Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe putter bastaarden kweken ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe putter bastaarden kweken ...

    Op aanvraag van lezers van dit forum zal ik proberen een A-Z korte uitleg te geven hoe we de putterbastaarden selectief kweken met oog op de ultieme putterzang als dit als resultaat :http://www.youtube.com/watch?v=w_strGiWAYo.

    1. Vogel selectie :


    Er moeten kwaliteitsvolle vogels worden uitgekozen .
    De putterman ( parva word ten sterkste aangeraden maar een goed zingende bloemputter lukt ook ) moet eerst en vooral een goeie zangvogel zijn , om de eigenschap door te geven op zijn zonen . Voor de rest moet de man in goeie gezondheid en conditie verkeren .
    De kanarie pop , kan best een raszuivere zang kanarie zijn , zoals waterslager , timbrado , harzer , om de zang iets sterker te laten doorkomen . Best kunnen poppen vermeden worden die veel pinken ( roepen) of zelf durven paar noten te zingen . De pop moet natuurlijk heel goed uitgerust zijn van het voorgaande kweekseizoen en terug in top conditie zijn .
    Het gastkoppel , een bloemputter koppel , die kweekt in kweekbakken . Die een kwalitatief gezond kweekkoppel zijn . Of een Bastaadpop met een putter accent .



    2. Kweekplaats :


    Persoonlijk laat ik de vogels uit-ruien in de volliere , ( de volliere vogels zijn altijd beter in conditie dan de kweekbak vogels) om ze dan rond december-januarie samen te plaatsen met de kweekpartners .
    Persoonlijk verkies ik de bastaarden te kweken in kweekkooien , omdat er dan een betere controle is over de vogels ( in vollieres kan je last hebben van jumpers die achteraf niet meer in het nest kunnen/willen met alle gevolgen van dien ) . Ook is de bloedluis beter controleerbaar in kweekbakken .
    Qua grootte van de kweekbakken speel niet zoveel rol ( heb zelf alle maten al gebruikt met succes) maar de indeling speelt wel een "handige" rol . Kweekbakken die je in 2of3 kan verdelen zijn ideaal . Om de man appart te kunnen zetten wanneer hij te driftig is of om de jongen appart te kunnen zetten wanneer de pop reeds nieuwe nest wil beginnen maar nog steeds de jongen kan voeren door de draad .

    3. De kweek voorbereiding :

    De meeste vogel liefhebbers zijn meestal ook nauwer verbonden met de natuur en het opvolgen van de kruiden die het helejaar door groeien .
    Daarom zijn er tal van kruiden die heel nuttig kunnen zijn voor onze vogels .
    o.a. vogelmuur , brandnetel , paardebloem , ...
    Los daarvan zijn er producten aanwezig bij de meeste vogelzaken (oa versele en laga) die de zang en vruchtbaarheid bevorderen . Dit een anderhalve maand te starten indien er gewerkt word met natuurlicht voor de periode van de kweek . Ook ondertussen het koppel laten kennismaken met het eivoer .

    4e. De voeding :

    Om een beeld te creeren van mijn samenstelling :

    de beiers zakken van 20kg:

    •distelvink & sijs mengeling
    •Gezondheidszaad
    •onkruidzaad

    1.hiervan neem ik 33% van elk
    2.hier voeg ik charbon (houtskool) aan toe 5%
    3.ook voeg ik er een color fruit/vitaminen mix aan toe die oa ook beienpollen bevat dit is zo een 7%
    4.hierin meng ik nog eens 1% miniralen ( die 30% calcium bevat)
    5. ik nog eens een 5 tal zwarte zonnebloempitten per vogel per dag ...
    6.ook meng ik nog eens een 3% blauw maanzaad erin
    7.ook het hele jaar door meng ik gecutterde mariadistel zaden in hun zaden mengeling , zo een 5%
    8.Dit alles is hun complete zaad mengeling .
    9.Daarnaast voorzie ik een Kanarie mengeling ook in de kweekruimte voor de poppen .


    Ook worden er kiemzaden wekelijks aangeboden , en nu en dan eens een stukje brocoli wat ze heel graag eten en nu en dan eens een blaadje witloof voor de lever van de vogels .

    Qua eivoer in het kweekseizoen maak ik iedere week 2 emmertje aan , en gebruik dagelijks ervan ( in frigo bewaren )

    •1000gr eivoer ( ik gebruik zowel cede als orlux afwisselend)
    •200gr pinkies (diepvries)
    •200gr buffalotjes (diepvries)
    •200gr kiemzaden
    •200gr gekookte exoten mengeling
    •100gr fruit color mix
    •30gr gemalen bijenpollen
    •30gr miniralen (waarvan 30% calcium)
    •50gr gemalen mariadistelzaad
    •30gr distelzaad
    •50gr negerzaad
    •1 soeplepel knoflook olie
    •50gr nutribird c15
    •30gr sesam zaadjes
    •100gr onkruidzaden
    •3 maatschepjes conditie poeder beaphar

    dit was de lijst voor ongeveer 15tal koppels en hun eventuele jongen ...


    ook word er een appart potje "power seed" voorzien dat constant aanwezig is .

    Tros gierst word ook constant voorzien .

    Sapia mag zeker niet onbreken in de kooi/vlucht/volliere .

