Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Barmsijs

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • De Barmsijs

    Hallo forumleden hier een verzorgings en kweek artikel over mijn barmsijzenkweek testijds. Dat ik enkele jaren geleden, denk zo 2004, schreef. Inmiddels is mijn kweek geevolueerd en ook wel veranderd ten opzichte van het volgende verslag desondanks wil ik het jullie niet onthouden.
    DE BARMSIJS EN HAAR VERZORGING / KWEEKHET EIVOER
    Bij de meeste cultuur vogelkwekers is het nog steeds het best bewaarde geheim. Allerhandde mengsels en bereidingswijzen heb ik tijdens mijn gesprekken met collega vogelkwekers weten los te weken. En ben uiteindelijk toch bij een premix preparaat uitgekomen. Ik neem sinds vele jaren het bekende aves opfok. Welke ik aanmaak in de volgende dosering drie honderd gram consumptie beschuit vijf eetlepels aves opfok en na gelang de grote drie a vier gekookte eieren ( 7 min. ). Dit wordt in de mixer een vijftiental seconden gemalen. Ik maak zo diverse porties klaar en bewaar deze in de diepvries. Voor elke voederbeurt wordt de benodigde hoeveelheid uit de diepvries gehaald en met kiemvoer rul gemaakt.
    Het kiemvoer bestaat uit kant-en-klaar winkelmengeling voor kanariekweek. Welke in kiemkweekbakjes tot kiemen word gebracht. Het verkregen eivoer wordt de eerste vijf levensdagen van de jongen aangevuld met “levendvoer” uit de diepvries. Ik weet dat dit weliswaar niet noodzakelijk is. Maar toch! Ik verstrek onder het eivoer enkele pinkie’s en buffalo-wormen. Vanaf de vijfde levensdag wordt er geen “levendvoer” meer verstrekt
    Tijdens de winter en na de rui krijgen mijn vogels aves kracht . Welke ik op de volgende manier bereid . Drie honderd gram consumptie beschuit drie eetlepels aves kracht en een gekookt ei. Dit weer een vijftiental seconden in de mixer. Wederom wordt dit in de diepvrieskist bewaard en portie gewijs ontdooit. In de winter wordt er geen kiemzaad gevoerd. Ook komt er geen “levendvoer” onder het eivoer.
    Het hierboven beschrevene is niet de enige weg naar een geslaagde kweek. Maar mijn kweekmethode zo als ik deze al jaren met succes bij mijn kweek gebruik maar als u met uw methode succes boekt dan niets veranderen.
    Zo niet dan is bovenstaande misschien iets voor U. Een ieder nog vele jaren kweekplezier en nesten vol met jonge vogels toe wensend.
    Greetings Lucky

    PS.Ingekorte versie

  • #2
    Mooi

    Amai Lucky , je hebt er uw werk van gemaakt.
    Proficiat !!! Leuk om lezen
    www.bloggen.be/barmsijs

    Opmerking


    • #3
      Wow, mooi en leerzaam om te lezen.
      groetjes
      Heidi

      Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

      Opmerking


      • #4
        Reactie

        Complimenten Lucky, zeker de moeite waard voor de liefhebbers.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Mooi leesbaar stukje, altijd leerzaam.

          Opmerking


          • #6
            vraag voor lucky:geef je al kiemzaad als de jongen net uit het ei zijn ? ik hoor van verschillende kanten dat het niet goed zou zijn om de jongen de eerste dagen kiemvoer te geven.

            Opmerking


            • #7
              Zoals al in het topic vermeld is bij mij ook de kweek methode geevolueerd. Inmiddels voer ik vrijwel geen Kiemvoer meer onder het eivoer. De eerste twee dagen iets onder het eivoer daarna het kiemzaad seperaat. De ouders hebben wel de eerste vijf dagen geen 'gewoon zaad'.
              Greetings Lucky

              Opmerking


              • #8
                goed gedaan hoor lucky
                zouden meer mensen moeten doen
                deze topic bestaat niet voor niks en met dit soort kweekverslagen kan men veel mensen ( van beginners tot gevorderden) helpen hier op het forum.

                nogmaals goed gedaan
                mvg

                Opmerking


                • #9
                  mooi verslag,

                  hallo Lucky, zeer mooi en duidelijk verhaal, daar heeft een beginner wat aan.
                  graag meer van dit,bedankt voor de genomen moeite.ook dit is een belangrijk aspect van de hobby met het oog op de toekomst van de hobbykweek,van welke diersoort dan ook,in dit geval uiteraard vogels.
                  grt hans.

                  Opmerking

                  Working...
                  X