afwerken (niet te hard drukken, lekker laten glijden).


        De goedkoopste acrylaatkitten werken/scheuren sneller, maar zijn wel het gemakkelijkst te verwerken, de duurdere zijn beter.
        Sanitair en of siliconenkit is bedoeld voor op tegels of sanitair en niet geschikt voor op hout of gips. Dit hecht niet duurzaam en is NOOIT weer overschilderbaar.
        Beglazingkitten zijn een redelijk elastische, overschilderbare en betaalbare soort.
        Lijmkitten zijn ook sterk, elastisch en veelal overschilderbaar.

        Opmerking


        • #49
          bloedluis

          Oorspronkelijk geplaatst door ele
          Uit dit allegaar kopieer ik zo nu en dan gegevens die ik weer bij het eerste topicbericht plaats. Fout, Goed, Beter, Best? I don't know.

          Achter de gipsplaten zou je van boven af of door gaatjes bovenin te maken wat luizenpoeder kunnen spuiten d.m.v. een lege afwasmiddelen flesje te gebruiken als knijpfles.

          Gipsplaten met een afgeronde zijkant kunnen het best gekit worden met een elastisch blijvende kit. Kitten op PU basis zijn sterk, hechten goed en elastisch maar wel iets duurder.
          Elk naadje en kiertje waar de bloedluis vanachter de platen weg kan komen moet worden gekit.
          Kit de naden goed vol.
          Vernevel met een plantenspuit o.i.d. water met daarin een flinke scheut afwasmiddel om de kit "af te messen". Met een schuin afgezaagd stukje electriciteitsbuis lukt dat heel goed.
          Spuit je vingers lichtjes in en ga dan de kitnaad mooi strak afwerken (niet te hard drukken, lekker laten glijden).


          De goedkoopste acrylaatkitten werken/scheuren sneller, maar zijn wel het gemakkelijkst te verwerken, de duurdere zijn beter.
          Sanitair en of siliconenkit is bedoeld voor op tegels of sanitair en niet geschikt voor op hout of gips. Dit hecht niet duurzaam en is NOOIT weer overschilderbaar.
          Beglazingkitten zijn een redelijk elastische, overschilderbare en betaalbare soort.
          Lijmkitten zijn ook sterk, elastisch en veelal overschilderbaar.
          bedankt allemaal , voor de tip en de uitleg

          Opmerking


          • #50
            op de hoogte?

            Hou je ons op de hoogte Hicham van de ontwikkelingen en de methode's die je hebt gebruikt.....daar kunnen we natuurlijk veel van leren!

            thanx, en suc6

            Peer

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
              Hou je ons op de hoogte Hicham van de ontwikkelingen en de methode's die je hebt gebruikt.....daar kunnen we natuurlijk veel van leren!

              thanx, en suc6



              Peer
              Ok , dat zal ik zeker doen
              Hicham

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door ele
                Voorkom vergiftiging van jezelf en de vogels, gebruik het wijs.
                Beste Eelke ,

                Ik heb met veel interesse jou verhaal gelezen want ik ben totaal een leek op dit gebied.
                Natuurlijk hou ik mijn hokken schoon en denk dan dat het zo goed is maar verder als dat gaat het dan niet.
                Ik heb laatst een muizenplaag gehad van zo'n acht muizen en heb iedere dag de lades waarin ze liepen schoon gemaakt, gelukkig zijn ze allemaal nu weg.

                Mijn binnenhok zit aande muur van de garage en de achterwand is dus van gemetselde kalkzandsteen en ik wil daar wel wat mee juist omdat het moeilijk of helemaal niet schoon te maken is.
                Voor alle duidelijkheid, mijn vogels ziten zichzelf niet te pikken en de jongen komen wel op stok, maar toch bij mijzelf het gevoel dat ik meer wil doen maar ik weet niet wat?
                Wat is het beste als achterwand in het hok? mijn stokken hangen aan de tralies en maak ik ook regelmatig schoon.
                Op advies van iemand van een vogelvereniging kokertjes met wit papier onder de stokken geplakt en niets gevonden.
                Ik zit er over te denken om de achterwand te betegelen met witte tegels en dan de boel af te kitten?

                Kan jij en wil jij mij adviseren

                Met vriendelijke groet,

                Jan

                Opmerking


                • #53
                  afmetingen

                  Hi Jan,

                  Kun je misschien wat afmetingen geven....en is het de bedoeling dat de gehele wand voorzien wordt van de 'bekleding' of alleen het deel in het hok. (of is de gehele wand tevens de achterwand van het hok?)

                  Peer

                  Opmerking


                  • #54
                    Hallo Jan,

                    Gemakkelijk schoon te maken zijn gladde materialen o.a. tegels, trespa, de betere muurverf, .
                    Dus jouw idee om te gaan betegelen is geen slechte. Wel eerst een juiste voorstrijk aanbrengen op de kalkzandsteen i.v.m. zuiging. De tegellijm hecht dan beter/duurzamer.
                    Houtwerk is gemakelijker schoon te houden als het is geschilderd. (zelf gebruik ik witte zijdeglans)

                    Zijn je tegels mat wit?
                    (Zit te denken aan spiegeling)

                    Opmerking


                    • #55
                      aanvulling...

                      @Eelke; even het woordje 'geen' voor slechte zetten in jouw bericht

                      AANVULLING; ben helemaal met eelke eens, als je niet de gehele muur wilt doen is het misschien wel te overwegen om geen tegels te pakken. Nadeel van tegelen vind ik altijd dat het zo'n enorm circus wordt van alle materialen, snijwerk, lijmen, invoegen etc....zeker als het maar voor een klein stukje is.

