Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 36

Onderwerp: Broedkooi 3 Delig Met Mannenverblijf

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0

3-delige broedkooi

Geweldig Peer ! Bedankt.
    Dat is hem helemaal. Zo maakte ik die kooien. Ver voor dat boek van Rutger
    verscheen.
    Geen zandladen,die lastig uit de kooien komen en waar toch vuil op de
    bodem kwam.
    Flinke ruimte voor de man c.q. de jongen.
    Handgesneden stokken uit vierkante latten van 15 mm.
    Ronde gaten werden gezaagd met een figuurzaag.
    Spijlen werden gekocht bij de ijzerzaak en met nijptang en hamer
    op maat afgeknepen. Solderen van de tralieschuifjes werd door een bekende
    gedaan of men leende een soldeerbout.

Met de huidige gereedschappen toch een fluitje van een cent.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Thanks
    0
    Hallo Peer !
    Daarstraks was er iemand aan de telefoon.
    Hij wilde een paar 3-delige broedkooien maken,laatste versie.
    Hij vroeg of hij de tekening mocht kopieeren of dat er een recht op zit.
    Ik weet dat eigenlijk niet.
    Hoe zit dat Peer?
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:

Senior lid
    Thanks
    1
    volgens mij is de eerst versie met de dubbele kooi in het midden (had ik nog nooit gezien) zeer geschikt voor de bastaard(putter)kweek. ben zelf nog al handig (timmerman) en mijn handen jeuken om zo,n kooi te maken. heb hier nog wat multiplexplaten. ook ik maakte mijn kooien vroeger altijd zelf. de latjes kon je kant en klaar kopen , dus met gaatjes voor de spijlen. vraag mij alleen af waar kun je nog spijlen kopen ? de dieren zaak waar ik ze vroeger haalde (35 jr.geleden ) heeft ze niet meer. je kunt natuurlijk ook kant en klare voorfronten kopen, maar voor het middengedeelte heb je korte tralies nodig van ong. 20 cm. of je moet van 2 fronten een gedeelte afknippen. wie weet waar je ze nog kan kopen in de omg. zwolle ?

gr. loxia

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5

Wie goed doet......

vanzelfsprekend mag jouw kennis, en overigens iedereen met de tekeningen doen wat hij of zij wil. Ik vind het leuk om af en toe een tekening te plaatsen waardoor er discussie ontstaat en ik dus ook weer meer kan leren...win win situatie dus.

Uiteindelijk geldt ; wie goed doet goed ontmoet!

Bijgaand de tekening als PDF zodat hij in een wat betere resolutie te kopieren is.
    Als er nog aanvullende wensen zijn hoor ik het graag!
    https://docs.google.com/viewer?a=v&p...thkey=CKCz5_YL

Stamgast peerpm's Avatar
    Thanks
    5
    Loxia,

Ik denk dat er meerdere mogelijkheden zijn;

1. spijlen, de betere metaalwaren zaak heeft wel losse draad, ik zou alleen niet gaan solderen e.d. dat wordt nix.
    2. TT-fronten; de spijlen van een TT-front van de onderste horizontale tot de bovenste horizontaal zijn h.o.h. 22 cm, die kun je dus gebruiken, is denk ik ook goedkoper als losse spijlen. dan heb je natuurlijk geen deur en moet de vogels uitvangen in de kooien. (kan natuurlijk best), de jongen kun je eventueel plaatsen door het gehele front weg te nemen als je ze bevestigd in de frontclips.
    3. een 'basis' front 40 cm kost 5-6 euro en die kapotknippen, klusje zo geklaard. De verticale knip je gewoon met een goede lange draadtang en de horizontale geef je even een halve zaagsnede en dan breek je het front af. Even schuren, klaar.

Senior lid
    Thanks
    0
    Misschien kun je bij de fietsenzaak wat spaken halen, deze zijn ook gelijk behandeld tegen roest!

