Mededeling

Collapse
No announcement yet.

diamantvinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • diamantvinken

    hallo,

    Ik heb 2 hele mooie pastel diamantvink mannen,
    weet iemand als ik een pastel roodstuit man op een wildkleur roodstuit vrouw zet of ik er dan wildkleuren uit krijg of ook pastellen?

    Mvg. Tom

  • #2
    Pastel is geslachtsgebonden recessief, dat wil zeggen dat de man de kleur doorgeeft.

    Met jouw vogels zou dat50% mannen wildkleur/ split pastel en 50% pastel poppen opleveren.

    (ben bijna zeker, maar ik ben het nog aan het leren, die vererving)
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Hallo, Hardstikke bedankt voor je reactie,
      dus als ik het goed begrijp zijn de jonge pastellen die uit het koppel komen dus allemaal poppen? En de wildkleur jongen kunnen daar dan ook nog poppen tussen zitten?

      En heb nog een vraag, Ik heb geestuit en roodstuit diamantvinken, en ik wil tt spelen volgend jaar, maar als ik een geelstuit op een roodstuit zet maakt dat met de kleur nog wat uit dat het veller of fletser word,
      Want vraag dit eigenlijk omdat mij ook iemand heeft verteld dat je een geelstuit op een roodstuit zet je mooiere geparelde vogels krijgt met mooiere flank tekening. Klopt dit?
      Maar als de velle rode snavel dan verdwijnd dan heb je nog niet wat dus ben hier wel benieuwd naar.

      Mvg. Tom

      Opmerking


      • #4
        Je hebt helemaal gelijk Josly, ik heb bij bruin zitten kijken.
        Sorry Tom.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door tominjo
          En heb nog een vraag, Ik heb geestuit en roodstuit diamantvinken, en ik wil tt spelen volgend jaar, maar als ik een geelstuit op een roodstuit zet maakt dat met de kleur nog wat uit dat het veller of fletser word,
          Want vraag dit eigenlijk omdat mij ook iemand heeft verteld dat je een geelstuit op een roodstuit zet je mooiere geparelde vogels krijgt met mooiere flank tekening. Klopt dit?
          Maar als de velle rode snavel dan verdwijnd dan heb je nog niet wat dus ben hier wel benieuwd naar.
          Hallo Tom

          De benaming geelstuit is niet correct, officieel heet dit de oranjesnavel. Deze vogel is een mutant. Het paren van een oranjesnavel aan een wildkleur zal splitvogels opleveren. Het resultaat in kleurslag zal ergens in het midden liggen. Bijvoorbeeld een te warme oranjesnavel of een te licht rode wildkleur.

          Dit wil niet zeggen dat je de combinatie niet moet kweken, daar je het formaat van de mutatie omhoog kunt krijgen door de vogels te paren aan een wildkleur.

          Een duidelijke uitleg over de kleurstelling kun je vinden in de standaardeisen van de bond. Een concept van de nieuwe eisen kun je vinden op de site van de speciaalclub. zie hier: http://www.prachtvinken.nl/standaard...versie%20C.pdf
          Groeten Stef

          Opmerking


          • #6
            ok, hier kan ik wat mee bedankt voor jullie reacties

            Opmerking

            Working...
            X