                      Wat dan beter werkt is trespa, of goedkoper alternatief een basis volkernplaat of nog goedkoper een meubelpaneel (afhankelijk van de maatvoering), deze kun je overigens ook in grote platen krijgen (melamine spaanplaat) op bijvoorbeeld 10 mm. Gewoon tegen de tegels aan lijmen met een montagekit of polymax en dan de naden afkitten.

                      Peer

                      Opmerking


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                        @Eelke; even het woordje 'geen' voor slechte zetten in jouw bericht

                        AANVULLING; ben helemaal met eelke eens, als je niet de gehele muur wilt doen is het misschien wel te overwegen om geen tegels te pakken. Nadeel van tegelen vind ik altijd dat het zo'n enorm circus wordt van alle materialen, snijwerk, lijmen, invoegen etc....zeker als het maar voor een klein stukje is.
                        Ieder z'n vak
                        Het hoeft niet zo strak als bij moeders in de keuken of badkamer. (vrouwen een beetje triggeren mag toch?)


                        Wat dan beter werkt is trespa, of goedkoper alternatief een basis volkernplaat of nog goedkoper een meubelpaneel (afhankelijk van de maatvoering), deze kun je overigens ook in grote platen krijgen (melamine spaanplaat) op bijvoorbeeld 10 mm.
                        Spaanderplaat ben ik dan weer geen liefhebber van.

                        Gewoon tegen de tegels aan lijmen met een montagekit of polymax en dan de naden afkitten.
                        Eerst betegelen en dan weer beplaten?

                        Opmerking


                        • #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                          @Eelke; even het woordje 'geen' voor slechte zetten in jouw bericht

                          AANVULLING; ben helemaal met eelke eens, als je niet de gehele muur wilt doen is het misschien wel te overwegen om geen tegels te pakken. Nadeel van tegelen vind ik altijd dat het zo'n enorm circus wordt van alle materialen, snijwerk, lijmen, invoegen etc....zeker als het maar voor een klein stukje is.

                          Wat dan beter werkt is trespa, of goedkoper alternatief een basis volkernplaat of nog goedkoper een meubelpaneel (afhankelijk van de maatvoering), deze kun je overigens ook in grote platen krijgen (melamine spaanplaat) op bijvoorbeeld 10 mm. Gewoon tegen de tegels aan lijmen met een montagekit of polymax en dan de naden afkitten.

                          Peer
                          Beste,

                          Ik heb in de garage een binnenhok gemaakt met een lengte van 3 meter en 60cm hoog waarop voorfronten zitten van 75 cm en de laatste een meter.
                          waartussen ik dan weer schotten kan schuiven om de vogels te kunnen uitvangen.
                          Daaronder heb ik hetzelfde gemaakt zodat ik als het nodig is, het hok in vieren te kunnen delen zodat de vogels een ruim broedhok tot hun beschikking hebben.
                          De achterwand is een gemetselde muur met natuurlijk wat gaten erin.

                          Opmerking


                          • #58
                            achterwand

                            Oorspronkelijk geplaatst door jan180
                            Beste,

                            Ik heb in de garage een binnenhok gemaakt met een lengte van 3 meter en 60cm
                            In dat geval Jan, zou ik gaan voor een paneel wat tegen de muur aan gelijmd wordt, of eventueel als je niet wilt lijmen op zogenaamde haaklatten.

                            120*300 cm is relatief veel werk om te tegelen en daarbij komt dat het (persoonlijk) ook niet echt mooi is voor zo'n kleine ruimte om tegels als achterwand te hebben.

                            oplossingen dus; (in volgorde van mijn keuze)

                            1. trespapaneel, eventueel gebruikt
                            2. mdf-paneel (is te verkrijgen in zogenaamde lakdraagfolie) maar kan ook gewoon 'blank' en deze dan schilderen
                            3. betonmultiplex, in primer zetten en wit aflakken
                            3. fins vuren, meranti of okoume multiplex, gronden en lakken
                            4. 2 meubelpanelen 600 mm * 2500 (daar moet je dus dan stuk aanzetten, is niet ideaal.

                            Tip; als je gaat schilderen, ook de achterzijde een keer gronden, dit i.v.m. het kromtrekken van de plaat!

                            let op!, omdat je op een breedte werkt van 300 cm is het wel het beste als je dus ook een plaat hebt met die breedte. Bij de 'gewone' bouwmarkt zul je deze maten niet vinden.
                            Kijk eens of je iemand in de kennissenkring hebt die een plaat voor je kan kopen bij bijvoorbeeld Pontmeyer, Bouwmaat of iets dergelijks. Bij dat soort adressen kun je bijvoorbeeld mdf kopen in 122*305 of okoume in 125*310 cm.

                            Suc6,

                            Peer

                            Opmerking


                            • #59
                              Bloedluis e.d.

                              middel ORAMEC


                              voor meer inlichtingen kijk op www.ORAMEC. nl


                              heb het van een dierenarts vernomen

                              Opmerking


                              • #60
                                Luizen

                                Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                                Hou je ons op de hoogte Hicham van de ontwikkelingen en de methode's die je hebt gebruikt.....daar kunnen we natuurlijk veel van leren!

                                thanx, en suc6

                                Peer
                                hoi, Peer ik ben voorlopig mooi vanaf , ik heb alles dicht gekit en heb Finecto + gekocht en dat blijkt een goede middel tegen luizen te zijn , en nou dan maar hoppen dat het zo blijft.
                                gt hicham

                                Opmerking

                                Working...
                                X