Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe maak je een putter/distelvink handtam?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe maak je een putter/distelvink handtam?

    Hallo,

    Op youtube, vind je allerlei mooie filmpjes terug van putters (goldfinch) die super handtam zijn.
    Mijn vraag nu...
    Hoe krijg je ze zo tam?
    Handopfok niet meegerekend!
    Heb hier ook enkele putters zitten en het zou leuk zijn om ze ook zover te krijgen.
    Wie heeft hier enige ervaring mee en kan mij helpen?
    Groeten
    Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

  • #2
    dit krijg je echt door handopfok hoor
    en veel bezig zijn met de vogel
    anders zonder handopfok zo tam krijgen denk niet dat dat lukt

    Opmerking


    • #3
      Hallo Natuurkweker

      Het leek me logisch dat je het beste resultaat zou bekomen uit handopfok.

      Zou er echt geen andere manier zijn, zonder de vogel(s) in kwestie te veel stress of andere schade te bezorgen?
      Ik heb nu jonge putters (nog niet op kleur) zitten, maar deze werden grootgebract door hun ouders... zit hier nog een waterkansje in?

      Alvast bedankt voor je reactie
      Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

      Opmerking


      • #4
        je moet even het eten weghalen en dan ze uit de hand eten geven
        en dan op een gegeven moment pikken ze lekkerneien uit de hand
        terwijl ze voer hebben staan

        Opmerking


        • #5
          sorry wilde reageren maar doe het niet.
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            Kingfisher wilde niet reageren, laat mij het dan maar doen.
            Eten weghalen bij vogels hoort naar mijn bescheiden mening niet bij de hobby van vogels houden.

            Vriendelijke groet,
            Henk

            Opmerking


            • #7
              ik geef ze luzen. of met de hamer op hunnen kop slaan. vogels kweek je tam. door met liefde ermee omgaan. ik kweek nu ook de distelvink. in volie zeer groot. wel ze komen op 50 cm. van ikke, als ikwil zullen ze, uit mijn mond eten. weet zeker . na 45 jaar kweek.
              .

              Opmerking


              • #8
                Bedankt voor de reacties

                Allemaal bedankt voor de reacties.
                Gezien ik een vogelliefhebber ben ga ik ze zeker hun dagelijkse portie voeder dat 24 op 24, 7 op 7 en goed gevuld ter beschikking hebben niet ontzeggen omdat ik een super handtamme vogel wil.
                Ik denk dat de enige minst stressvolle manier is zoals natuurkweker reeds aanhaalde, via handopfok.

                Dus denk ik dat ik volgend kweekseizoen enkele jongen ga opkweken met de hand.

                Mss leg ik alles vast op dvd en post ik dit dan later.
                Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

                Opmerking


                • #9
                  ik heb vroeger een gewone huismus nog tam gekregen .
                  dit kleine mormel was uit het nest gevallen nest hangde te hoog ik kon hem niet meer terug leggen. en heb hem met handopfok groot gebracht hij was zo tam dat hij niet eens bij me thuis in een kooi zat heel even maar toen hij zelfstandig was heb ik hem terug in de natuur gekregen .
                  ik miste dit pietje wel hele tijd is die nog in mijn vogel huisje iedere dag komen eten en eneens was die weg .
                  ik voel me er lekker bij dit vogeltje te hebben gered maar eigenlijk voelde ik me vreselijk dat hij toch afscheid van me nam .
                  maar denk dat je iedere vogel welke soort dan ook wel naar je hand kunt zetten maar enkel en alleen via handopfok .
                  mvg mirke

                  Opmerking


                  • #10
                    Hoi,

                    iedere vogel welke soort dan ook

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door putterjer
                      Dus denk ik dat ik volgend kweekseizoen enkele jongen ga opkweken met de hand.
                      Alleen om ze tam te krijgen zou verboden moeten worden.

                      Opmerking


                      • #12
                        Je kan ze ook juist het voedsel waar ze verlekkert op zijn uit de hand geven.
                        bvb levend voer. Is een andere visie om met voer ze te lokken.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door monique73
                          Alleen om ze tam te krijgen zou verboden moeten worden.
                          Ik ben er ook geen voorstander van maar naar ik weet is het ook niet verboden...
                          Bovendien zouden handtamme vogels ook niet voor de kweek ingezet kunnen worden. Ze zijn teveel op de mens gericht.

                          Hans
                          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                            Ik ben er ook geen voorstander van maar naar ik weet is het ook niet verboden...
                            Bovendien zouden handtamme vogels ook niet voor de kweek ingezet kunnen worden. Ze zijn teveel op de mens gericht.

                            Hans
                            Hallo Hans,

                            Het is natuurlijk niet de natuurlijke aard van gelijk welk beestje om te gaan tam maken. (Paarden, honden, katten, ... waren vroeger ook wild maar kijk nu!)
                            Maar als huisvogel lijkt me dit leuk.
                            Ook als kweekvogel is hij/zij niet verloren dit bewijst het filmpje op onderstaande link.
                            Om je vogel zover te krijgen, ... lijkt me tof!

                            http://www.youtube.com/watch?v=IGfD-...e=more_related


                            Hoe dan ook er zullen altijd voor -en tegenstanders zijn.
                            Ik ben voor!
                            Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

                            Opmerking


                            • #15
                              hypocriet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door monique73
                              Alleen om ze tam te krijgen zou verboden moeten worden.
                              Oorspronkelijk geplaatst door monique73
                              Ja zijn wel slopers hoor die goudvinken de mijne slopen al het kunstgroen.
                              Maar ook hier komen ze uit de hand eten dus maakt veel goed.
                              Waar denk je dan dat uit de hand eten zou onder gecatalogeerd worden?
                              Zou dat dan ook verboden moeten worden?
                              Want ook dit = tam maken.

                              Vind je niet dat je eerste uitspraak een beetje hypocriet is?
                              Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

                              Opmerking

                              Working...
                              X