Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: eiervraat

Hybride Weergave

Senior lid
    Thanks
    0

Unhappy eiervraat

Hallo kaketoeliefhebbers

Heb een stel rose's die telkens weer de eieren vernield .
    Wie dit doet is niet helemaal duidelijk maar vermoed de pop .
    Voeding is compleet met alles erop en erin .
    Takjes voor het nest regelmatig verstrekt .
    Eerder wel eieren met mosterd gevuld en leek resultaat te hebben tot ik weer een ei vond dat stuk was en deze gevuld met mosterd die 1 dag heel bleef .

Iemand een idee wat te doen ?

Onderleggen als ik op tijd een ei zou vinden bij pleegouders is een optie maar dan moet er een mogelijkheid zijn die er nu niet is .

Broedmachine is geen optie heb geen trek om vogels op stok te krijgen die eigenlijk ongeschikt zijn om eventueel later mee te broeden .

Paul

Senior lid
    Thanks
    0
    Tsja. Als ik eieretende/ slopende vogels heb, doe ik ze weg, omdat als het er vaak eenmaal in zit, ze dit blijven doen.
    Maar ik kan me ook indenken dat een kaketoe daar iets te kostbaar voor is.
    Je zou misschien kunsteieren kunnen kopen en de eieren verwisselen als ze zijn gelegd, dan leren ze misschien dat ze de kunsteieren niet kunnen slopen, als je dan na verloop van tijd de echte eieren weer terug legt blijven ze er misschien van af..

succes ermee!

Senior lid
    Thanks
    0
    Vogels weg doen omdat ze eieren vreten is helemaal geen optie aangezien ze dat bij iemand anders ook kunnen doen , en iemand belazeren staat niet in mijn woordenboek ongeacht de waarde .

Emotionele waarde kan ik noemen : waren van onze overleden vriendin die alles voor haar vogels deed .
    Ze kweekte zelf met kleine geelkuifkaketoes en bracht die als het moest op vanaf dag 1 .

Wegdoen is dus geen optie .

Kunsteieren heb ik al en gebruik ze ter vervanging van de kapotte eieren .

Het lastigste is dat ik telkens te laat ben en gistermorgen was het 6de ei er en weer een heel klein stukje ei kapot net door het binnenste vlies dus waardeloos geworden .

Was alleen de buitenkant beschadigd is zo'n ei best te repareren met een tipje kleurloze nagellak .
    Repareer wel vaker als het nodig mocht zijn doordat de vogels een beetje onhandig zijn geweest en werkt perfect ( al zeker 35 beproeft )

Calcilux en Carmix krijgen ze ook het hele jaar dus gebrek aan kalk is er niet anders zou ze ook niet 6 eieren leggen precies volgens het Galah schema .

Blijf zoeken om het af te leren maar nog dank voor de sugestie

Paul

Senior lid
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul Rooth Bekijk Bericht
    Vogels weg doen omdat ze eieren vreten is helemaal geen optie aangezien ze dat bij iemand anders ook kunnen doen , en iemand belazeren staat niet in mijn woordenboek ongeacht de waarde .
    Mensen belazeren staat ook niet in mijn woordenboek, ik heb ze naar iemand gedaan, die wat vogeltjes wilde voor in de voličre, en niet voor de kweek, dus zo moet je het niet opvatten..

Maar dan zou ik het ook echt niet weten. Wel ontzettend zonde..

Senior lid
    Thanks
    0
    Hallo Danielle

Fijn te weten dat je geen vogels een ander in de maag splitst , gebeurd n.l. erg vaak en verkoper heeft dan in no time een slechte naam .

Heb je een slechte naam raak je die eigenlijk nooit weer kwijt .

Nog bedankt voor het meedenken

Paul

Senior lid
    Thanks
    0

Smile

Hoi Paul,

Rosés zijn in het algemeen wat onvoorzichtig met hun eieren.

Ik ga erop de volgende manier mee om:

Ik doe een behoorlijke laag houtkrullen in het blok,zón 15 centimeter.
    Vaak spollen ze hun gelegde eieren onder de houtkrullen,maar als ik ze onder de houtkrullen vandaan haal zijn ze niet stuk.

Ik geef de rosés vanaf december geen walnoten meer,omdat ze die het nest indragen en daardoor de eieren kunnen beschadigen.

ik gooi alle te grote takjes,stenen etc dagelijks uit het nest om de kans van kapotte eieren zoveel mogelijk te verkleinen.

Ik haal de eerste 2 a 3 eieren uit het nestblok en leg ze in een bakje met zaad en keer ze enkele keren per dag.

Ik leg voor de gelegde eieren stenen kunsteieren terug(zou ik ook doen als het ei stuk zou zijn)

Na 2 of 3 dagen leg ik de gelegde eieren in de broedmachine tot 1 of 2 dagen na het leggen van het laatste ei.

Dan is het risico van het stuk maken van de eieren door de stress/pijn van het leggen voorbij en is de rust in het blok terug gekeerd.

Dan leg ik ze terug onder het koppel en worden de eieren door de ouders uitgebroed en de jongen door de ouders grootgebracht.

Hopelijk heb jij hier wat aan en kun Je op deze manier toch wat natuurbroed jongen op stok krijgen.

Groeten Rene

P.S aan de binnen zijde van het blok heb ik vanaf het invlieggat tot aan de bodem(schuin) een wilgetak geschroeft,zodat ze niet op de eieren vallen.

Forum Rechten