Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoeveel chinese kwartels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    maaarrrr ieder moet doen wat hij zelf goed dunkt.

    Dat vind ik wel wat kort door de bocht, want we hebben ook nog een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de door ons in avicultuur gehouden vogelbestanden.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #17
      wat betreft de kwaliteit...............het wil niet perse zeggen dat mensen met 2 hennen en 1 haan slechtere kwaliteit kweken ?! ik bedoel alleen te zeggen dat ieder het op zijn eigen manier doet met waarschijnlijk de beste bedoelingen!!!
      ik zou er alleen niet blij mee zijn als mijn man er een hennetje (lees vrouw ) bij zou willen nemen
      Leer van andermans fouten want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken
      have a nice day

      Opmerking


      • #18
        Als mensen meer hennen dan haantjes willen houden is het meestal de bedoeling om meer jongen te krijgen ,en als je dat dan doet bij beestjes waar niet vanaf te komen is ,of die dan als slangevoer gaan dienen ,ben je naar mijn mening toch wel verkeerd bezig.
        Een echt koppel is ook veel mooier om te zien.
        Ook bij kanarie's ,1 man op 2 of meer poppen ,is er alleen maar op gericht om met zo min mogelijk ouder vogels zo veel mogelijk jongen te produceren.
        Er zijn zelfs mensen die denken dat dit zo hoort en willen het zelfs met kleine tropen ook doen.

        Opmerking


        • #19
          Toch voel ik me best wel beledigd door je opmerking Animal.

          Het kunnen kweken van meer kuikens is voor ons NOOIT een reden geweest om voor een triootje te kiezen. Afgelopen zomer hebben we in totaal 9 kuikentjes gekweekt. Er zijn zat lui die uit 1 paartje meer kuikens kweken.

          Er kunnen veel verschillende redenen zijn waarom mensen voor een triootje kiezen. Toen wij met kwarteltjes begonnen, stond er nog op veel plaatsen op Internet te lezen dat een trio beter was dan een paartje (omdat het haantje dan zijn aandacht en seksuele driften over 2 hennetjes kon verdelen). Dat er nu meer mensen "stemmen" voor paartjes, konden wij toen nog niet weten.
          Onze ervaring met een triootje is goed. Bovendien hebben we meer dan genoeg plaats voor 3 kwartels en we vinden het gewoon gezellig.
          Waarom dan 1 van de 2 hennetjes afdanken?? Alleen omdat "men" zegt dat dat beter is??

          ---------------
          Misschien neem ik het allemaal te persoonlijk op hoor... je mag van mij ook best andere mensen aanraden om een paartje te houden, dat vind ik geen enkel probleem. Maar om mensen die het anders doen dan meteen af te schilderen als "geen echte vogelliefhebbers" vind ik nog steeds belachelijk!

          Opmerking


          • #20
            @ Tori:

            Ik denk dat het allemaal wat genuanceerder en minder persoonlijk ligt:

            In de eerste plaats dient is er niemand die zegt dat je een hennetje weg moet doen,
            maar voorlichting op dit gebied zo volledig en correct mogelijk te zijn en CDK’s zijn nu eenmaal een monogame soort.
            De kennelijk drang van velen om desondanks toch meerdere exemplaren samen te houden is op z’n minst merkwaardig te noemen en –uitzonderingen daargelaten- kan slechts een grotere productie/vermeerdering tot doel hebben.

            Hoe dan ook, waar het echt om gaat is het feit dat er nogal wat problemen voorkomen met CDK’s!
            Bijkomend feit is dat dit in vrijwel alle gevallen gebeurt bij CDK’s die anders dan monogaam zijn gehuisvest.
            Dit betekent dus NIET dat het in een andere setting (b.v. een trio) per definitie verkeerd gaat, maar het gaat wel vaak verkeerd!


            Het advies om bij een paartje een extra hen te plaatsen teneinde de aandacht van de haan te verdelen is wellicht goedbedoeld maar uiteindelijk funest.
            Waarom funest? Het is puur ongewenst afwijkend gedrag van de betreffende haan!
            Een goede CDK haan is immers uiterst zorgzaam voor zowel de hen als voor zijn kuikens.

