Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tijgervink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Tijgervink

    groetjes
    Heidi

    Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

  • #2
    Als jij zeker weet dat ze over voldoende grit kan beschikken, kan je eventueel ook nog wat extra viakall ofzo aan het (ei)voer toevoegen.

    Opmerking


    • #3
      Hoi Loodje,

      Mijn pop heeft precies hetzelfde. Ik heb ze al een paar keer zelf in het nest gezet, nadat ze op de grond zat en het nestje op 1.80 hoog. temperatuur in mijn kweekruimte binnen is rond de 15 graden en vochtigheid 60-70%. In het verre oosten is de luchtvochtigheid hoger wellicht dat het daar aan ligt.

      Ik had trouwens deze winter binnen 1 uitgekomen jong, echter na 7 dagen wrs uit het nest gegooid.

      Opmerking


      • #4
        nee

        ik zou die pop niet meer gebruiken voor de kweek, als het al een paar jaar niet goed gaat.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Hallo,

          Ik ben wel benieuwd naar wanneer je de pop inzet.
          Is het niet een idee om de pop te sparen tot eind mei? dan in de zomer het span bij elkaar te zetten? Het lijkt mij dat het dan beter moet gaan als nu?

          groeten Ben
          Groeten, Ben

          Opmerking


          • #6
            @ton, dat zou toch zonde van die pop zijn?

            @ben86, Helemaal mee eens. Voor de meeste tijgervink poppen is het nu te vroeg om te broeden. Heb wel is geprobeerd om in deze tijd met de tijgervinken in een kooi te broeden, maar elke keer kreeg de pop legnood wat je haar ook gaf. Ging gelukkig wel over. Als ze dan eind april naar de buiten voliere gingen hadden de poppen er helemaal geen last meer van.

            Ik zou ze dus even uit elkaar halen (als dat kan) en dan begin mei weer bij elkaar doen. Zet anders een grote bak met wat tuinaarde in de kooi, je staat versteld wat ze daar ook nog is allemaal uit halen!

            mvg,
            Sibrand
            Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

            Opmerking


            • #7
              Hoi Sibrand,

              Dat is wellicht een idee. Bij mij zitten ze overigens nu beide binnen in een ren. Wanneer ze een tijd uit elkaar gehaald worden, krijgt de man dan misschien sneller zijn broedkleed weer terug. Ik heb hem namelijk alleen het eerste jaar in zijn rode jasje gezien en dat was het jaar dat ik ze aanschafte. Naar alle waarschijnlijkheid zijn het import vogels want ze zijn niet geringd.

              Wat bedoel je precies met die bak tuinaarde dat ze daar vanalles uithalen. Bedoel je insecten en mineralen? In de buitenvoliere komen ze bij mij overigens wel beter tot hun recht. Zitten vaak op de grond waar ze van alles vinden idd, daar doel je wrs op.

              Opmerking


              • #8
                Hallo allemaal,
                Bedankt voor jullie reacties. Ik haal ze elke periode enkele maanden uit elkaar. Vers potgrond staat in mijn voliere, dus daar ligt het allmemaal niet aan. Ik ben zelf bang dat, net als wat Ton zegt, ze niet goed is voor de kweek. Het is jammer, maar ja. Ik probeer dit seizoen nog een keer, dat wat Krien zegt, viacall bij het eivoer te doen. Als het dan nog niet gaat, dan laat ik het maar.
                groetjes
                Heidi

                Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door sibrand
                  @ton, dat zou toch zonde van die pop zijn?

                  @ben86, Helemaal mee eens. Voor de meeste tijgervink poppen is het nu te vroeg om te broeden. Heb wel is geprobeerd om in deze tijd met de tijgervinken in een kooi te broeden, maar elke keer kreeg de pop legnood wat je haar ook gaf. Ging gelukkig wel over. Als ze dan eind april naar de buiten voliere gingen hadden de poppen er helemaal geen last meer van.

                  Ik zou ze dus even uit elkaar halen (als dat kan) en dan begin mei weer bij elkaar doen. Zet anders een grote bak met wat tuinaarde in de kooi, je staat versteld wat ze daar ook nog is allemaal uit halen!

                  mvg,
                  Sibrand
                  Hoi Silbrand,

                  Ik las in jou stukje iets over een bak tuinaarde, kan je mij daar meer over vertellen, ik kan mij voorstellen dat er mieren of andere beestjes in zitten?
                  Ik heb op aanraden van Aton rode muggenlarven in een bakje in de kooi gedaan maar daar wordt niets van genomen?
                  De tijgervink jongen zijn vanaf dinsdag uit het ei gekomen en leven gelukkig nog steeds, wel vraag ik mij af of het niet beter was om de eieren tegelijk te laten uitkomen maar het nest opening is te klein om de eieren er uit en in te doen?

