Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Korhoen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door embrezia
    Ik heb mijn korhoenders via de site van aviornis gevonden. Momenteel staat er een losse haan op.
    Ik heb nu ik 6 hennen en 2 hanen waar ik het dit jaar mee ga proberen.
    Vorig jaar heb ik 3 hennen en een haan gefokt. Dit hadden er meer kunnen zijn als ik broedmachine en opfok beter had gedaan. Heb het als een leerjaar beschouwt ( ook nog 6 hazelhoenders gefokt) en ik hoop er dit jaar meer en makkelijker te gaan grootbrengen.
    Hei geef ik regelmatig. De kuikens zelfs dagelijks. Ik heb een 20 tal heiplanten in de tuin gezet waar ik de kuikens geknipte stukjes van geef. Ze hebben behoefte aan vezels
    De beste tijd om ruigpoten aan te schaffen is september. Dan is er het meeste aanbod.
    Gr Paul
    Je kan de eieren ook onder een broedse kip leggen en dan een deel van het hok appart maken voor de kloek dan wennen de kuikens aan de ouderen als ze hen zien en ze wennen aan de omgeving en de kloek leert ze alles

    Opmerking


    • #17
      Dit zal misschien wel lukken, maar je loopt ook veel meer risico's.
      Kip kan stoppen met broeden en ziektes overgeven.
      Jonge ruigpoothoenders zijn heel vatbaar.
      Ik fok ze liever kunstmatig op.
      Op de site van grouse r us ( google dit maar) zie je ook de methode met kippen.
      Ik heb echter niet zo veel ruimte en zin om ook nog kippen te gaan houden.
      MvG Paul

      Opmerking


      • #18
        Hallo,
        Ik heb momenteel in 2 aparte rennen in totaal 2 hanen en 5 hennen van de korhoenders zitten.
        Ik geef ze momenteel garvo pride, garvo alfa start kuikenmeel om eiwit te verhogen en dagelijks een portie diepvriesinsekten ( buffalow, wasmot en meelworm). Verder dagelijks wilgentakken en alles van paardenbloemen.
        Verder 2 dagen combi mix en daarna 2 dagen looksap in het water om en om .
        Ook soms dennentakken, vooral jonge lariksnaalden eten ze goed.
        Ik heb momenteel 31 eieren geraapt. De eerste 9 zijn allemaal bevrucht.
        Echter 1 hen heeft al 2 kromme eieren gelegd en de eieren van haar die er normaal uit zien hebben de luchtkamer iets aan de zijkant zitten.
        Bij de eertse inleg in de broedmachine ( nieuwe grumbach) zit zo'n ei en is gewoon bevrucht.
        Ik ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden.
        Ik heb het gevoel dat ik de korhoenders beterft conditie aardig onder controle heb. Ik heb afgelopen winter alleen eens in de 2 maande preventief tegen coccidiose gekuurd en ontwormt.
        Het aanzuren met combimix bevalt ook goed. Antibiotica niet nodig gehad.
        Ik denk dat dit de bevruchting ten goede komt. Als alles goed gaat heb ik eind mei kuikens.

        Opmerking


        • #19
          6 gezonde kuikens geboren! De eieren met slechte luchtkamers is niets geworden. 1 ei eerder afgestorven.

          Ik heb ze uitgebroed op 37.4 graad celcius en 40% vocht.
          eerste 2 dagen niet draaien, daarna 8 maal per dag 20 minuten draaien.
          Iedere dag een half uur luchten.
          3 dagen voor uitkomen in een Rcom 20 broedmachine gelegd op 37.3 en 50% vocht. Na aanpikken vocht naar 70% verhoogd.
          Ik heb een speciaal uitkomstmatje voor deze machine.
          Inmiddels heb ik al 76 eieren geraapt.

          Opmerking


          • #20
            Ik heb momenteel al 26 gezonde kuikens. De eerste zijn inmiddels 3 weken oud. M'n 5 hennen hebben in totaal al 104 eieren gelegd.
            Ik ben benieuwd wat de kuikens op de Sallands Heuvelrug dit jaar gaan doen.
            Als ik gisteren dat noodweer in het Oosten zag dan ben ik benieuwd.

            Opmerking


            • #21
              Mooi resultaat, zijn daar eigenlijk mogelijkheden voor om deze af te zetten, stel dat alle groot komen,je kunt ze niet allemaal houden?

              Je zult nieuw bloed moeten zien te bekomen maar zijn daar genoeg kwekers voor om mee te ruilen?
              Mvg,
              Kingfisher.

              Opmerking


              • #22
                Korhoenders worden in Nederland en Belgie in redelijke aantallen gefokt. Ook in Duitsland zijn er liefhebbers. Als je een advertentie op aviornis zet krijg je uit meerdere landen reacties.
                Ik heb zelf niet meer plaats en daarom broed ik niet alle eieren uit.

                Ik heb zelf vogels uit verschillende bloedlijnen, en kan onverwante koppels samen stellen. Ik heb plastic ringetjes in verschillende maten en daar houd ik de kuikens mee uit elkaar. Ook in uitkomstmachine houd ik ze gescheiden d.m.v. gazen afschermingsboxjes.

                En een kuiken is nog geen volwassen korhoen. Er kan nog veel mis gaan.

                Opmerking


                • #23
                  Ik wist wel dat ze duitsland ook gefokt werden en jij zit in dat wereldje dus dan weet je de weg wel.
                  Ja en dat kuikens nog geen volwassen hoenders zijn is me wel duidelijk.

