Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voliere In Buis | Wk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #61

    Opmerking


    • #62
      een en ander.....

      Het zal uiteindelijk, als het allemaal doorgaat, ook een beetje aan de pecunia's liggen denk ik?
      Wat nu getekend kost al een lieve cent...maar da's misschien ook zorg voor later.
      Bij de deur zit ik, als er zo'n waterbak toch wel met een probleempje denk ik.
      De deur komt in het laatste (eerste) vak en dat betekend dat de 'vijver' dus niet over de volle lengte gebouwd kan worden. Een half vak minder dus. Dit betekent natuurlijk een enorme druk op het kopschot. Is allemaal wel stevig te maken maar het wordt wel een heel bouwwerk op die manier.

      Da's dus eventueel puntje om over mee te denken!? Is er overheen een optie? Lastig natuurlijk.
      Ander punt om alvast over na te denken is de dakbelasting, waar laten we het regenwater.....ik heb nu afschot naar achteren, wil je het regenwater opnieuw gaan gebruiken voor de planten in de voliere, ....wordt het gehele dak water dicht...?


      Peer

      Opmerking


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
        Het zal uiteindelijk, als het allemaal doorgaat, ook een beetje aan de pecunia's liggen denk ik?
        Wat nu getekend kost al een lieve cent...maar da's misschien ook zorg voor later.
        Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
        Ander punt om alvast over na te denken is de dakbelasting, waar laten we het regenwater.....ik heb nu afschot naar achteren, wil je het regenwater opnieuw gaan gebruiken voor de planten in de voliere, ....wordt het gehele dak water dicht...?


        Peer
        dak gaat dicht , afschot zal naar bovenkant dijk lopen, het komt dan terecht in de coniferenhaag, via de coniferenhaag zal het naar beneden komen, komt de voliere vrij van de grond te staan zal het er min of meer onder door lopen, en anders zal het in de grond lopen die in de voliere ligt (planten moeten ook water hebben).
        nee Peer daar hou ik me nog niet zo mee bezig puur uit het feit dat een daggootje zo gemaakt is natuurlijk, een pijpje oppervlakkig ingraven en het gaat dan zo naar de sloot geleid worden (mag wel weer niet maarja.............).

        wat mij bv. meer bezig houd is het aantal vakwerkspanten/staanders, ik moet plaatsen om de boel niet te laten inklappen, ik plaatst er liever 1 teveel dan 1 te weinig.
        hoeveel staanders ik moet plaatsen om bv. zo'n vijverbak tegen te kunnen houden qua druk .(word dit hopeloos dan schrappen we die bak, simpel zat een diepe kuip met wat visjes erin kan ook al volstaan zeg maar voor bepaalde vogelsoorten, ik bedoel maar te zeggen, gaat het ene niet dan doen we het andere, gaat dat andere ook niet dan gaan we een andere soort houden waarvoor dit allemaal niet vereist is zeg maar).
        makkelijk zat, ik zit niet aan 1 soort vogel vast, maar moet bv wel met maaswijdte rekening houden want vandaag zit er een stellerarend in en ben ik dat zat kan het zomaar zijn dat ik er een goudhaantje in wil gaan houden, snap je?

        maar ik denk dat we al aardig op weg zijn hoor , dakwerk zijn we al uit (mischien nog de discussie over hoeveel spanten , of eventuele extra dragers te plaatsen voor de polyplaat ?)
        achterwand zijde 2 en zijwand zijde 1 zijn we al uit.
        het is nu nog voorkant zijde 4 en zijkant zijde 3 vanwege zicht etc. ( want ja wil toch ook vanaf mijn dan nieuw aan te leggen terrasje wel wat kunnen zien dus niet alleen maar staanders bv)

