Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Mag houtskool?

Stamgast
    Thanks
    0

Mag houtskool?

ik heb een doosje kool gekocht. Ik bedoel daarmee het verbrande van hout.
    Het schijnt dat het goed is voor een vogel die ziek is en specifiek een vogel
    met een dunne ontlasting. Nu vroeg ik me af of je de vogels het ook zo mag
    voorschotelen zonder dat ze er minder bij zitten. Want ik weet dat in australië
    bv. na een bosbrand de vogels aan de verbrande bomen knagen. Wat adviseren jullie. Ik heb voornamelijk groenvinken. Mvg kevin

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Vond een stuk je op de site van Wouter van Gils, ik weet niet of je er wat mee kan:

Houtskool : Vele vogelliefhebbers hebben wel eens de gewoonte om houtskool zuiver of vermengd met zout en grit of dergelijke ,aan hun vogels te geven hierbij dient opgemerkt te worden dat deze methode uit den boze is en gevaarlijk omdat ; Houtskool hoofdzakelijk bestaat uit koolstof en slecht weinig mineralen bevat. Proeven hebben naar voren gebracht dat houtskool de vitaminen in het spijsverteringsstelsel bindt ,waardoor deze niet meer ter beschikking van het organisme komen .Daarom kan de toediening van houtskool tot vitamine gebrek leiden !!!

Stamgast
    Thanks
    0
    Norit lijkt me beter .

Stamgast
    Thanks
    0
    huhm, klinkt niet echt veelbelovend.

Stamgast Antoni Hopmann's Avatar
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
    Vond een stuk je op de site van Wouter van Gils, ik weet niet of je er wat mee kan:

Houtskool : Vele vogelliefhebbers hebben wel eens de gewoonte om houtskool zuiver of vermengd met zout en grit of dergelijke ,aan hun vogels te geven hierbij dient opgemerkt te worden dat deze methode uit den boze is en gevaarlijk omdat ; Houtskool hoofdzakelijk bestaat uit koolstof en slecht weinig mineralen bevat. Proeven hebben naar voren gebracht dat houtskool de vitaminen in het spijsverteringsstelsel bindt ,waardoor deze niet meer ter beschikking van het organisme komen .Daarom kan de toediening van houtskool tot vitamine gebrek leiden !!!

Welke vogel krijg je zo gek,dat hij uitsluitend of bijna uitsluitend houtskool eet. Juist! Niet 1 vogel.
    Een goede vogelverzorging omvat o.m. regelmatig wat eivoer, groente,
    stukje appel etc.
    Mocht de vogel wat diarree hebben dan laat je de groente en appel even weg van het menu.
    Meng wat houtskool door het voer volgens voorschrift en geef een vitaminekuurtje.
    Trouwens,dat beetje houtskool,dat evt.in het gemengde grit zit kan totaal geen kwaad.
    Vr.groeten van
    Antoni

homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Stamgast
    Thanks
    0
    Antoni zegt het al ,,in goed gemengd grit zit al houtskool ,en dat is voldoende.

Norit(ook houtskool) ,,voor menselijke consumptie ,,gebruik je zelf toch ook alleen maar als er wat aan de hand is ,of op dokters voorschrift.

Stamgast
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Animal Bekijk Bericht
    Antoni zegt het al ,,in goed gemengd grit zit al houtskool ,en dat is voldoende.

Norit(ook houtskool) ,,voor menselijke consumptie ,,gebruik je zelf toch ook alleen maar als er wat aan de hand is ,of op dokters voorschrift.
    Nee hoor, kan je zo kopen bij de drogist , zonder recept van de dokter.

Stamgast
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door P.Wijlaars Bekijk Bericht
    Nee hoor, kan je zo kopen bij de drogist , zonder recept van de dokter.
    Dat snap ik ,maar je gaat het toch niet innemen als er niks aan de hand is.

Stamgast
    Thanks
    0
    nee tuurlijk niet , maar in grid zit ook houtskool dat zeef je er toch niet uit he, als je vogels gezond zijn.

Stamgast populier's Avatar
    Thanks
    56
    Niet elke soort grit bevat houtskool, oestergrit bijvoorbeeld niet.

Mocht het er wel in zitten kan dat beetje geen kwaad, de vogels nemen het alleen tot zich instinctief als ze last van hun darmen hebben denk ik.

Maar om een bak vol er van neer te zetten lijkt me overbodig.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten