Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Forpus kweek.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Forpus kweek.

    Hoi mensen,

    Toen ik begon met vogels begon ik met een nestje forpusjes die ik goedkoop kon afhalen.
    Nadat ik 2 forpusjes had samengesteld en die aan 2 andere heb gekoppeld kon het dan beginnen.
    uiteindelijk kwamen er nog 2 kopels bij en zat ik dus op 4 koppeltjes.
    nu heb ik de koppeltjes sinds 4 maandjes.
    2 koppels zitten op eitjes een ander koppel is bezig en het laatste koppeltje heeft 2 maal eitjes gehad, maar ging niet op broeden over.
    Het popje heeft voor mijn gevoel ook een beetje overgewicht gehad, ze was nl niet zo van de grote afstanden zeg maar.
    Nu kwam ik vandaag in de kamer en zag ik eht popje dood op de bodem liggen, het hele kopje was afgevreten en het mannetje zat met zijn snavel helemaal onder het bloed.
    Ik weet dat de forpussen soms heel erg vijanding kunnen zijn en dat ze elkaar ook weleens vermoorden, maar kan iemand mij vertellen hoe dit zo kan gebeuren aangezien ze onafscheidelijk waren?

  • #2
    Ik weet dat de forpussen soms heel erg vijanding kunnen zijn en dat ze elkaar ook weleens vermoorden
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      hallo,

      uiteraard zijn de fotpusjes per koppel in broedhokken van 80 cm geplaatst met een lade als broedhok zeg maar.

      mvg

      Opmerking


      • #4
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #5
          In het verlengde van vorig verhaal kan het voorkomen dat een koppeltje Forpus een nestkastje heeft gekregen waar eerder een ander koppeltje in heeft gezeten of zelfs gebroed.
          Forpus geven een sterke geur af, waarmee ze in feite territorium afbakenen en soortgenoten uit hun nest houden.
          Heb toch de ervaring dat het niets uitmaak of er een ander koppel heeft ingezeten, heb daar zelf in al jaren nooit problemen mee gehad.

          Als er een forpus dood gaat om welke reden dan ook, beginnen de soortgenoten er direct aan te knagen.
          Maakt ook niet uit of het een man of pop is.
          Zelfs als er 1 vast zit, tussen de tralies of gaas, ook dan is die het haasje er wordt aangevallen.
          Ze ruimen de zwakke, zieke en dode vogels zelf op.
          Overbevolking in een kooi of voliere met forpussen zal ook niet voorkomen.
          Dit lossen ze zelf op
          vriendelijke groet
          Henk

          Opmerking

          Working...
          X