Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22

Onderwerp: eiervraat

Stamgast
    Thanks
    0
    wat er wel eens gebruikt is in de toekankweek ( heb het ook wel bij andere soorten gezien of zelf uitgeprobeerd) bij eierslopers is het "trechtersysteem"
    blokbodem is in de vorm van een trechter,uiteraard zit er onderin een gat met een diameter van de grootste lengte van het ei.( vaak in het begin afgedekt met blaadje ( en ja ik begrijp papegaai ....dus "blaadje?") o.i.d. ( heb ook al eens gezien dat het dat d.m.v. houten plaat/schuif afgedicht werd en op het moment dat men denkt dat de pop moet gaat leggen word de schuif verwijderd),pas als de pop gaat leggen word het gat 100% vrij gemaakt om doorvoer van ei mogelijk te maken).
    onder het blok zit een dubbele bodem gemaakt ( om slopen van buitenaf ook tegen te gaan)., het ei wat gelegd word en naar beneden zakt door het gat word opgevangen in een van panty gemaakt netje.
    bij toekans werd dan een minimaal een diepte van het netje van 20 cm geadviseerd.

kan een optie zijn. proberen misschien waard? ( weet niet wat een papegaai zou doen met het "gat" onderin).

hier is de opvatting dat eierslopers er eigenlijk uit moeten*** ( zeker als het de pop is) omdat je het ze eigenlijk niet kan afleren,hier is al van alles geprobeerd van stenen eieren tot weet ik veel wat toe.
    bij mannen is het zo dat je het ze "soms"een tijdje uit hun hoofd kan laten zetten ,maar proberen zullen ze het altijd blijven doen , en als ze het proberen is het toch weer te laat en kan je het ritueel wat "eventjes"gewerkt had weer opnieuw gaan doen.

blijft moeilijk zoiets.
    had ik het goed gelezen over dat je nog niet wist wie of wat de sloper is? al aan camera in blok gedacht? als je weet wie het is ( de pop? kan je gaan waken bij cameramonitor en zie je dat pop legt ,gelijk ingrijpen)
    zie je dat het de man is dan kan je ( als je de pop ziet gaan leggen) het blok afsluiten voordat de man erbij komt.( moet je wel het blok afsluitbaar maken en er eerder bij zijn dan de man).

ik las dat je de eieren later terug kon leggen ( broedmachine/pleegouders ,of zit ik ernaast nu?) ,dus ja dan kan je denken aan betonnen/stenen eieren erin tot dag voor uitkomen bv. of dus onderleggen bij andere vogels ( of bij bevriende kwekers? ).
    ( geeft je wellicht net die "window"waarin je kan opereren). ik snap dat dit ook weer vrij moeilijk verhaal is.

maar weet je al wat ze met de jongen doen? ( als ze de jongen ook direct de nek omdraaien dan zou ik de moeite er niet voor nemen).

mvg

***ik lees net in de topic terug dat dit geen optie is, (en begrijpelijk), dan zou je op een gegeven moment ( als je denkt dat je van alles al heb geprobeerd) dit gewoon moeten accepteren en lekker genieten van de vogels zoals ze zijn. ( dan maar geen jongen, ja toch?).

Stamgast
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul Rooth Bekijk Bericht
    Hallo Zwartkopje

Zeepsop ??

Is dat niet een beetje linker dan mosterd ?

Heb trouwens een ei gevonden wat heel gebleven was , die ligt nu in bakje zaad en wordt 2 maal daags gekeerd ( staat rechtop )

Het 7de ei is erg veel maar zodra ik zie dat ze goed gaan broeden leg ik dit ei in het blok eens kijken wat er dan gebeurd .

Paul
    Valt wel mee, gewoon groene zeep, is niet giftig maar wel niet lekker.
    Heb het geprobeerd met chin dwergkwartels en het was meteen over.

Heb ook gehoord die het van me overnamen dat het ook bij hun werkte.

Senior lid
    Thanks
    0
    Hallo
    Zwartkopje bedankt voor de tip en uitleg is het proberen waard .

Echter heb ik nu 2 eieren geraapt die niet kapot gemaakt zijn en het gedrag van vooral de pop is hoogst agresief naar mij toe .
    Vanmorgen vloog ze mee aan , mooi toch .

