Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Korhoen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Korhoen

    Hallo,
    Ik heb in september een koppel korhoenders aangeschaft.
    Ik ben via de kweker al veel te weten gekomen over de verzorging, maar zou graag willen weten of er hier op het forum meer mensen zijn die iets weten of tips hebben. Ik ben op internet wel al aan het zoeken geweest, maar buiten wat foto's ben ik nog geen echte kweekverslagen tegengekomen.
    Ik heb ze momenteel in een overdekte voliere van 6 bij 2 bij 2 meter zitten. Er staan 1 buxusstruik en een vuurdoornstruik in en verder is de kooi kaal. Wel voldoende slaapstokken.
    Ik geef ze dagelijks een portie Teurlings 28 en een mengsel van boekweit, padddy, gepelde haver, lijster en jeneverbessen (gedroogd) en gorzenzaad. Verder verse dennentakken en soms een paar meelwormen.
    Ik heb ze al een keer ontwormd en preventief kuur ik met esb en baycox.
    Ze doen het hier tot nu toe goed op.
    De kweker waar ik ze kocht zij dat ze gevoelig zijn voor coccidiosen, blackhead en wormen.
    Verder geef ik dagelijks vers water met om de dag appelazijn met knoflook.
    Verder houd ik de kooi goed zuiver, waardoor ik de ontlasting goed in de gaten kan houden.
    Laat svp jullie ervaringen weten
    MvG Paul

  • #2
    Ik denk dat er via Aviornis wel aan wat aanvullende informatie te komen is.

    MVG.

    Opmerking


    • #3
      Ik ben wel al lid van aviornis geworden. In de boekjes die ik tot nu toe heb heeft nog niets over ruigpoothoenders gestaan. Op hun webside is ook niets te vinden.
      Op www.tragopan.be staan wel veel foto's maar geen tekst.
      Hoop dat er mensen zijn die me nuttige links kunnen geven.
      MvG Paul

      Opmerking


      • #4
        korhoenen

        hallo


        3 jaar terug heb ik goed met de korhoenen gekweekt.
        Ik had ze zelf in trio zitten in een gedeeltelijk overdekte voliere
        van 7m bij 6 m .
        de voliere was beplant met dennen.
        de eerste dagen dat ik ze had heb ik de pennen bijgeknipt daar ze
        vliegend waren en nogal snel schrokken en zich zo mss konden doodvliegen.
        Bij mij kregen ze als basisvoer een fazantenmengeling en tortelduivenmix aangevuld met heide , dit laatste ging ik zelf in het veld zoeken en hing ik er
        in busseltjes in , dit werd goed gegeten .
        Een jaar nadat ik ze had hebben ze al eieren gelegd ik had van 1 trio ongeveer een 40 eieren geraapt en deze onder zijdehoenders gelegd .
        Van de 40 eieren zijn er ongeveer een 25 tal uitgekomen en uiteindelijk heb ik er een 20 tal van grootgekregen, de jongen heb ik grootgebracht met kuikenmeel en fijne fazantenkorrel aangevuld met heide .
        Daarna heb ik alles verkocht om een nieuwe uitdaging aan te gaan .
        Je moet wel altijd goed op de mest letten daar ze wel gevoelig zijn voor coccidiose en black head, zelf heb ik nooit dode ouderdieren gehad maar ik ken wel kwekers die daar veel dieren aan verliezen .
        als je nog iets wilt weten mag je me dat gerust nog vragen


        mvg

        Opmerking


        • #5
          Toen ik ze kocht waren de vleugels van de korhoenders ook al geknipt. Ik was van plan om de eieren in een broedmachine uit te gaan broeden en eventueel ook een paar eieren natuurbroed.
          Vorige week stond er nog een losse hen bij vraag en aanbod op aviornis, maar ik twijfel of mijn kooi groot genoeg is om er een trio in te zetten.
          De vogels die ik heb zijn ook in de broedmachine uitgebroed. De kweker waar ik ze gekocht heb gaf de kuikens ook veel levende insekten, o.a. buffalowwormen.
          Ik hoop dat ze eieren gaan leggen.
          MvG paul

