Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje aan Jack Suikerbuik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vraagje aan Jack Suikerbuik

    Hallo Jack,
    Gezien jij hier de expert bent qua kleurvererving, zou ik graag nog eens uit jouw kennis putten.
    Wat krijg je uit Groenling, wk split agaat man x Isabel pop.

    Groeten,
    Putterjer
    Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

  • #2
    No Jack

    Alhoewel ik geen Jack ben ga ik het toch proberen.

    25% Man Wildkleur / split Isabel (vererft dus ook bruin en agaat)
    25% Man Agaat / split Isabel

    25% Pop Wildkleur
    25% Pop Agaat

    Ik wacht het oordeel van Jack met grote vrezen af.........

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      ik ben dan ook geen jack.
      Maar op http://www.cultuurvogels.nl/index.ph...oort=groenling kun je het allemaal na lezen staat denk ik daar wel tussen.
      Heb er ook al tussen gekeken en zijn genoeg kleur combi's te maken en staat ook bij wat er uit komt.
      Hoop dat je wat aan de site hebt.
      Groeten bernardus

      Opmerking


      • #4
        Ik zie het liever zo geschreven, maar wat Rob K geschreven heeft is ook goed.

        Man:Wildkleur/agaat x Pop:bruin-agaat(Isabel)=
        Mannen:
        25% Wildkleur/bruin-agaat
        25% agaat/bruin (Zo zie je het ook weleens geschreven maar dat is fout agaat/bruin-agaat)
        Poppen:
        25% Wildkleur
        25% agaat
        Met vriendelijke groet Jack Suikerbuik.

        http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000596.html

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Josly
          hallo Spieky,

          waarom is dit fout?
          Mannen= agaat/bruin-agaat of bruin/bruin-agaat zijn beiden fout.

          Mannen= agaat/bruin of bruin/agaat of agaat/isabel of bruin/isabel zijn alle 4 goed geschreven, ik kan de verklaring er wel direkt er achter zetten maar dat doe ik niet laten de Forum leden hier maar eens over nadenken
          Met vriendelijke groet Jack Suikerbuik.

          http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000596.html

          Opmerking


          • #6
            Kunnen natuurlijk ook 100 procent wildkleurpoppen uitkomen. Is natuurlijk allemaal theoretisch die percentage,s

            mvg eddie

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Josly
              hallo RobK,

              hoe vererft Man Agaat / split Isabel?
              hoe vererft Man Agaat / split Isabel = agaat/bruin

              Wat Rob K en ik geschreven heb is eigenlijk precies het zelfde.

              Maar dit kan niet agaat/bruin-agaat of bruin/bruin-agaat
              Met vriendelijke groet Jack Suikerbuik.

              http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000596.html

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door spieky
                Mannen= agaat/bruin-agaat of bruin/bruin-agaat zijn beiden fout.

                Mannen= agaat/bruin of bruin/agaat of agaat/isabel of bruin/isabel zijn alle 4 goed geschreven, ik kan de verklaring er wel direkt er achter zetten maar dat doe ik niet laten de Forum leden hier maar eens over nadenken
                volgens mij is dit om dat een vogel nooit split bruin kan zijn als die bruin is
                dit is wel deels gegokt
                ik wis niks te verzinen dus zet ik hier maar niks neer

                Opmerking


                • #9
                  maai ze.

                  x x is wildkleur papa...... x y is de wildkleur mama.
                  Xbr Xbr is papa bruin ..... Xbr y is bruine mama.
                  is zo bij agaat, bruin , isabel . want die vererven geslachts gebonden.
                  dus al papa: Xbr Xbr is ( bruine man ) en mama X y ( wildkleur).
                  alle bruine zijn popjes. mannen zullen Xbr X zijn dat wil zeggen . we zijn spilt voor bruin. maar wildkleur. want ze hebben de Xbr Xbr , maar voor de helfd in zich.
                  is nie moelijk ze. die wet van die witte en zwarte bone. logica. medaar.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door wvommeren
                    volgens mij is dit om dat een vogel nooit split bruin kan zijn als die bruin is
                    dit is wel deels gegokt
                    Jou antwoord is goed.

