Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Goudbuikje

Goudbuikje

Op deze pagina wat informatie over de kweek met het goudbuikje, Amandava subflava. Niet echt een kweekverslag, het zijn meer kweekervaringen.

Het goudbuikje is een van de soorten Afrikaanse tropen die wèl een kans heeft de "importstop" te overleven in de avicultuur. Goudbuikjes zijn namelijk wel redelijk te kweken.
    Goudbuikjes zijn zeer sociale vogeltjes, in het wild worden ze bijna altijd in groepen of groepjes gezien. Ook bij ons in kooien of volières kunnen ze in groepjes gehouden worden.
    De mannetjes jagen in de broedtijd wel wat achter elkaar aan, maar eigenlijk nooit met schade tot gevolg, het blijft bij imponeren. Uiteraard moeten de vogels dan wel de ruimte hebben om elkaar te kunnen ontlopen.
    In tegenstelling tot vogels uit Europa, reageren Afrikaanse tropen nauwelijks op het aantal uren daglicht voor wat betreft in broedstemming komen. In Afrika is het gewoon constant het zelfde aantal uren licht.
    Veel belangrijker lijkt het voedselaanbod. Zodra de vogels menen dat een nest jongen opvoeden een kans maakt, zullen ze in broedstemming komen. In veel Afrikaanse landen hangt het voedselaanbod vooral af van de hoeveelheid vocht. Het aanbreken van de regenseizoenen is daar een belangrijke "trigger". Regen betekent ontkiemende zaden en het verschijnen van allerlei insecten en hun larven die zich schuilgehouden hebben in de droge periode. Een duidelijker sein hebben dieren niet nodig; hup, nu kan het.
    In gevangenschap kunnen we desgewenst gebruik maken van dit instinct door een periode van schaarste in te lassen. Gewoon alleen tropisch zaad en droge graszaden voeren, bootst dit voldoende na. Op het moment dat u de vogels wil stimuleren schakelt u (dat mag heel abrupt) om naar een hogere luchtvochtigheid en naar een rijk en gevarieerd voedselaanbod. De vochtigheid is heel eenvoudig te beïnvloeden door het dagelijks verstrekken van badwater, met het voer kunt u alle kanten op.
    Ik geef zelf zeer royaal fruitvliegejs en buffalowormpjes en daarnaast universeelvoer en eivoer. Omdat de goudbuikjes weinig eivoer opnemen, meng ik er foniopaddy doorheen, een heel fijn graszaad waar ze dol op zijn. Ik geef de vogels het hele jaar door de kans fruit te eten, appel en sinaasappel en in de nazomer ook peer. Ze eten daar soms wat van, soms niets en af en toe royaal, kennelijk naar eigen behoefte.
    Goudbuikjes maken zelf een nest, dat kan in een nestkastje maar ze kunnen het ook prima in de beplanting zelf helemaal maken. Ze gebruiken erg veel nestmateriaal, lange kokosvezels, hooi en grassprieten. De binnenkant van het nest wordt nauwkeurig bekleed met fijne materialen als mos en veertjes. Opvallend is dat ze voor die bekleding een duidelijke voorkeur tonen voor witte donsveertjes.
    Als het nest klaar is legt de pop haar eitjes, soms 4, soms 7. Beide oudervogels zitten daarna vast te broeden, soms samen, soms om de beurt. Als de pop broedt, houdt het mannetje de wacht vlakbij de ingang van het nest.
    Na een kleine twee weken verraadt het gepiep de komst van jongen. De jongen maken al heel snel meer geluid dan u ooit zou verwachten van een goudbuikje, ze schreeuwen gewoon. Dat is het moment waarop de ouders een drukke periode tegemoet gaan. Elk keeltje wordt talloze malen per dag gevuld met vliegjes, wormpjes en ander fijn voedsel.
    Een leuk detail is dat eventuele jongen van een eerder nest vaak helpen bij deze gigantische klus. Niet zelden zitten er diverse oudere vogels op en rond het nest met een bekje vol te wachten.