            Zowel proefondervindelijke ervaringen als wetenschappelijk onderzoeken wijzen uit dat dit soort afwijkende gedrag genetisch wordt overgedragen. Met een dergelijke haan zou dus niet gefokt moeten worden, want de zoons en navolgende generaties zullen dit gedrag eveneens gaan vertonen. Overige lijkt het gedrag in toenemende mate ook bij nafok hennen voor te komen.
            Sommige hennen kunnen onderling zeer destructief uit de hoek komen.

            Willen we gezamenlijk streven naar goede kwaliteit CDK’s dan zullen we dergelijke exemplaren dus moeten uitsluiten voor de fok.
            Wanneer een trio CDK bij jou goed gedijt zou ik daar niets aan veranderen.
            Mocht je een haan hebben die zijn hen beschadigd als hij met slechts een hen wordt gehuisvest dan zou ik er echter niet mee fokken!
            Amigo de los Psittacidos

            Look deep into nature and you will understand everything better

            Opmerking


            • #21
              cdk.

              ik heb er jaren gekweekt. met 3 mannen en 9 hennen. nooit ruzie gezien. maar :je moet ze allen samen in de kweekkooi of volie. zetten . nooit later een hen bij zetten , dat is zeker oorlog. gr medaar.

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
                Mocht je een haan hebben die zijn hen beschadigd als hij met slechts een hen wordt gehuisvest dan zou ik er echter niet mee fokken!
                Dat doet hij niet. We hebben een heel lief, zorgzaam haantje dat voor beide hennetjes en voor de kuikentjes zorgt.
                We hebben vanaf het begin 2 hennen bij de haan gehad, dus hij is niet anders gewend.

                Ik val alleen over de woorden "echte vogelliefhebber", verder heb ik geen kritiek op de discussie.

                Opmerking


                • #23

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
                    @ Tori:

                    De kennelijk drang van velen om desondanks toch meerdere exemplaren samen te houden is op z’n minst merkwaardig te noemen en –uitzonderingen daargelaten- kan slechts een grotere productie/vermeerdering tot doel hebben.
                    Hoe kun je van iemand, die je zeer waarschijnlijk niet kent, weten of vermoeden of dat hun overweging is?
                    Om daarbij dan ook nog te vermelden dat dit op z'n minst merkwaardig te noemen is, kan toch wel persoonlijk worden opgevat door menig 1. (Zal zeer waarschijnlijk niet zo bedoeld zijn )
                    Een overweging zou ook kunnen zijn dat 3 kwartels leuker is dan 2?


                    [/QUOTE]Het advies om bij een paartje een extra hen te plaatsen teneinde de aandacht van de haan te verdelen is wellicht goedbedoeld maar uiteindelijk funest.
                    Waarom funest? Het is puur ongewenst afwijkend gedrag van de betreffende haan!
                    Een goede CDK haan is immers uiterst zorgzaam voor zowel de hen als voor zijn kuikens.[/QUOTE]

                    Dit word ook wel gedaan bij oa. fazanten, een 2de hen zorgt dan voor wat meer afleiding voor de gretige/felle/geile haan. Dit kan ook beinvloed zijn door externe factoren, denk aan voeding.
                    Bij kippen is dit een normaal iets, ook bij eenden en ganzen komt dit veelvuldig voor. Bij zwanen weer niet. Dit berust dus op kennis over de desbetreffende diersoort.

                    Afwijkend gedrag word in de avicultuur en andere door mensen gehouden dieren veel vaker waargenomen. Denk aan oa. inteeltgevolgen, maar ook een agressieve hond, haan e.d.
                    In ons streven om een "perfecte wereld" te verwezenlijken hoort waarschijnlijk dus ook een perfect broedKOPPEL chinese dwergkwartels
                    Afwijkingen zullen er altijd zijn en blijven.
                    Wie daar geen genoegen mee neemt tracht deze afwijkingen uit te selecteren, wat op zich een heel nobel streven is.

