Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broeden met Cuba vinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Broeden met Cuba vinken

    Zijn er tips om tot een goed resultaat te komen, voor het broeden met Cuba vinken?

  • #2
    Veel cocosvezel geven als nestelmateriaal. Gebruiken ze hier heel veel. Levend voer in de vorm van buffalo's en pinky's verstrekken. Daarnaast een goed eivoer, universeel, krachtvoer, kiemzaad. Dit alles naast een goede zaadmengeling, grit, water en sepia uiteraard.

    Als je ze in een broedkooi hebt zou ik de kooi een beetje aankleden met(kunst)groen. Minimale maten zijn toch wel 80-40-40 voor de broedkooi. In de voliere lekker met rust laten.

    Broedden hier al twee jaar achter elkaar in een gesloten nestkast en op dezelfde plaats.

    Mijn cuba's broedden overdag niet tot weinig, ze zitten s'nachts vaak op het nest. Ik zeg dit alvast omdat ik toen ik het voor het eerst meemaakte dacht dat ze het nest verlaten hadden of dat de bebroedde eitjes dood zouden zijn. Dat ze overdag niet op het nest zitten is dus normaal gedrag, althans bij die van mij.

    Over het algemeen gaan ze vrij snel over tot broedden.

    Ze zijn niet bang aangelegd en ontzettend nieuwsgierig.

    Gr Kornelis

    Opmerking


    • #3
      Broeden Cubavinken

      Cornelis,
      Bedankt voor je tips. Een aantal paste ik reeds toe.
      De andere ga ik invullen.
      We blijven het proberen.

      groet Corjl

      Opmerking


      • #4
        dat ze heel nieuwschierig zijn dat is een ding dat zeker is ze eten hier zelfs uit de hand.
        wat betreft de cocos die gaat er hier ook aardig hard doorheen maar ze willen hier wel graag het nestje afmaken met wat zachter spul hier gebruik ik wit touw voor dit gebruiken ze graag.
        hier pakken ze de buffalow wormen daar zijn ze hier helemaal gek op deze eten ze dus ook uit de hand,maar pinkies raken ze hier niet aanik weet ook niet waarom.
        ik heb nog geen jongen over kunnen houden van dit koppel de pop heeft al twee keer een jong mee uit het nest getrokken omdat haar nagels te lang waren maar deze durfde ik niet te knippen omdat ze aan het broeden waren dus belangrijk dit te doen voordat je gaat koppelen.
        wat ik wel mooi vond dat de pop probeerde het uitgevallen jong terug tevergeefs probeerde terug te krijgen in het nest maar het jong was al dood toen ik het opmerkte.
        maar ik vind het zeer leuke vogels-zeer aanwezig-heel gezellig.

        Opmerking


        • #5
          Ik heb vandaag toevallig twee jongen aangepikt op de bodem van de broedkooi gevonden. Begrijp ik eigenlijk niet zo goed, dit koppel heeft al vele jongen groot gebracht, maar soms (dit is de twee keer) gooien ze, (ik verdenk de pop) de jongen uit het nest, welke ook gepikt zijn door de ouders. Ik geef ze voldoende levend voer, tijdens het broeden een stuk minder, maar tegen de tijd dat de jongen uitkomen geef ik ze meer. Ik geef ze buffalo's (levend) en diepvries pinky's.

          Heeft iemand hier ook ervaringen mee en zo ja, wat te doen om het te voorkomen.

          Opmerking


          • #6
            Misschien ook onrust. Gooiden ze de jongen na teruglegging er weer uit?

            Opmerking


            • #7
              Er is al heel veel gezegd.
              Waar ze bij bij heel gek op zijn, is vogelmuur, komkommer en geraspte worteltjes.
              Een puntje van aandacht nog, als er jonge zijn, dan de man goed in de gaten houden, hij kan erg agressief zijn tegenover zijn eigen jonge. (maar niet iedere man is z'n rotzak als die van mij).
              Uit uitgooien van de jonge is bij mij nog maar een keer gebeurd, maar dat ging per ongeluk.
              groetjes
              Heidi

              Neem eens een kijkje op mijn site.
              http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

              Opmerking


              • #8
                Hoi Zwartkopje,

                Terugleggen was al te laat, waren beiden al dood. stel had 3 eitjes, waarvan er op 1 dag 2 zijn uitgekomen. Bij nestcontrole smorgens was alles nog rustig, savonds lagen de twee dood in de broedkooi. Dit is de tweede keer dat dit is gebeurd bij dit koppel. Het derde eitje was onbevrucht en heb ik na twee dagen nadat de eerste jongen uit zijn gekomen weggegooid.

                Dit koppel heeft al jongen grootgebracht, dus daarom vind ik het zo vreemd. Voer is niet anders dan de vorige nestjes, en de kooi is ook hetzelfde.

                Er is op zich voldoende rust, ze zitten bij mij binnen in de garage en ik stoor ze smorgens en savonds voor het voeren.

                Opmerking

                Working...
                X