                  Ik verneem dit graag van jou

                  grt Jan

                  Opmerking


                  • #10
                    Beste Loodje,

                    Ik las jou stukje over je tijgervinken en in tegenstelling tot jou heb ik wat meer geluk.
                    Ik heb vorig jaar twee koppels tijgervinken gekocht bij verschillende kwekers
                    waarvan ik bij het eerste koppel op zeker wist dat dit natuurbroed was en de tweede kweker wel dacht dat het natuurbroed kan zijn, hij had ze ook over genomen van een ander?
                    Om kort te gaan, het tweede koppel is in een half open nestkastje gegaan en is gaan slepen.
                    Ze lieten heel wat sleepsel wat ik ze aan bood liggen en hadden wat dunne takjes die je snel kan breken of buigen in dat nestje gedaan.
                    Ik ben daarna naar dat sleepsel gaan zoeken en heb toen een hele bos in de voliere gedaan.
                    Het hek bleek van de dam want ze sloegen toe met slepen gevolgd door 5 eieren en deze bleken allen bevrucht.
                    Ik heb op aanraden van Anton rode muggenlarven verstrekt maar ik zie ze er nog niet duidelijk van pikken?
                    De eerste twee eieren zijn afgelopen dinsdag uitgekomen en ze leven gelukkig nog steeds.
                    Ik heb deze vogels vanaf vorig jaar september en ze hebben van mij de gehele winter megabactol gehad, dat zit vitamine E in die vruchtbaarheids bevordelijk is, ook andere producten van megabird, mischien is dat mijn voordeel geweest?

                    Ik hou jou op de hoogte als je dat wilt?

                    Met vriendelijke groet,

                    Jan

                    Opmerking


                    • #11
                      wil nog even terug komen op de naam viacal, is geloof ik ontkalkingsvloeistof, hahaha, moet gistocal zijn.

                      Opmerking


                      • #12
                        Bedankt. Krien
                        En Jan, ja graag ik lees met plezier hoe jouw tijgervinkjes het doen.
                        Ik ben 3 jaar geleden begonnen met 3 koppeltjes. Daar is op dit moment nog een koppeltje en een man van over, de rest is dood gegaan.
                        Vorig jaar heb ik van het andere koppeltje eitjes gehad. Ze hadden in de nok van mijn voliere, in een verlaten vuil nestkastje van de loodbekjes, deze eitjes gelegd. Helaas waren ze niet uitgekomen, terwijl ze wel bevrucht waren. Toen het koppeltje aan een tweede ronde wilde beginnen, is het popje dood gegaan. Het koppeltje wat ik nog heb, is het koppeltje waar ik het nu over heb. Dikke pech dus met deze vogeltjes.
                        groetjes
                        Heidi

                        Neem eens een kijkje op mijn site.
                        http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                        Opmerking


                        • #13
                          zuinig

                          ik zou maar zuinig met je laatste popje zijn. het is inderdaad wel iets, om te geven, zoals tarwekiemolie, om de eitjes wat vlotter te laten komen. maar net als bij mensen, is een vogel ook wel eens niet goed vruchtbaar. dus hou haar goed in de gaten.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door loodje
                            Bedankt. Krien
                            En Jan, ja graag ik lees met plezier hoe jouw tijgervinkjes het doen.
                            Ik ben 3 jaar geleden begonnen met 3 koppeltjes. Daar is op dit moment nog een koppeltje en een man van over, de rest is dood gegaan.
                            Vorig jaar heb ik van het andere koppeltje eitjes gehad. Ze hadden in de nok van mijn voliere, in een verlaten vuil nestkastje van de loodbekjes, deze eitjes gelegd. Helaas waren ze niet uitgekomen, terwijl ze wel bevrucht waren. Toen het koppeltje aan een tweede ronde wilde beginnen, is het popje dood gegaan. Het koppeltje wat ik nog heb, is het koppeltje waar ik het nu over heb. Dikke pech dus met deze vogeltjes.
                            Hoi Loodje,

                            Vandaag weer een dag verder met de jonge tijgervinken en ze zijn dan aan het einde van deze dag 4 dagen oud, ik ben trots.
                            Ik hoor de jongen nog niet en een volle krop heb ik ook niet kunnen ontdekken.
                            Wel zie ik de tijgervink man vaak vliegen door het hok en dingen in zijn snavel hebben, ook de pop zie ik heel af en toe in het hok vliegen en hetzelfde doen.
                            Ik voer nu meer buffelo's, smorgens in het eivoer en smiddags los in het buitenhok, dan gooi ik het door de vlucht en laat het ze zelf uitzoeken.
                            Vogelmuurt kom ik wel tegen bij een honde uitlaatplek dus ik ga straks een andere plek zoeken waar voldoende staat.
                            Ook trek ik wat graspollen uit de grond en plant deze weer in de buitenvoliere en dan zijn de vogels er als de kippen bij.
                            Ik ga ook iets anders proberen namelijk bananenschillen in een emmer doen om fruitvliegjes te trekken?

                            Loodje, ik hou jou op de hoogte, vraagje, heb of had jij natuurbroed tijgervinken?

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik zal haar goed in de gaten houden Ton, maar ben bang dat het niets gaat worden met dit popje. We zullen zien.
                              Volgens de verkopers zijn ze natuurgebroed. Ik had ze op 3 verschillende plaatsen gekocht. 2 koppeltjes bij een kweker en 1 koppeltje bij een dierenspeciaalzaak. Thuis had ik ze met elkaar gewisseld omdat 1 koppeltje broer en zus was, de andere 2 koppeltjes niet, maar ik nam geen risico.
                              Nou bij jouw gaat het goed Jan. Leuk om te horen.
                              groetjes
                              Heidi

                              Neem eens een kijkje op mijn site.
                              http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                              Opmerking

                              Working...
                              X