        groeten

        ps: geloof me , wat ik in mijn kop heb , heb ik niet in mijn kont.
        ook nu weer kan ik je verzekeren dat ik geen onzin berichten plaatst , de intensie is er (of het gaat en mag is een tweede).
        tot nu toe is alles wat ik wilde gelukt en dat zal ik proberen te blijven volhouden. soms kwestie van lange adem en geduld ( bijna net als vogeltjes kweken zeg maar hahahahaha).
        wat ik gewoon wil bereiken zeg maar met deze topic is uiteindelijk een "droomvoliere" die bestaat (op tekening i.i.g.) en dat daarover is nagedacht door mensen zoals jij, samen zullen er bepaalde hordes of keuzes gemaakt gaan worden en dat is nu veel makkelijker geworden.( aan de hand van de tekeningen).
        bij alle andere voliere's werd er gebouwd met een doel (bepaalde vogelsoort o.i.d.) maar dan ging dit altijd verder zonder plan, de voliere evalueerde in het proces en het eindresultaat was altijd afhankelijk van wat bv. de bouw ons bood ( bv: oh wilde eigenlijk een houten dakrand, maar dit trespa zal ook wel volstaan.........op die manier zeg maar.........snap je wat ik bedoel?).

        of hier PB aluminium dit is het .....................maak er wat van, de eisen waaraan het moet voldoen ? nou dit dit en dit ........doe je best. wanneer is het klaar ?

        Opmerking


        • #64
          duidelijk!

          Weer hoop extra info WK waar ik verder mee kan!, komt allemaal goed....!

          Ik zal de komende dagen proberen een meer compleet plaatje te gaan maken, stap voor stap natuurlijk.

          Misschien nog even iets om over na te denken is eventueel de toepassing van glas (bij een aantal panelen bijvoorbeeld aan de terraszijde en eventueel ook op de lange zijde. Dit is natuurlijk de mooiste manier om de vogels te bekijken! Hoe sta je hier tegen over i.v.m. de 'veiligheid' voor de vogels, van binnen maar ook van buitenuit?

          Nog een detail; is het misschien iets om na te denken over de fotografie.....ik zat wellicht te denken dat het niet altijd handig is om bij het fotograferen altijd in de voliere te gaan, dit i.v.m. verstoring. Wellicht kunnen we in de buitenzijde voorzien dat er op een aantal plaatsen een soort van 'camera-luiken' komen als je begrijpt wat ik bedoel?

          Laatste is natuurlijk heel erg klein detail......maar vind nu eenmaal leuk om ook over de kleine zaken na te denken.....

          Peer

          Opmerking


          • #65
            reaktie

            Nog een detail; is het misschien iets om na te denken over de fotografie.....ik zat wellicht te denken dat het niet altijd handig is om bij het fotograferen altijd in de voliere te gaan, dit i.v.m. verstoring. Wellicht kunnen we in de buitenzijde voorzien dat er op een aantal plaatsen een soort van 'camera-luiken' komen als je begrijpt wat ik bedoel?

            Laatste is natuurlijk heel erg klein detail......maar vind nu eenmaal leuk om ook over de kleine zaken na te denken.....

            Peer
            Denk dan ook even aan een plek voor een weggooibak voor mislukte foto's. Ha, ha.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #66

              Opmerking


              • #67
                yep!

                Stapje voor stapje WK, tuurlijk!

                Brainstormen altijd leuk, vandaar!......

                overigens.....'we' hebben veel volgers als ik zo zie.....1500 'hits' in 2 dagen...niet slecht!

                Pas op je woorden dus!

                Peer

                Opmerking


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                  Stapje voor stapje WK, tuurlijk!

                  Brainstormen altijd leuk, vandaar!......

                  overigens.....'we' hebben veel volgers als ik zo zie.....1500 'hits' in 2 dagen...niet slecht!

                  Pas op je woorden dus!

                  Peer
                  ik weet niet hoe je zoiets kan zien ,maar dat maak me ook niet uit hoor.
                  ik ben dat soort "aandacht" wel gewend, alles wat ik zeg of doe word altijd met een loep bekeken, kan er niet meer mee zitten, echt niet.

                  echtmij

                  Opmerking


                  • #69
                    nou dan....

                    zonder gaas om de tekening een beetje duidelijker te maken.......