                  Worden auerhoenders ook nog gefokt dat jij weet?
                  Meen ergens eens wat gelezen te hebben.
                  Mvg,
                  Kingfisher.

                  Opmerking


                  • #24

                    Opmerking


                    • #25
                      23 van de 26 korhoenders hebben het tot nu toe gehaald.
                      Ik heb er 3 verloren aan een bacteriele infectie rond 2 weken oud.
                      Er gingen er 5 wat mank lopen en ik wist dat het niet aan een te hoog eiwitgehalte in het voer kon liggen. Ik heb toen een paar dagen tricho plus met theraprim in het water gedaan. Dit hielp maar toen ik stopte zijn er toch nog 3 afgevallen. Ik had toen zoiets van ik heb 1 keer gekuurd en nu moeten de sterkste maar overwinnen.
                      Daarna geen problemen meer gehad.
                      Ik heb 14 hennen en 9 hanen.
                      Als het volgend jaar weer zo gaat ben ik tevreden.

                      Opmerking


                      • #26
                        natuurbroed

                        willen jullie niet natuurbroed proberen .

                        in plaats van de onnatuurlijke broed machine.

                        leg een paar eieren dat je teveel hebt om te testen onder een fazant of kip als dat lukt.

                        dan hebben je jongen misschien al een beetje broedzorg geleerd .

                        als je hun eieren dan weer natuurlijk laat uitbroeden krijgen ze steeds meer broedinstincten.

                        wat dan ook voor jullie een voordeel is
                        je hoeft geen broedmachine meer te kopen .


                        en wat is er nu leuker dan hennen te zien lopen met hun kuikens.


                        veel succes met je korhoenders.


                        hoeveel heb je er nu nog zitten ?
                        MVG senne
                        16 jaar !

                        http://waarneming.nl/

                        Opmerking


                        • #27
                          Ik zou zeker graag proberen om natuurbroed korhoenders te fokken. Dit lukt denk ik alleen indien je een hen apart kan zetten. Ik heb echter niet genoeg ruimte om de hanen en overige hennen apart te zetten.
                          Als je dan kuikens hebt is het denk ik ook een stuk moeilijker om ze groot te krijgen. Vorig jaar heb ik een hazelhoen zelf haar laatste 7 eieren uit laten broeden. Toen er 4 kuikens waren was het slecht weer en de oude hen liet diepvries buffalow's gewoon liggen.
                          Ik heb de kuikens toen uitgevangen en ze in een kist gezet onder een warmteplaat. ( allemaal volwassen geworden)

                          Ik heb momenteel nog 15 kuikens zitten. Er zijn er al naar andere liefhebbers.
                          Ik ga nog een hen en een haan ruilen zodat ik volgend jaar 9 hennen en 3 hanen heb.
                          Ik ga er ook een paar bij m'n vader neerzetten en de overige zijn besproken.

                          Ik heb ooit een natuurbroed kweekverslag van korhoenders in het Gayapark gelezen. Hier was toen veel uitval en veel medicatie nodig.
                          Ik heb voor korhoenders weinig gekuurd. Ik denk dat het aanzuren van het water veel problemen voorkomt.

                          Opmerking


                          • #28
                            Misschien een vreemde vraag, maar 26 jongen uit meer dan 100 eieren:
                            Is dat voor Korhoenders een goed resultaat, of niet?
                            Waren de andere eieren wel bevrucht?
                            Groeten,


                            -J.J.-

                            Opmerking


                            • #29
                              Dit zou geen goed resultaat zijn
                              Ik heb zelf echter niet meer ruimte om meer kuikens op te fokken.
                              Bijna alle eieren waren bevrucht.
                              Er is mij ooit verteld dat je korhoen eieren niet op internet mag zetten of verhandelen. Echter ik kan wel vertellen dat ik de overige eieren niet heb opgegeten.

                              Opmerking


                              • #30
                                Neen, broedeieren op het net verkopen is niet evident.

                                Maar als je volgend jaar weer zo'n succesvol legjaar hebt, wil ik als jonge student en beginnend grouse-kweker zeker enkele eieren over nemen als daar kans toe is! Stuur me dan maar PB

                                Zijn jouw grouse verblijven trouwens allemaal overdekt?
                                Hier zijn ze volledig overdekt voor dat ene koppeltje hazelhoenen.
                                Heb er 4 klaar staan voor eventueel nog een koppel hazelhoenen en twee koppels korren die ik wil opzetten als ik eieren vind bij een kweker.
                                Ik prefereer het om eieren uit te broeden omdat ik vind dat deze dieren heel veel stress ondervinden bij transport, als je je kweekdieren dan zelf kan opkweken scheelt dat al.

                                Heb je al nare ervaringen gehad met ziektes? Of laat u regelmatig mestonderzoek doen?

                                Kweek je op draad of op rivierzand?

                                Heeft u eigenlijk een idee of het wettelijk toegelaten is om heide te oogsten uit natuur voor onze ruigpoten in avicultuur?

                                Veel vragen, maar ik hoop dat ik als jonge grouse-beginneling hiermee geholpen wordt!
                                Het zijn prachtige dieren, maar niet zomaar voor iedereen, een waakzaam oog en wat ervaring zijn op zijn plaats.

                                Opmerking

                                Working...
                                X