                    [/QUOTE]Zowel proefondervindelijke ervaringen als wetenschappelijk onderzoeken wijzen uit dat dit soort afwijkende gedrag genetisch wordt overgedragen.[/QUOTE]

                    Net als bij andere levende wezens is de kans op overbrenging van bepaalde ("positieve/negatieve") eigenschappen zeer groot.


                    [/QUOTE]Willen we gezamenlijk streven naar goede kwaliteit CDK’s dan zullen we dergelijke exemplaren dus moeten uitsluiten voor de fok.
                    Wanneer een trio CDK bij jou goed gedijt zou ik daar niets aan veranderen.
                    Mocht je een haan hebben die zijn hen beschadigd als hij met slechts een hen wordt gehuisvest dan zou ik er echter niet mee fokken![/QUOTE]

                    Dit is een goed advies gebaseerd op een persoonlijke overweging.

                    Natuurlijk mag het streven naar een goed verervende vogel niet ontbreken in mijn ogen, maar de praktijk is vaak anders. Als een dier eenmaal "binnen is gehaald" word er niet snel, na bijv. een mislukt nestje, gezocht naar een nieuw(e) koppel (partner).
                    Wat moet je tegen de kopende partij zeggen? Mijn haantje maakt het hennetje het leven zuur, wil jij 'm kopen? Doe maar 2,50
                    In het geval van duurdere soorten worden er nogal wat "lulverhalen" verteld.
                    Bijv. " Ik wil onverwant maken om te ruilen, het klikt niet o.i.d. Of de vogel word "gewoon" verkocht.


                    De kwestie slangenvoer, ach die beestjes moeten ook eten. Veel mensen eten ook vlees, lijkt mij niks mis mee, zolang het maar goed gebakken is.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                      Als mensen meer hennen dan haantjes willen houden is het meestal de bedoeling om meer jongen te krijgen ,en als je dat dan doet bij beestjes waar niet vanaf te komen is ,of die dan als slangevoer gaan dienen ,ben je naar mijn mening toch wel verkeerd bezig.
                      Ieder zijn mening.


                      [/QUOTE]Een echt koppel is ook veel mooier om te zien.[/QUOTE]

                      Kwestie van smaak.


                      [/QUOTE]Ook bij kanarie's ,1 man op 2 of meer poppen ,is er alleen maar op gericht om met zo min mogelijk ouder vogels zo veel mogelijk jongen te produceren.[/QUOTE]

                      1 Man op meerdere poppen zorgt voor sommigen voor een, voor hun, leuke gevulde voliere met zo weinig mogelijk onrust en een redelijke kans op jongen.


                      [/QUOTE]Er zijn zelfs mensen die denken dat dit zo hoort en willen het zelfs met kleine tropen ook doen.[/QUOTE]

                      Dat gaat niet passen

                      Opmerking


                      • #26
                        @ ele:

                        3 kwartels leuker dan 2
                        Amigo de los Psittacidos

                        Look deep into nature and you will understand everything better

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
                          Dat doet hij niet. We hebben een heel lief, zorgzaam haantje dat voor beide hennetjes en voor de kuikentjes zorgt.
                          We hebben vanaf het begin 2 hennen bij de haan gehad, dus hij is niet anders gewend.

                          Ik val alleen over de woorden "echte vogelliefhebber", verder heb ik geen kritiek op de discussie.
                          Sorry hoor ,,ik begrijp uit jouw verhalen en de mannier waarop je met je vogels om gaat dat je toch echt ook wel een "echte" vogelliefhebber bent.

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                            Sorry hoor ,,ik begrijp uit jouw verhalen en de mannier waarop je met je vogels om gaat dat je toch echt ook wel een "echte" vogelliefhebber bent.
                            Kijk, dat wilde ik even horen. Hartelijk dank!

                            Opmerking


                            • #29
                              kwartels

                              ik vind een koppel ook mooier om te zien.
                              ik hou gewoon 1 hen en 1 haan.

                              Opmerking


                              • #30
                                ik heb 2 koppels : 1 met 1 hen en 1 haan, 1 met 2 hennen en 1haan
                                mijn ervaring is dat 1 hen en 1 haan beter kweken
                                zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

                                Opmerking

                                Working...
                                X