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door embrezia
            Ik ben wel al lid van aviornis geworden. In de boekjes die ik tot nu toe heb heeft nog niets over ruigpoothoenders gestaan. Op hun webside is ook niets te vinden.
            Op www.tragopan.be staan wel veel foto's maar geen tekst.
            Hoop dat er mensen zijn die me nuttige links kunnen geven.
            MvG Paul

            In Aviornis van april 2007 staat een interessant artikel over de natuurlijke opfok van jonge korhoenders in Gaiapark Kerkrade.
            Vooral interessant door het beschrijven van toegediende medicamenten en pathologisch onderzoek van gestorven kuikens.
            Ongetwijfeld zijn er in oudere nummers meer artikelen te vinden. Even contact opnemen met de redactie zou ik zeggen.

            MVG

            Opmerking


            • #7
              Hebben jullie ook foto's van de verblijven,ben erg benieuwd.

              Opmerking


              • #8
                Ik heb net geprobeerd maar iets lukt er niet, ook niet in het fotoalbum. M'n foto's hebben denk ik veel te veel geheugen nodig.
                Ik heb net ook bij aviornis oude artikelen opgevragen.
                MvG Paul

                Opmerking


                • #9
                  Via aviornis heb ik per mail het mooie artikel van april 2007 ontvangen.
                  Heb ook al een broedmachine gekocht en een warmteplaat en donkerstraler.
                  Wat mij betreft mag het voorjaar komen.
                  Ik heb een r-com 20 pro broedmachine gekocht, maar ga ook proberen om natuurbroed te krijgen, of in ieder geval de korkip indien ze wil broeden eventueel andere kippen of fazanteneieren te geven.
                  MvG Paul

                  Opmerking


                  • #10
                    Goede broedmachine. Ik heb hem hier ook staan.
                    Veel succes met de korhoenders.

                    MVG.

                    Opmerking


                    • #11
                      hallo,
                      ik heb ook een vraagje. Ik zit er ook aan te denken om korhoenders te kopen maar ik vind niet echt een richtprijs. Hoeveel is de normale prijs voor een onbewezen kweekkoppel?
                      mvg tobe

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik weet niet of je op het forum bedragen mag noemen.
                        Maar een losse haan kost ongeveer net zoveel als een wildkleur major putter. Voor een losse hen betaal je net zoveel als voor 2 major putters.

                        Prijs per koppel = de bedragen optellen.
                        Je kan ze het beste per trio houden.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door embrezia
                          Ik weet niet of je op het forum bedragen mag noemen.
                          Lijkt mij niks mis mee.

                          Prijzen zullen deels afhankelijk zijn van vraag een aanbod, de "tijd" enz..
                          Wat voor de 10 euro waard is kan voor een ander 1000 zijn.


                          mvg. Eelke

                          Opmerking


                          • #14
                            Kweker

                            Hallo embrezia

                            Ik ben van plan om zelf ook een koppeltje korhoenders aan te schaffen maar ik kan geen kwekers vinden weet u mischien nog van welke kweker uw korhoenders komen?
                            ik heb nog een tip zorg dat ze genoeg ruimte hebben en zorg dat ze heide plantjes hebben zo deed mijn opa dat toen hij nog leefde en hij kweekte de korhoenders succsesvol maar helaas hij heeft hij ze allemaal verkocht

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik heb mijn korhoenders via de site van aviornis gevonden. Momenteel staat er een losse haan op.
                              Ik heb nu ik 6 hennen en 2 hanen waar ik het dit jaar mee ga proberen.
                              Vorig jaar heb ik 3 hennen en een haan gefokt. Dit hadden er meer kunnen zijn als ik broedmachine en opfok beter had gedaan. Heb het als een leerjaar beschouwt ( ook nog 6 hazelhoenders gefokt) en ik hoop er dit jaar meer en makkelijker te gaan grootbrengen.
                              Hei geef ik regelmatig. De kuikens zelfs dagelijks. Ik heb een 20 tal heiplanten in de tuin gezet waar ik de kuikens geknipte stukjes van geef. Ze hebben behoefte aan vezels
                              De beste tijd om ruigpoten aan te schaffen is september. Dan is er het meeste aanbod.
                              Gr Paul

                              Opmerking

                              Working...
                              X