    Qua drinken :

    zuiver water om de 2 dagen en afwisselend het hele jaar door met zuiver drinkwater ook :

    1x 1l water met 1 versnipperd teentje look
    1x multi vitaminen in water
    1x appelazijn
    1x Mariadistel extract
    1x Paardebloem extract


    5. Het legsel :

    Nadat het koppel heeft gespoord en de pop eerste eitje heeft gelegd , vervangen we dit met kunstof eitjes , en dit tot het 4e ei gelegd is . Dan leggen we alles terug onder het voorziene bloemputter kweekkoppel of bastaardpop met putter accent , dat we proberen zelfde moment in stemming te brengen . Zodat het putter accent reeds word doorgegeven vanaf het ei , anders zullen we extra lang moeten werken om de kanarie noot van de pop uit de kruising weg te krijgen.
    Als er een top klasse putter zanger aanwezig is , kan je die laten instaan voor het doorgeven van de zang . Mocht het oor iets anders willen , dan is het aangeraden om reeds van in het ei 4tal uurtjes per dag de gewenste zang te laten horen . Hoe langer de audio afspeelt hoe intenser de zang word opgenomen . Na de 9e dag kan er met zekerheid gezien worden welke eitjes bevrucht zijn en welke niet door middel van een eenvoudig ledlampje . Wanneer er adertjes worden waargenomen op de binnenkant van de eitjes is dit een duidelijke teken .

    Mocht mn toch werken met een kanarie pop om de jongen groot te brangen zou ik toch het aantal uren opdrijven qua audio . En vanaf de 28ste dag wanneer de vogels zelfstandig worden ze ver weg van de kanarie pop houden om de kanarie toon te verwijderen uit het accent van de vogel .

    Ook na de 28ste dag , kan er aan de onderkant van de bek met de nek een witte , gele of anderskleurige plek worden waargenomen bij de mannetjes . Dit is een 85% zekere factor in de geslachtsbepaaling . Echter na de 70st dag kan er op de stuit ook een verkleuring gezien worden bij de mans .

    6. De jeugdrui :

    De jeugdrui word best in een volliere gedaan , waar er top klasse zangers aan wezig zijn zoniet , een audio die 4 uur per dag de gewenste zang afspeeld . De vogels nemen dan de zang veel beter op zorg echter wel dat er geen andere vogels de zang kunnen manipuleren . Ook de aanbevolen vitamienen voor de rui niet vergeten .

    7. De Zingende Bastaard :

    Wanneer de vogel volledig op kleur is gekomen en dit is dan ergens 6tal maanden na de kippen van het ei , kan de vogel gewent gemaakt worden aan de zangkooi . Het gewent komen aan de zang kooi duurt meestal een kleine maand , gelang het karakter van de vogel .
    De poppen met een putter accent kunnen het jaar nadien zeker goed gebruikt worden om op hun beurt terug het accent door te geven ...



    Tot hier een Korte samenvatting over het kruisen met vizie enkel op de zang ...

  • #2
    Hallo Chardonnert. Daar is heel wat werk in gaan zitten en bedankt voor de toch niet zo korte samenvatting. Ik zal het daarspelen aan wat andere hobbyisten hier want mijn hobby ligt op het moment stil vanwege het vele reizen. Slechts een vraagje betreffende het water. Als U het over look heeft in het water neem ik aan dat U hiermede knoflook bedoelt?

    Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
      Hallo Chardonnert. Daar is heel wat werk in gaan zitten en bedankt voor de toch niet zo korte samenvatting. Ik zal het daarspelen aan wat andere hobbyisten hier want mijn hobby ligt op het moment stil vanwege het vele reizen. Slechts een vraagje betreffende het water. Als U het over look heeft in het water neem ik aan dat U hiermede knoflook bedoelt?

      Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland
      ja , idd Garlic.

      Opmerking


      • #4
        Een oude koe uit de sloot ?

        Opmerking


        • #5
          Ik persoonlijk doe het niet voor de zang,maar voor de kleur TT gericht dan
          Dan gebruik ik liefst agaat kanaries omdat je met deze een heel mooie flankbestreping krijgt.
          Idd al dan niet rood,mozaiek


          Mvg Frank4

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Neen , het is me tot nu toe al steeds gelukt om de putter mannen op zelfde moment klaar te hebben als de poppen .

              Dit jaar heb ik echter wel 1 ronde 100% zuiver waterslagers gekweekt met oog op nieuwe poppen voor volgende kweek'14 . Hopend op een nest met veel poppen . 5 jongen uit 6 eitjes . De mannetjes zullen geschoold worden met een copia vorm van de putter zang .

              Opmerking


              • #8
                Beetje de topic doen herleven ...

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Chardonnert.BE
                  Neen , het is me tot nu toe al steeds gelukt om de putter mannen op zelfde moment klaar te hebben als de poppen .

                  Dit jaar heb ik echter wel 1 ronde 100% zuiver waterslagers gekweekt met oog op nieuwe poppen voor volgende kweek'14 . Hopend op een nest met veel poppen . 5 jongen uit 6 eitjes . De mannetjes zullen geschoold worden met een copia vorm van de putter zang .
                  beste,

                  ik zet meestal de eerste ronde een kanarie man erbij. en de 2de en 3de ronde de bloemputter man erbij, kun je ook de eerste ronde dan al beginnen met de krusingen kweek ?

                  met vriendelijke groeten brecht

                  4 jaar wildzang,kanaries en sommige kruisingen.
                  (14 jaar)
                  jeugd

                  4 jaar houder en kweker van europese vogels en kanaries

                  Opmerking


                  • #10
                    BLijft mooi om te herlezen

                    Opmerking

                    Working...
                    X