Gewone mijten gedijen beter in vochtige, muffige ruimte. Om bv mijten uit een kelder te krijgen moet je het goed schoonmaken en er een ventilator opzetten/inzetten. Mijten houden niet van frisse lucht en droge lucht.
Dit over mijten die bv in meel kunnen zitten of komen.
Hoe het zit met bloedluizen/mijten, weet ik niet maar wat ik wel lees is dat mensen daar vaker last van hebben in kweekruimtes. Ik kan mij voorstellen dat dat vochtiger is en warmer is dan een buitenvoliere.
Als het mogelijk is, dan genoeg ventileren en proberen een wat droger klimaat te krijgen.
Wat ik heb begrepen is dat vogels in een kweekkooi met een badderbakje de eitjes ook 'vochtig' genoeg houden om goed uit te kunnen komen.
Als je je nachthok van voliere goed afkit en daarna met witkalk doet, dan neemt de witkalk event. vocht op. daardoor kunnen mijten niet gedijen. Zij hebben een bepaalde vochtigheidsgraad nodig om te kunnen leven. Goed ventileren helpt al goed. Ook houden zij van donkere kieren en dat haal je ook al weg door het afkitten.
Ik zeg niet dat mensen die last van bloedluizen/mijten hebben niet goed ventileren enzovoort maar goed ventileren en luchten helpt al wel om bloedluis te voorkomen.
Het kan altijd dat er bloedluis komt. Het kan al door buren die kippen hebben. Maar witkalt, regelmatig nestkasten schoonmaken, ventileren, kan al in percentage de kans op bloedluis verminderen en hopelijk voorkomen.
Groetjes, Chantal