Senior lid
    Thanks
    1
    geen slecht idee !! maar als iemand weet waar je spijlen kunt halen hoor ik het graag (ik heb nog merr plannen)

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loxia Bekijk Bericht
    volgens mij is de eerst versie met de dubbele kooi in het midden (had ik nog nooit gezien) zeer geschikt voor de bastaard(putter)kweek. ben zelf nog al handig (timmerman) en mijn handen jeuken om zo,n kooi te maken. heb hier nog wat multiplexplaten. ook ik maakte mijn kooien vroeger altijd zelf. de latjes kon je kant en klaar kopen , dus met gaatjes voor de spijlen. vraag mij alleen af waar kun je nog spijlen kopen ? de dieren zaak waar ik ze vroeger haalde (35 jr.geleden ) heeft ze niet meer. je kunt natuurlijk ook kant en klare voorfronten kopen, maar voor het middengedeelte heb je korte tralies nodig van ong. 20 cm. of je moet van 2 fronten een gedeelte afknippen. wie weet waar je ze nog kan kopen in de omg. zwolle ?

gr. loxia

Hallo Loxia,

Draad van de rol kan je zelf recht trekken.
    1 eind in de bankschroef. Het andere eind in de boor.
    2x rechts en 2 x links. Wel gelijk trekken.
    Op deze manier krijg je een mooie strakke draad,bruikbaar voor grote traliekooien c.q. zangkooitjes..
    Met betrekking tot de 2 middenkooitjes van de kooi uit het boek van Rutger wil ik toch benadrukken,dat die in de praktijk onhandig zijn en ongeschikt voor kanaries.
    De ruimte moet groot genoeg zijn om 8 jongen met evt.een man te huisvesten.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:

Senior lid
    Thanks
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann Bekijk Bericht
    Hallo Loxia,

Draad van de rol kan je zelf recht trekken.
    1 eind in de bankschroef. Het andere eind in de boor.
    2x rechts en 2 x links. Wel gelijk trekken.
    Op deze manier krijg je een mooie strakke draad,bruikbaar voor grote traliekooien c.q. zangkooitjes..
    Met betrekking tot de 2 middenkooitjes van de kooi uit het boek van Rutger wil ik toch benadrukken,dat die in de praktijk onhandig zijn en ongeschikt voor kanaries.
    De ruimte moet groot genoeg zijn om 8 jongen met evt.een man te huisvesten.
    hallo antoni,

de spylen zelf maken is mij bekent, ik heb dat vroeger ook wel gedaan. ik moet ook nog 3 traliewandjes maken om mijn puttermannen apart van de pop te zetten. deze moeten 75x75 cm. worden. (ik vind gaas niet zo geschikt, vogels krijgen er vaak lelyke staarten van) als je deze allemaal zelf moet maken ben je nog wel even bezig overigens wil ik het middengedeelte ook 40 cm breed maken. hebben de jongen m.i. voldoende ruimte aangezien ze er maar een korte periode in hoeven te verblijven. als ze zelf goed kunnen eten gaan ze er uit. zal binnenkort eens op de markt in barneveld kijken . misschien hebben ze daar spijlen.
    gr loxia

Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loxia Bekijk Bericht
    hallo antoni,

de spylen zelf maken is mij bekent, ik heb dat vroeger ook wel gedaan. ik moet ook nog 3 traliewandjes maken om mijn puttermannen apart van de pop te zetten. deze moeten 75x75 cm. worden. (ik vind gaas niet zo geschikt, vogels krijgen er vaak lelyke staarten van) als je deze allemaal zelf moet maken ben je nog wel even bezig overigens wil ik het middengedeelte ook 40 cm breed maken. hebben de jongen m.i. voldoende ruimte aangezien ze er maar een korte periode in hoeven te verblijven. als ze zelf goed kunnen eten gaan ze er uit. zal binnenkort eens op de markt in barneveld kijken . misschien hebben ze daar spijlen.
    gr loxia
    Idd.Loxia, gaas is niet geschikt. Wat een lelijke staarten krijgen die vogels
    daarvan. Kan je kant en klaar spijlen kopen is dat wel zo gemakkelijk.
    Ze worden aangeboden in een lengte van ca.1 meter.
    Ik heb er hier nog een paar liggen,die had iemand voor mij meegenomen
    om spijlen van zangkooitjes te vervangen.
    In Barneveld komt Heesakkers ook. Als je ze opbelt zullen ze best wat spijlen
    willen meebrengen.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:

Forum Rechten