Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Diamantvinken

Senior lid
    Thanks
    28

Diamantvinken

Ik heb net een nestje diamantvinken gehad, en ik zou het leuk vinden om een eigen gekweekt jong te houden, en daar dan een onverwante man/pop bij te kopen. Maar ik heb gehoord dat het niet handig is om meer dan 1 koppel diamantvinken in een volière te houden, omdat er dan grote kans is op ruzie. Maar dit heeft natuurlijk ook te maken met de ruimte die je ze geeft.

De afmetingen van mijn volière zijn:
    Buitenhok= 18m³
    Binnenhok= 10m³

Denken jullie dat daar 2 koppels in kunnen? Er zitten namelijk ook nog veel andere vogels in de volière, of is dat geen probleem?

de ruimte is groot genoeg.
    3 koppels gaat weer beter als 2 over het algemeen.
    ik haal de diamantvinken in de broedtijd uit de gemengde voliere.
    ze hebben de neiging om jongen uit het nesten van andere (kleinere) vogels te gooien.
    buiten de kweek gaat het meestal wel goed.

Stamgast
    Thanks
    0
    Hier geen problemen met de diamantvinken in een gemengde volliere.
    Het zijn rustige vogels ,ook in het broedseizoen ,samen met zebravinkjes ,japanse meeuwtjes en zilverbekjes ,diamatduifjes en een kanarie in een(best drukke) volliere van 2,5 x2,5 x1,5 meter.
    Ze laten zelfs toe dat een japanse meeuw in hun nestkast komt om te helpen met de jongen te voeren . Zowel bij het eerste nest als bij het tweede.
    Ieder nest waren drie jongen ,bij het laatste zelfs een bruin jong (ouders zijn beide wildkleur)

Jongen uit nesten gooien gebeurde vorig jaar nog toen ik geen diamantvinken had maar wel rijstvogels. Rijstvogels weg en nergens last meer van.

Senior lid
    Thanks
    28
    Oke mooie reacties : )

alleen het slechte nieuws is, dat alle jongen vandaag dood in het nestkastje lagen. De kroppen waren helemaal leeg, ik denk dat de ouders niet gevoerd hebben. Kan het zijn dat er iets mis is met "het ouderlijk instinct"? Dit is namelijk al het derde nest wat mis gaat, ze laten het steeds in de steek.

Ik geef tijdens het broeden altijd voldoende eivoer, trosgierst, gewoon tropisch zaad zoals altijd, meelwormen/buffalo's en schelpendzand maar dat ligt er ook altijd, en natuurlijk water maar dat ligt voor de hand.

Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad? En een oplossing heeft?

Stamgast
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11 Bekijk Bericht
    Oke mooie reacties : )

alleen het slechte nieuws is, dat alle jongen vandaag dood in het nestkastje lagen. De kroppen waren helemaal leeg, ik denk dat de ouders niet gevoerd hebben. Kan het zijn dat er iets mis is met "het ouderlijk instinct"? Dit is namelijk al het derde nest wat mis gaat, ze laten het steeds in de steek.

Ik geef tijdens het broeden altijd voldoende eivoer, trosgierst, gewoon tropisch zaad zoals altijd, meelwormen/buffalo's en schelpendzand maar dat ligt er ook altijd, en natuurlijk water maar dat ligt voor de hand.

Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad? En een oplossing heeft?
    Het enige wat ze bij mij meer krijgen is een half sneetje licht bruin brood wat flink nat is gemaakt en daarna licht uitgeknepen.Ook dagelijks wat andijvie.
    Ook heb ik dus een japanse meeuw die driftig meehelpt met voeren ,ook in het nest. Zo heb ik dus 2 nesten van 3 jaongen groot gekregen.

Forum Rechten