Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: De Elssijs deel 2

Senior lid Lucky's Avatar
    Thanks
    1

De Elssijs deel 2

De Elssijs en haar kweek deel 2

LENTE en ZOMER.

Maart, April, Mei en Juni.
    De dagen worden langer en onze sijzen beginnen uit volle borst te zingen. Zeker als het voorjaars zonnetje even schijnt zingen ze er op los. Het wordt tijd dat we ze gaan koppelen en ze koppel gewijs in de vluchten gaan zetten. Dit gebeurt bij mij zo rond 15 Maart. Zeker niet eerder. Vanaf dan voeren we het eivoer op van een keer per week naar twee keer en zo om de veertien dagen steeds een dag er bij. We gaan tijdens dit opvoeren van het eivoer er op letten dat elke koppel ook eivoer eet. Nu kan men dit nog regelen en met lichte dwang elk koppel er toe te bewegen om eivoer te eten. Bij een koppel dat geen eivoer neemt wordt morgens het zaad verwijderd en blijft alleen het eivoer over. Hierdoor mengen we een beetje zaad. (Verwijder ook het grit en de maagkiezel uit deze vlucht daar er bij hardnekkige gevallen anders complicaties kunnen ontstaan. Door het eten van alleen grit en maagkiezel treden er dan namelijk verstoppingen in het darmkanaal op.) Tegen de avond plaatsen we weer het zaad terug en herhalen dit tot we het gewenste resultaat hebben bereikt.
    Vanaf half april zitten we dan op elke dag eivoer. Een halve eetlepel per koppel. Let wel nog steeds de winter samenstelling.
    De sijzen komen in broedstemming. De mannen zingen vol op. De poppen slepen met alles wat ze maar kunnen vinden. En de koppels bekken elkaar uitvoerig en zo nu en dan wordt er al gepaart
    Nu plaatsen we de nesten. Ik gebruik voor de nestgelegenheid gewone houten kanarie korfjes of de “nestkapelletjes”. Deze worden beiden van binnen met een kokos nest en van buiten met iets kunst groen voorzien. Denk er aan het kokos nest met enkele draadjes aan het kanariekorfje of draadnest te bevestigen zodat het niet kan verschuiven. Menig nest is verloren gegaan door dit te vergeten. Ik leg onder het kokos nest soms preventief iets tabak en spuit het geheel dan in met een “vogel spray”. Dit tegen luis en ander ongedierte. Het is een kleine moeite maar behoed onze dieren voor deze ongewenste gasten.
    Als de nesten zijn geplaatst worden deze vrijwel direct geïnspecteerd door de bewoners van de vlucht.
    We verstekken vrijwel meteen ook nest materiaal. Hier voor neem ik vooral scharpy, kokos vezel en watten ook dierenhaar is zeer geschikt.

Na verloop van enkele dagen zijn dan de eerste nesten gereed. Het nest is in hoofdzaak gebouwd door de pop. De man heeft hierbij geen grote taak. Soms is het tegendeel het geval en breekt hij de boel alleen maar af dan zetten we hem apart in een “babykooi” en hangen deze in of aan de vlucht tot het nest klaar is. Bij mij worden deze mannen uit gesorteerd daar deze meestal ook nestverstoorders of nog erger eiervreters zijn. Ik denk dat deze vogels bij opname van het geringste beetje eiwitrijk voedsel te driftig worden. Doordat ze dit niet kunnen verwerken en dat dit mijns inziens verervend is. Ik weet niet of dit juist is maar zins ik ze uitsorteer heb ik alleen soms met aangekochte exemplaren last van dit euvel. Is het nest klaar volgt al snel het eerste ei. De eieren worden door mij geraapt net als dat de kanarie kwekers doen. Op de avond van het derde ei worden de eieren terug gegeven en komt de man de volgende dag niet meer uit zijn kooi. Een evt. vijfde ei zal toch gewoon nog bevrucht zijn.
    Na een 13 tal dagen zijn er dan jonkies. De eerste vier dagen is er dan geen hard zaad in de vlucht voorhanden alleen eivoer en enkele pinky’s. Vanaf de vijfde dag krijgt de pop weer zaad dit echter een half uur nadat het eivoer ververst is. Op de vijfde dag worden ook de jongen geringd. Met 2,5 mm ringen die van ventielgummi voor zien worden. De zevende dag probeer ik of de man mee voert en uiteraard het belangrijkste is dat hij het nest met rust laat. In de meeste gevallen gaat hij na enige tijd mee voeren. Gaat dit alles goed dan zullen op de twaalfde dag jonge sijzen op stok zitten. Meestal is de pop dan al met de volgende ronde bezig. En kan de man met de jonge in de babykooi. Hij zal zijn kroost dan verder verzorgen . Zo kunnen de jongen en de man het tweede nest niet verstoren. Als de jonge sijzen 24 a 28 dagen zijn kunnen ze naar de grotere vlucht waarin de overige jonge verblijven. Nu krijgen ze alleen maar een goede zaadmengeling en af en toe een stengel trosgierst.
    Het regelmatig laten baden van jonge vogels is een “must”. Dit is goed voor de bevedering en is rui bevorderend.

Juli en Augustus.

Half juli is bij mij het einde van het kweek seizoen. Wie op 15 juli geen eieren of jonge heeft krijgt geen gelegenheid meer om nog met een nieuwe ronde te beginnen. Dat wil zeggen nestgelegenheden worden verwijderd en de mannen van de poppen gescheiden. Deze gaan dan apart in vluchten waar ze mogen uitruien.
    Zo doende heb ik uiterlijk half Augustus de laatste jonge op stok. En kunnen alle vogels dan rustig ruien en hun winter reserves opbouwen.

HERFST.
    September ,Oktober, November.

Dit zijn de rust en rui maanden vooral de eerste weken van September. Nu moeten we de vogels extra goed verzorgen. Met voldoende zaad dat wil zeggen in deze tijd wordt er bij mij niet gerantsoeneerd gevoerd. Elke dag wordt er bad gelegenheid gegeven. Ik geef in het badwater enkele druppels Gezasept van de firma Bogena het zou preventief werken tegen parasieten en is tevens werkzaam tegen darmklachten.
    Half Oktober worden dan de vogels geselecteerd. De TT vogels gaan op de TT kooien en worden TT klaar gemaakt. De kweekvogels gaan naar hun winter verblijf. Dan is het kweekseizoen voorbij en begint het nieuwe. Want een oud vogelkweek spreekwoord zegt: “Vogels kweek je in de winter.” en " de kweek begint als je laatste jonge vogel is uitgevlogen."

Ik hoop dat ik met dit artikeltje de lezers enkele tips gegeven heb zodat hij of zij nog meer plezier aan onze fijne hobby mogen beleven.

Greetings Lucky

ps verkorte versie
    .

Lid
    Thanks
    0
    Ik zie dat jij de vogels pas koppelt halverwege maart. Ik hoor meer dat de vogels al in december in de kooien gezet worden, kan dit kloppen.

Mvg Peter

Senior lid Lucky's Avatar
    Thanks
    1
    Ja dat klopt.
    Sommige kwekers hebben hun koppels inderdaad heel het jaar over samen zitten. Anderen wederom doen al in november of in december koppelen.
    Ook ik heb soorten welk ik heel het jaar samen laat maar ook soorten die ik eerder of zelfs nog later dan half maart opzet. Dit is afhankelijk van het soort. Ik koppelde mijn elssijzen echter niet voor half maart. Zolang je de seksen gescheiden houd is dit geen probleem.

Greetings Lucky

Forum Rechten