Hallo forum lezers, hier wederom een kweek verslag van enkele jaren geleden.
Ik hoop dat enkele van jullie er iets aan hebben.

De Elssijs en haar kweek

De elssijs wetenschappelijke naam Carduelis spinus .Normaal gewoon sijs genaamd. Is een kleine groene veel voorkomende algemene zangvogel. Die vooral in de winter bij ons veelvuldig in grote troepen, van soms wel enkele honderden, van het ene naar het andere foerageer gebied trekt. Een beschrijving van deze vogel lijkt mij geheel overbodig daar ik aanneem dat elke vogelliefhebber de sijs wel kent. En de foto’s voor de rest spreken.
De sijs is een van de ” oude wildzangvogels “ van voor de nieuwe vogelwet. Toen we nog maar de ons bekende zeven soorten mochten houden. Waarvan de sijs er een was. In vrijwel elke volière kon je dan ook sijzen vinden. Ze waren relatief makkelijk in de verzorging, sterk van natuur, hadden een mooie zang en waren niet al te duur. Maar de kweek bleek vaak niet al te makkelijk en dat was in die tijd ook niet zo belangrijk want de cultuurvogelkweek stond nog in de kinderschoenen. Nu is dit alles geheel anders de cultuurvogelkweek gaat crescendo. Er wordt alles gekweekt wat er ook maar rond vliegt en dat in allerlei mutaties. Zoals”witte merels” , “gele en witte putters”en barmsijzen in kobalt en, en , en , en…… In bruin, agaat of isabel. In pastel, satinet en lutino noem ze maar op. Het schijnt niet op te horen en dat is ook mooi zo. Er zijn nog oneindig veel kleuren en mutaties die wij nog uit onze vogels kunnen halen. Dat is ook mooi zo. Maar en daar zit het addertje onder het gras. Laten we de wildkleur niet vergeten. Als je over een vogelbeurs loopt en het aanbod ziet is het moeilijk om een zuivere wildkleur vogel te bespeuren. En vooral onze “oude wildzangvogels “ niet.
Ik heb buiten mijn grote liefde voor de barmsijs ook een zwak voor deze onze elssijs en haar mutanten . In mijn vogel bestand komen daarom ook wildkleurige sijzen zins jaar en dag voor. En ja, ook ik heb gezondigd en enkele bruine en isabel elssijzen aan mijn bestand toe gevoegd.
Hier volgt een kweek methode die ik al enkele jaren voor deze kleine groene rakkers volg. Dit is geen “must”want er zijn meerdere wegen naar Rome. Maar zo doe ik het en het is een manier waarbij er elk jaar een respectabel aantal jongen op stok komt. We zullen de kweek volgen via de jaargetijden en de maanden.

WINTER
December, Januari en februari.
De sijzen zitten in onverwarmde overdekte buitenvluchten .(lengte 2m. x breedte 0,8m. x hoogte 1,80m. ) De beide seksen zitten gescheiden en kunnen elkaar niet zien. Dit om ongewenste paar vorming te voorkomen. De vluchten worden gedeeld met Barmsijzen. In elke vlucht ongeveer een tiental vogels. Ze worden elke dag gerantsoeneerd gevoerd met een sijs en putter mengeling van Blattner. Gerantsoeneerd wil zeggen per vogel een “Aves schepje” zaad. Let op bij extreme kou iets meer. En zo nu en dan een kolfje trosgierst als bezighouder.
Dit aangevuld met elke dag iets extra’s b.v. appel, een stukje wortel of witlof. Uiteraard elke dag vers water. Wat om de dag aangezuurd wordt met appelazijn. (een eetlepel per liter) Een keer per week eivoer. Eivoer in de winter zult u zich afvragen? Ja zeker. Omdat ze hier gewend aan moeten raken. We willen namelijk dat onze sijzen van de zomer hier hun jongen mee groot brengen.
Een bakje met maagkiezel mag natuurlijk niet ontbreken. Ik meng onder de maagkiezel ook een weinig vogelgrit.

Het winter eivoer verschilt van het eivoer dat in de lente en zomer aan de vogels gevoerd wordt.
In de winter is de samenstelling minder eiwit rijk.
De wintersamenstelling is als volgt 300gr. beschuitmeel 2 eetlepels Aves opfok of Aves kracht (dit zijn premixen van het merk Aves.) 1 a 2 eieren (7 min.) Dit alles plus minus een minuut in de mixer en dan portie gewijs in de diepvries.
De samenstelling van mijn zomer eivoer bestaat uit 300 gr. beschuitmeel 4 eetlepels Aves opfok en 3 a 4 gekookte eieren. Dit idem dito in de mixer en dan portie gewijs in het vriesvak.

Lees verder in deel 2

Greetings Lucky