                    Het is bruin/isabel of bruin/agaat maar geen bruin/bruin-agaat wat je vaak tegen kom.
                    Met vriendelijke groet Jack Suikerbuik.

                    http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000596.html

                    Opmerking


                    • #11
                      Thx

                      Bedankt
                      @ RobK
                      @ Spieky
                      @ Alsdebeste (voor de toffe site)
                      en alle anderen, voor de uitkomsten, coments, ...
                      Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

                      Opmerking


                      • #12
                        Spraakverwarring

                        Het lijkt wel op een babilonische spraak verwarring. Als men gewoon Isabel was blijven gebruiken voor bruinagaat was een hoop van deze topic overbodig geweest. Het mag dan wel in eigenlijke zin een bruinagaat zijn maar ik prevereer de benaming isabel. Dat is voor de normale burger begrijpelijker.
                        Geen gedoe met schrijfwijze en geen verwarring.
                        Aangezien beide zowel agaat als isabel(bruinagaat) geslachtsgebonden vererven. Dus gewoon: mannen 25% wildkleur/split isabel
                        25% agaat/split isabel
                        poppen 25% wildkleur
                        25% agaat

                        Kijk er staat dus ergens
                        25% Man Wildkleur / split Isabel (vererft dus ook bruin en agaat)25% Man Agaat / split Isabel
                        Ik kan jullie verzekeren dat bij al mijn vogels* nog nooit een bruine of agaat vogel uit een isabel verervende wildkleur vogel geboren is. En uit de agaat nooit een bruine (mits dit niet van moeders zijde verklaarbaar was) Dit is dus wat ik bedoel met spraak verwarring. Neen, de kans op reversie van de mutant isabel naar bruin en agaat is nihil.

                        Greetings Lucky

                        * en dat zijn er nog al wat.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
                          Het lijkt wel op een babilonische spraak verwarring. Als men gewoon Isabel was blijven gebruiken voor bruinagaat was een hoop van deze topic overbodig geweest. Het mag dan wel in eigenlijke zin een bruinagaat zijn maar ik prevereer de benaming isabel. Dat is voor de normale burger begrijpelijker.
                          Geen gedoe met schrijfwijze en geen verwarring.
                          Aangezien beide zowel agaat als isabel(bruinagaat) geslachtsgebonden vererven. Dus gewoon: mannen 25% wildkleur/split isabel
                          25% agaat/split isabel
                          poppen 25% wildkleur
                          25% agaat

                          Kijk er staat dus ergens
                          25% Man Wildkleur / split Isabel (vererft dus ook bruin en agaat)25% Man Agaat / split Isabel
                          Ik kan jullie verzekeren dat bij al mijn vogels nog nooit een bruine of agaat vogel uit een isabel verervende vogel geboren is. (mits verklaarbaar) Dit is dus wat ik bedoel met spraak verwarring. En indien wel zo waar om zou dat zelfde dan niet gelden voor die andere vogel man Agaat/ split isabel daar deze de zelfde kleur erft van zijn moeder. Neen, de kans op reversie van de mutant isabel naar bruin en agaat is nihil.

                          Greetings Lucky
                          Het is geen spraak verwarring vogelbonden hebben isabel veranderd in bruin-agaat, en terecht want Isabel is geen mutatie maar een combinatie van 2 mutanten bruin x agaat.
                          Met vriendelijke groet Jack Suikerbuik.

                          http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000596.html

                          Opmerking


                          • #14
                            vogelbonden hebben isabel veranderd in bruin-agaat, en terecht want Isabel is geen mutatie maar een combinatie van 2 mutanten bruin x agaat

                            Kijk Spieky, Bovenstaande bestrijd ik ook helemaal niet maar je moet toch toegeven dat de term isabel een stuk duidelijker was dan nu met bruin-agaat? Er was geen verwarring nu is er al om verwarring zowel bij het spreken als bij het schrijven.
                            agaat/bruin, bruinagaat, agaat/bruin-agaat,bruin/agaat ect. de een zo de ander zo, goed of fout. Vroeger schreef men isabel en split isabel en klaar. Of dit nu exact correct was volgens Mendel en zonen dat boeit in deze niet iedereen begreep het. Beginners en gevorderde. Daar gaat het toch om?


                            Greetings Lucky

                            In de eenvoud ligt de kracht

                            Opmerking


                            • #15
                              ik snap heel goed wat je bedoel maarja.........

                              heb je wel gelijk in lucky echter : what you see is what you name it.
                              en dat is toch vrij eenvoudig genoeg dacht ik.


                              maar aan de andere kant ...............draven ze ook wel eens door hoor met de diverse t.c's
                              ben je net aan een bepaalde norm/naam/aanname gewend .............................geven ze het weer een andere naam.
                              en als ik zeg bv. de zilverbuine bij de kanarie's dan weten 9 van de 10 kanarieboeren waar je het over hebt , nu.....ik zou het nog niet eens meer weten wat een zilverbruine is in de nieuwe naamvorming. ( ik zeg niet dat ze ongelijk hebben hoor maar soms..........)
                              ik heb wel eens gehoord dat het met leeftijd te maken heeft hahahahaha

                              en weer de andere kant...................uiteraard moeten we blij zijn met de ontwikkelingen die steeds gaande zijn, ontwikkeling is vooruitgang ( toch?).
                              en dat ze maar veel mogen veranderen in de mutatie fok, ik hou het toch wel bij de wildkleurtjes.
                              mvg

                              Opmerking

                              Working...
                              X