                    Opmerking


                    • #70
                      jij heb er weer zin in zie ik, ik ben nog steeds aan het nadenken over het hoe of wat.

                      over de tekening tot zover:

                      de linker zijwand moet natuurlijk dicht.
                      aan de voorkant bovenin mis ik nu de vakwerkspanten over de gehele zijde aan de voorkant, de vakwerkspanten werden dan rondom afgewerkt d.m.v. een boeiboord/zetwerk.
                      de vakwerkspanten zijn nu getekend met een h.o.h. afstand van 2 meter,dat is teveel, moet om de meter worden i.v.m. doorbuigen van polycarbonaatplaat en voor het feit dat ik er aan de ene kant overheen moet kunnen lopen om te snoeien.


                      de bak..........ik denk dat ik dat idee moet laten vallen,ik ben bang voor teveel druk op de voorkantzijde.


                      bedankt weer voor de moeite, "we"blijven nadenken erover,het hoeft niet af nbinnen een jaar. goede voorbereiding is het halve werk is mij wel eens gezegd.
                      groeten

                      Opmerking


                      • #71

                        Opmerking


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door peerpm

                          De combinatie van de staanders in HEA met de vakwerkspanten zorgen voor een stijve constructie (raamwerk). Mijn verwachting is dat met de toevoeging van eventueel een trekstang in het hart van de voliere (dus op 3 meter) haaks op de vakwerkspanten er voldoende dakbelasting is voor het gehele dak om eventueel sneeuw op te vangen. Ook kan er dan gewoon op de voliere gelopen worden. In overleg met constructeur (als je precies de specificaties van het staal van de vakwerkspanten weet) kan het wellicht zo zijn dat er dan voor de zekerheid 1 staander in het hard van de voliere geplaatst moet worden. Voordeel is dus wel dat er veel minder staal in het dak zit.

                          Peer
                          specificaties vakwerkspant.......................... hoe zou ik daar aan kunnen komen? (als ik die tweede hands dingen koop zoals op de foto). is daar dan een speciale naamvoor? of standaard "code" voor? zodat ik dat kan uitzoeken.

                          paal/staander in de midden van de voliere zit al veel langer in de gedachtengang hoor(die kwam er sowieso al in , was 1 van de "zekerheden" ik wilde inbouwen) , maar je begrijp dat ik zo min mogelijk gewicht en staanders wil , maar toch bestand tegen van alles en nog wat (wil eigenlijk misschien dus veel te veel).

                          zou jij dat trekstang idee kunnen verduidelijken, ik kan dat concept eventjes niet plaatsen in mijn denkwerk namelijk.
                          jij bedoel een trekstang in het dak zelf?

                          groetjes

                          Opmerking


                          • #73
                            De Doos

                            De specificatie, daar bedoel ik mee de dikte van het staal waar het spant mee gemaakt is. Dus koker ?40 * wanddikte 3 mm, de verbindings diagonalen dikte. Met die specificatie kan dan vervolgens de belasting van het spant worden berekent.

                            Bijgaand de doos, voor de duidelijkheid;

                            Opmerking


                            • #74
                              Over die waterbak, als je die gewoon recht maakt, dus geen schuine zijde, heb je toch ook geen last van zijwaartse druk ergens heen?
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking


                              • #75
                                wet van pascal....

                                ....en ik dacht dat je echt overal verstand van had Ton..... in deze heb je toch geen gelijk.
                                In principe....met een kleine maar....is de druk overal (dus naar links, rechts en beneden, gelijk) in de praktijk zal de druk naar beneden iets hoger zijn.

                                Meneer Pascal is verantwoordelijk hiervoor.

                                Peer

                                Opmerking

                                Working...
                                X