Hallo robert
Ik heb enkele weken geleden dezelfde vraag gesteld met weinig reactie (één)
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=10949
Ondertussen heb ik de kans gekregen om twee kwekers te bezoeken.
Hun uitleg kwam een beetje op het volgende neer
- Zet de vogels enkele weken van te voren in een TT kooi
- Plaats de kooi waar de vogels voldoende licht krijgen (niet teveel)
- Zorg ervoor dat de temperatuur constant is, maar niet te hoog
- Zorg voor een badgelegendheid
- Plaats de kooi waar je veel passeert (vb vlak tegen de grond) zo geraken ze gewend aan voorbijgangers
- Je kan tijdens de grootste tijd van de dag een radio laten spelen voor gewenning aan geluid
ik heb er bij mij voor gekozen om ze in de leefkeuken te plaatsen. hier is het grootste gedeelte van de dag iemand aanwezig en staat de radio te spelen.
Ze zijn op een week tijd al een stuk rustiger geworden, omdat de mijne uit een voliere komen hebben ze eerst nog een tijd in een kweekbak in de kweekruimte gezeten. Zo was de stap niet te groot.
Voor ons is het ook de eerste keer klaarmaken voor een TT. Dus we zijn nog volop aan het leren.
Hopelijk krijg je meer reacties van ervaren kwekers en tentoonstellingsganger. Maar vele zijn karig met informatie voor beginners. Misschien kan je via je club wel contacten leggen.
Wij hebben al een keurmeester over de vloer gekregen die onze voorzitter kende. Samen eens alle vogels overlopen om te kijken waar er toekomst in zit om mee verder te kweken (zeer beperkt, maar op twee jaar kan je geen kwaliteit hebben). gisteren uitgenodigt geweest in zijn kweekruimtes en daar aan de hand van zijn vogels uitleg gekregen over de juiste kenmerken en waar op letten bij aankoop.
hopelijk wonen er mensen bij u in de buurt die u ook zo op weg willen helpen
Verder veel succes met de tentoonstelling, zebravinken zou een moeilijke klasse zijn om een goede vogel te zetten