Beschermd nu haar legsel wat meer dus nog even aanzien en dan gaan de geraapte eieren in het blok en afwachten maar .

Blok met opvangtrechter kan heel goed werken wordt vaker toegepast ook bij rosella's echter slepen rose's veel takjes het blok in en slopen is een andere hobby die ze heel goed verstaan zodat een trechter of verstopt raakt of gesloopt wordt .

Camera toezicht kan een oplossing zijn maar de hele dag naar een schermpje koekeloere of er een ei gelegd wordt om vervolgens te laat te zijn lijkt me erg frustrerend .

Genieten doe ik zowiezo van de vogels of ze kweken of niet is meer voor het gevoel dat ze zoveel moeite doen om broeds te worden en aan de leg te gaan met de bedoeling om jongen voort te brengen en dat dit niet lukt door een stoornis vind ik erg jammer .

WK nog erg bedankt voor de tips en het meedenken

Paul

Senior lid
    Thanks
    0
    Vandaag het laatse ei weggehaald aangezien ze een 27 dagen hebben zitten broeden op 1 onbeschadigd en onbevrucht ei en een serie kunsteieren .

Hebben een mooie nestkom gemaakt en nu maar afwachten of ze het voor een tweede maal wil proberen om een nestje te maken en wie weet blijven de eieren dan wel heel , zoniet heb ik alvast een met groene zeep klaarliggen .

Paul

Junior lid
    Thanks
    0
    hoi je ken ook deze tip mee nemen, dat gebruikte mijn oude heer
    als de eitjes liggen ken je ze met een kwastje wat besmeren met azijn, schijnt goed te helpen tegen vraat.

gr Sjors
    Ik snor op de brommer, dus ik bromsnor!

Senior lid
    Thanks
    0
    Hallo Bromsnor

Deze tip had ik niet eerder gehoord .

Is dit niet schadelijk voor de eieren ?

Paul

Teunie Zwolle
    Guest

beginnersadvies

Hoi Paul
    Ik ben nog maar nét begonnen met zebravinken (3 maand) en dus nog een beginner hoor.
    maar soms helpt logisch nadenken ook.
    Het aller-állerlaatste wat ik kan bedenken is.
    En dat is echt serieus, ik heb er tijd voor en zou het zelf wel doen, :
    als deze vogelsoort een paar dagen achter elkaar eieren legt, of om de dag, of een schema wat jij herkent, zou je om de 3 uur kunnen kijken, gewoon de wekker zetten. Ik snap dat dat gek klinkt en lastig is als je een fulltime baan hebt, maar mijn ervaring met katten, met zeer waardevolle katten is dat ik ook een nacht op zat bij de geboorte van mijn kittens.
    Ik vind het dus geen gek idee en lees graag je reactie.

Senior lid
    Thanks
    0
    Inmiddels is het 2013 en het 1ste legsel bleef heel en werd goed bebroed

Tot enkele stellen verstoord zijn door nachtelijke activiteiten van naastliggend bedrijf

3 nesten verstoord maar de Galah is weer begonnen en zit nu beter te broeden dan voorheen

Gekke (of niet natuurlijk )is dat de vogels het hele blok leeggehaald hadden er leg niets meer in .

Broeds worden begint met slepen met takjes en er lagen veel in en de eieren op de kale bodem

Vond op een vogelmarkt van dat spul wat vrijkomt met uitboren natuurbroedblokken en daarvan wat rond de eieren gestroooid wat geaccepteerd is en nu afwachten geblazen

De eieren zijn nu niet vernield zonder ingrijpen van mijn kant dus laten gaan .

Paul

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    96
    Mooi man!

En nu maar aftellen.

Success.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Senior lid
    Thanks
    0
    Zonde Kees maar eieren weer verstoord die alle 3 bevrucht waren , met de heersende koude ellende zijn ze ongetwijfeld beide te lang van de eieren geweest in de nacht en dan sterven eieren af .

Ze willen absoluut geen deksel op het blok dus warmte is zo van de eieren

Wie weet gaan ze de komende tijd het nogmaals proberen aan de voeding zal het niet liggen het rare koude weer speelt wel een grote rol

Paul

Forum Rechten