Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Korhoen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #31
    is dat bij de wet vastgelegd, dat je geen eieren mag verhandelen ? of is het not done ? als je de prijzen ziet voor een haan of hen, mag je verwachten, dat je geen bevruchte eieren weg gooit. of denk ik te commercieel ?
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #32
      Ton, ik denk dat het een beetje "not done" is bij zeldzamere/minder gekweekte vogels omdat het overkomt als een vorm van handel drijven?

      Van allerlei kwartelsoorten, sierfazanten en sierhoenders zie je het anderzijds vaak! En als deze persoon toch niet de plaats heeft om ze allemaal groot te trekken, zou het jammer zijn om goede bevruchte eieren verloren te laten gaan. Ik denk dat je als kweker blij bent dat je er de soort en jonge kwekers mee kan helpen om ervaring op te doen. En in plaats van drek in de vuilbak heb je nog een beetje pree voor de voederbak te vullen?!
      Ik heb vaker van ervaren en goede kwekers broedeieren kunnen kopen via goede afspraken, het wordt wel degelijk vaker gedaan. Ibissen, kraanvogels, specialere siereenden, sierganzen en hoenders. Tussen kwekers gebeurd het vaak. Maar zoals gezegd, als je meer als 100 eieren hebt, en er zelf maar een stuk of 30 uitbroedt, zijn dat heel wat potentiele jongen die opgekweekt kunnen worden (als oefening door beginende ruigpoothoenderkwekers?).

      Voor mij persoonlijk zou het zijn om stress van transport te voorkomen, en om ervaring op te doen bij de opkweek. Plus ook dat broedeieren heel wat goedkoper zijn als kweekvogels zelf, en dat is altijd mooi meegenomen voor een student

      Opmerking


      • #33
        Ik heb de eieren ook niet weggegooid. Ik heb er aan een bevriende fokker gegeven.
        Dit doe ik volgend jaar niet meer, en broed het liefst alles zelf uit.
        Ik heb zelf een goede broedmachine en weet dat ze dan goed uitkomen.

        Ik heb zelf ook kuikens van een week oud bij m'n vader neergezet. Dit gaat zonder problemen.
        Mijn ervaring is dat ze de eerste 6 weken vrij rustig zijn. Daarna worden ze een stuk schuwer. Zeker nadat je vogels uitgevangen hebt.
        Verplaatsen van volwassen ruigpoten heeft inderdaad risico's.
        Nieuwe vogels geef ik altijd onmiddelijk 2 avicas en 1 spartrix pil. Daarna meteen 10 dagen flubenol door het voer.
        Ze zijn zeer gevoelig voor wormen, zeker in combinatie met stress.

        Opmerking


        • #34
          eieren

          weet iemand hoeveel eieren een korhoen legt?

          Opmerking


          • #35
            Als je de eieren raapt dan een 20 eieren per hen.
            Ik raap ze meteen en leg niets terug.
            Als je ze niet raapt dan zijn het er een stuk minder zo'n 7 tot 10.
            Het schijnt dat korhoenders van bepaalde lijnen afkomstig uit Duitsland goede eileggers zijn.
            Je moet ook een goede voorbereiding tot de leg toepassen.
            Ik geef al vanaf begin maart een eiwitrijker voer, dagelijks wat meelwormen, dagelijks wilg en regelmatig alles van de paardenbloem.
            Ook geef ik dit jaar voor het eerst Fertibol door het voer.
            Nog een paar weken en dan hoop ik eieren te hebben!! Vorig jaar 27 april 1e ei

            Opmerking


            • #36
              ik een van de laatste nummers van Aviornis stond een artikel over de korhoen, hij gaf ze ook heide, ervaring mee embrezia?

              Opmerking


              • #37
                De volwassen vogels geef ik 1 maal per week verse takken.Hier zit altijd hei bij. Verder in winter berk met vooral katjes eraan en wat Douglas', kerst en grove den. In de zomer geen berk meer maar wel lariks.
                Deze takken steek in kuipen die in de kooi staan en hier doen ze de hele week mee. Vanaf dat er katjes in de wilg zitten krijgen ze dagelijks wilg totdat de bladeren beginnen te drogen.
                Kuikens krijgen vanaf dag 1 ook kleine stukjes jonge heischeuten. Verder ook al vanaf ongeveer 2 weken oud lariks en wilg. Ook geef ik kuikens stukjes framboos uit eigen tuin. Dit als aanvulling op het korrelvoer

                Opmerking


                • #38
                  Help Pls

                  Weet iemand misschien waar je extra informatie over de korhoen in het wild zou kunnen vinden? omdat ik meer specifieke informatie nodig heb dan de informatie die op internet staat.

                  Opmerking


                  • #39
                    Je kan ook de Latijnse of Duitse of andere taal gebruiken bij Google. Als je bijv. Birkhuhn of Black grouse intoets krijg je weer andere gegevens.

                    Opmerking


                    • #40


                      vanwaar die emoticon? maargoed, klik maar op de link. voor school zoek ik regelmatig wetenschappelijke artikelen/rapporten en dan is de engelse naam of wet. naam + [filetype:@pdf] wel erg handig (ivm emoticon staat er een @ in maar die moet je weghalen)

                      Oorspronkelijk geplaatst door embrezia Bekijk Bericht
                      De volwassen vogels geef ik 1 maal per week verse takken.Hier zit altijd hei bij. Verder in winter berk met vooral katjes eraan en wat Douglas', kerst en grove den. In de zomer geen berk meer maar wel lariks.
                      Deze takken steek in kuipen die in de kooi staan en hier doen ze de hele week mee. Vanaf dat er katjes in de wilg zitten krijgen ze dagelijks wilg totdat de bladeren beginnen te drogen.
                      Kuikens krijgen vanaf dag 1 ook kleine stukjes jonge heischeuten. Verder ook al vanaf ongeveer 2 weken oud lariks en wilg. Ook geef ik kuikens stukjes framboos uit eigen tuin. Dit als aanvulling op het korrelvoer
                      had je antwoord niet meer gezien. wel erg gaaf hoe de voeding van korhoenders zo word bereid. persoonlijk vind ik het aanbieden van een gevarieerd (vooral voor dergelijke vogels) een must. het lijkt me veel werk maar des te groter lijkt me de voldoening.

                      Opmerking


                      • #41
                        Vandaag eerste ei van 2014 geraapt! 4 dagen vroeger vergeleken met 2013. Nu nog afwachten of de bevruchting goed zal zijn.

                        Opmerking


                        • #42
                          beste
                          ik ben op zoek naar 1 koppel of trio korhoenders heeft hier iemand deze zitten

                          gr john

                          Opmerking


                          • #43
                            John, voor een advertentie kan je het beste vogelmarktplaats bezoeken.

                            misschien dat ze daar wat voor je hebben .........
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                            Opmerking


                            • #44
                              Ik heb nog wel een haan van 2015 voor u

                              Opmerking


                              • #45
                                Hallo embrezia leggen uw korren al? Of is t nog te vroeg?

                                Opmerking

                                Working...
                                X