Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20

Onderwerp: Plevieren

Stamgast
    Thanks
    0
    voeder verhaal:
    stapelvoedsel is lundi micro (zomer en winter), de rest van het voedsel is een kwestie van het zoveel mogelijk willen (van mijn persoontje uit) varieren om zo te zorgen dat er van alles aan stoffen binnenkomt.
    het in broedconditie komen verhaal ligt bij de plevieren meer op warmte en lichturen gebied ,niet zo zeer op voedselgebied.

ze kunnen al vanaf dag 1 oud zijnde weg bij hun ouders als het moet. (nestvlieder verhaal.
    nestvlieders kunnen op voedselopname gebied zich binnen een paar uur na uitkomst redden ,maar dat geldt dus niet op warmte of gevarengebied).
    moet je uiteraard wel voorzorgsmaatregelen treffen zoals warmte lamp en zeker weten dat ze eten zelf.
    dat kan je dan doen door ze op warmte in een kleine kist of kooi te zetten en de bodem compleet te voorzien van voedsel (makkelijk opneem baar voedsel).
    als ze het eenmaal door hebben (en dat is snel want ze hebben die opneem reflexs van nature).

witte gele of blauwborsten kan wel met kleine plevier ,en zeker als je de witte gele en blauwborst van de grond kan houden met hun nestbouw en als je de voliere maar zo indeel dat ze ver uit elkaar hun geschikte nestelplek hebben ( dus de voliere zo creeën dat de ene soort links wilt gaan broeden en de andere soort recht wilt gaan broeden).

echter nooit andere plevieren erbij en zeker geen plevieren/oeverlopertjes/steenlopertjes etc die min of meer hetzelfde formaat hebben. (en nogmaals ligt volledig aan de grote van jouw voliere benutbare grondoppervlakte).

het ringen verhaal klopt wat rupicola zegt , het is beter maar heelsoms onmogelijk ( het binnen zoveel uur moeten ringen verhaal).

Stamgast
    Thanks
    1
    Mijn witten broeden alijd op zo'n meter tot eentwintig hoog.Dat is dus geen probleem.
    Dit koppel gelen weet ik niet, maar denk toch dat ze mogelijk bij de witten gaan. Wil wat vluchtjes samendoen(tenminste is nu mijn plan)

Ohja. Ik ga altijd van natuurbroed uit

Stamgast
    Thanks
    0
    qua kleur is de witte natuurlijk wel de gevaarlijkste ( het meest gelijkende),maar ik denk dat als je ze ruim van te voren samenvoegt je al zeer snel door hebt of het kans van slagen hebt.
    als je buiten de broedtijd al agressie opmerkt dan hoef je het niet te gaan proberen in de broedtijd.

deze combi ,heb ik nooit gedaan dus ik kan je daar geen 100% antwoord op geven (zoals je zult snappen).
    mvg

ohja wellicht overbodig maar een voederschaal op een meter hoogte zetten kan voor de pleviertjes wel voor enige problemen zorgen. laag houden dus.
    je hebt er ook wel van die voedselcontainers voor hoor, blijft het (korrel) voer ook droog.

Stamgast
    Thanks
    1
    Yup, en ik heb het idee dat bij de insecteneters het vaak meer individuen zijn dan bij zaadeters.

Stamgast
    Thanks
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje Bekijk Bericht
    Hebben ze binnen(in de winter ook een speciale vloer nodig. M.a.w. zijn de pootjes gevoelig?

poten zijn wel gevoelig. (nageltjes vaak weg)
    gewoon zandachtige bodem is goed genoeg.
    geen betonvloer of kattenbakkorrels oid gebruiken.
    ook heb ik al eens een keertje vernomen dat er een pleviertje (na sectie) was gestorven aan de bodembedekking houtkrullen. (verstopping).waarschijnlijk incident want de andere hadden geen last ervan.
    gewoon zandbodem is goed genoeg (regelmatig schoonmaken en verversen).

echter weer 1 uitzondering ,heb je daagse kuikens en je moet ze binnen zetten,zet ze dan niet op een zandbodem,maar ff op krant/karton of als dat te glad blijkt te zijn op een oude doek o.i.d.
    kuikens kunnen mogelijk de eerste tijd dan teveel aan zand binnen krijgen ( ze zitten dan op een te klein oppervlakte en de opname van "voedsel"(lees zand) is dan vrijwel continue) , en zand is voor een maagdarmsysteem wat op gang moet komen/in werking moet worden gezet niet bevordelijk, op latere leeftijd kan het vrijwel geen kwaad meer. dan heeft zand/grit juist weer de functie gelijk als bij andere vogels.

mvg

Stamgast
    Thanks
    0

Lightbulb nog tipje

ik zat zojuist nog eventjes wat eigen kweek(verslag/aantekening)boeken door te lezen, daarbij stond de aantekening :

let op !!
    voliere moet rondom nog gecontroleerd worden op de afdichting van het gaas.

maw als jij zwartkopje ooit zover komt dat er jongen uitkippen wees er dan zeker van dat de "hommels"niet door je gaas heen naar buiten lopen 19 x 19 hebben ze geen moeite mee om vrolijk doorheen te stappen hoor.
    zorg rondom voor een opstaande kant van een +-20cm hoog van of heel fijnmazig gaas of van glas/kunstof etc. etc.

mvg

Stamgast
    Thanks
    1
    Hmm lijken hier en daar veel op de jongen van de chin. dwergkwartels.
    Heb overigens geen 19 mm gaas dus het zal meevallen, maar bedankt voor de waarschuwing.

Lid
    Thanks
    0
    Ik heb mij laten vertellen dat je mannetje en vrouwtje beter apart zet buiten het kweekseizoen.Klopt dit WK ?
    Persoonlijk denk ik dat het zal afhangen van de opp. van de voliere.
    @WK hoe groot is/was uw voliere?
    Wat was de grondbedekking tussen de vakindelingen?

Junior lid
    Thanks
    0
    ik had deze nooit appart in ieder geval.
    wel zaten er geen andere grondbewoners bij.
    de opp. van de volierres die ik toen had waren 2m breed, 5m lang en 2,50 hoog.
    deze kunnen zeker kleiner hoor ik had er toerako's bij en die vliegen nu eenmaal nog eens graag.
    ik hoop er komend jaar nog eens enkele soorten te vinden , zou ze zéér graag terug houden.

Junior lid hansvdsluis's Avatar
    Thanks
    1

Artikel plevieren

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje Bekijk Bericht
    Heeft hier iemand ervaring met plevieren?
    In de laatste uitgave van "Die Gefiederte Welt " staat een mooi verslag over plevieren.
    info www.gefiederte-welt.de zoeken onder "archief "2011

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Forum Rechten