Door al dit voeren groeien de jongen voorspoedig en ze veranderen dan ook van kale wormvormige aanhangsels in schattige ukkies met een pluizig koppie.
    Met een kleine drie weken vliegen de jongen uit, ze zijn dan al helemaal in de veren, zei het wat korte veren en de kleur ontbreekt nog. De eerste dag lijken ze zeer onhandig, ze vliegen regelmatig tegen de bovenkant van kooi of volière. Al een dag later snappen ze dit zelf ook en worden ze wat behendiger. Ook in deze fase blijkt dat de goudbuikjes echte groepsvogels zijn. Maar al te vaak worden de pas uitgevlogen jongen gevoerd door diverse oudere vogels.

Wij wensen u veel plezier met het kweken van goudbuikjes!
    Bron: www.allevogels.nl

Stamgast loodje's Avatar
    Thanks
    41
    Mooi om te lezen Ton. Ik heb al jaren goudbuikjes in mijn voliere maar ze zijn nog nooit overgegaan tot broeden, zelf nog nooit een ei gehad. Misschien nog een koppeltjes erbij doen.
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Stamgast
    Tauranga Nieuw Zeeland voor de ene helft van het jaar, de andere helft outback Australia
    Thanks
    95
    Hallo Ton. Quote "In Afrika is het gewoon constant het zelfde aantal uren licht." Denk het niet hoor. Om te beginnen is het een groot continent.
    Kaapstad bijv
    gaat de zon op 31 dec 2011 om 5.38 op en om 20.00 ur weer onder
    gaat de zon op 30 juni 2011 0m 7.52 op en om 17.48 weer onder

Aan de andere kant van dit continent
    Algiers
    gaat de zon op 31 Dec 2011 om 7.59 op en om 17.41 weer onder
    gaat de zon op 30 juni 2011 om 5.31 op en om 20.10 weer onder.

Er zit dus degelijk verschil in. We hebben het hier namelijk over het Noordelijk en Zuidelijk halfrond. Overigens een leuke beschrijving.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

Stamgast
    Thanks
    19
    hallo Ton,

mooi gedaan,
    had eigenlijk niks anders verwacht als ik je schitterende site bekijk,
    zie ik het over het hoofd, maar ontbreekt hier niet de Wetenschappelijke naam,

Amandava subflava ( niet sublava ) met de ondersoorten, subflava, clarkei, neithammeri,

Stamgast krien's Avatar
    Thanks
    8
    mooi verhaal Ton.

Dank dank.
    De wetenschappelijke naam was ik inderdaad even vergeten.

Kees, bedankt voor de correctie.

Stamgast
    Thanks
    6
    Ha die Ton,

Heb je nog steeds goudbuikjes of inmiddels niet meer. Ik heb al 2 jaar achter elkaar jongen van de goudbuikjes gehad elk jaar van 1 span. inmiddels heb ik het zo voor elkaar dat ik dit jaar het met meerdere spannen kan proberen.

@ Loodje, waarschijnlijk doe je toch iets verkeerd ik vond het zelf met een beetje bijvoeren en beplante voliere wel redelijk vanzelf gaan. Moet natuurlijk dit jaar weer afwachten.

gr. Ben

Ik heb ze niet meer, binnenkort moet mijn nieuwe volière af zijn en dan weer eens wat anderse soorten houden.
    Mooi dat het bij jou goed gaat!

Stamgast Henk3's Avatar
    Thanks
    461

Post reactie

Goed voorbeeld doet goed volgen hier geloof ik. Mooi Ton.

Ik weet niet of jij je het nog kan herinneren maar ik heb ooit eens een verslag van de Goudbuik van jouw toegestuurd gekregen voor plaatsing in ons clubblad.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Stamgast
    Thanks
    0

goe gedaan jongen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek Bekijk Bericht
    Ik heb ze niet meer, binnenkort moet mijn nieuwe volière af zijn en dan weer eens wat anderse soorten houden.
    vertel...waar zit je aan te denken? in welke hoek ? ben benieuwd.

en als je klaar ben met bouwen en het is wat lekkerder weer ( en fysiek in staat ben) kom ik een bakkie halen en die andere spulletjes die je uiteraard nog steeds voor me bewaard heb, oké ?

groetjes

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten