Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plevieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Plevieren

    Heeft hier iemand ervaring met plevieren?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
    Heeft hier iemand ervaring met plevieren?
    ligt eraan welke .
    is natuurlijk een hele grote familiegroep en ze hebben allemaal zo hun eigenaardigheden,dus "plevieren" is wel erg algemeen gestelde vraag zwartkopje.
    mvg

    Opmerking


    • #3
      Ja ok, kleine plevieren.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
        Ja ok, kleine plevieren.
        yep 100% natuurboed e.k en goed geringde ,maar dat wist je denk ik al.
        wat is het wat je wilde weten? misschien kan ik je van dienst zijn?

        ik heb ondertussen 2 foto's nog kunnen terug vinden, heb ze ingescand vanaf gewone foto, alle foto's ( van de kleine plevier maar ook van vele andere soorten hoor) die op p.c stonden zijn verdwenen ( dus geen "bewijs"foto's van eieren , en net uitgekomen jongen etc. meer ,je zult me op mijn woord moeten geloven dan maar):







        mvg

        Opmerking


        • #5
          Ja ok, ik begrijp dat ik de vraag onvolledig stelde

          Natuurlijk zou ik graag info over kweek en houden(winter) voer etc hebben.
          M.a.w. moet ik ergens rekening mee houden

          Hoe gaat natuurbroed, is dat moeilijk aangezien ze ook wel uit de broedmachine komen

          Opmerking


          • #6
            only @ zwartkopje

            zie bericht hieronder,ging ff niet goed met het bericht in dit nr 7 berichtje ( ik was aan het tekst aanpassen en toen verdween er een deel tekst) zwartkopje. sorry

            bericht is aan jouw gericht, men/andere mag/mogen een discussie willen gaan opstarten (want er zitten weer een paar hekel punten in zoals broedmachine werk of illegale handelingen zoals eieren rapen) ,prima.
            ik doe er niet aan mee, men moet het maar allemaal zelf weten maar ik hou niet van kunstgrepen en elke keer weer bewijzen de vogels het tegendeel van hetgeen sommige mensen denken of doen ( en dat hun denk of doewijzes niet de enigste juiste is/zijn mogen wel duidelijk zijn inmiddels).

            hieronder staat zeg maar hoe het hier verging vanuit de natuurbroed gedachten gang ( en alles wat daar omheen hangt), en als je dan kweekresultaat heb dan heb je het gelijk aan je zijde ( en ja er zijn wellicht ook ander manieren ,prima toch?).

            broedmachinewerk etc. is de "normale gedachtengang"bij de steltlopers /eendenhouder etc etc kunnen we wel in het algemeen stellen, echter zijn er ook de mensen die steeds meer en meer natuurbroed toepassen daar waar het kan.

            voor de goede orde, ik ben nu uit mijn steltloper of plevierentijd.
            heb diverse soorten en perikelen vanuit die familiegroep van dichtbij mogen meemaken zeg maar.
            kleine/dikbek/zilver/goud etc

            waarom dit bericht nu zo weer en in deze tekst?
            omdat ik zo denk juist een onnodige/hopeloze discussie denkt te voorkomen.

            mvg

            Opmerking


            • #7
              natuurbroed verkrijgen is extreem moeilijk ,het is 99 van de 100 x broedmachine werk of onder bv. kippen vandaan.( al dan niet van foutieve handelingen afkomstig).

              mocht je eraan kunnen komen (natuurbroed) zou ik altijd voor natuurbroed gaan, het vergemakkelijkt namelijk de verdere kweek.

              alhoewel je in bepaalde fases de geslachten kan herkennen (bandje op kop en bandbreedte op de borst,oogring breedte en diepte van kleur etc.) zou ik ten alle tijden dna ervan willen hebben (puur voor de zekerheid want in broedperiode kan het tussen mannen er erg heftig aan toe gaan,in de natuur vaak zonder dodelijk gevolgen ,in onze voliere's wel soms met dodelijk gevolgen i.v.m. dat er geen vlucht weg is voor het ondergeschikte mannetje)


              voer bestond bij mij uit lundi micro ,universeel,meelwormen,eivoer,diepvries pinky's en bufallo's en alles wat ze zelf konden pakken vanuit de voliere of uit het aangeboden weide of "water "plankton.
              (geen echte moeilijke kostgangers dus)

              de soort is geen moeilijke vogel om te onderhouden,echter wil je kweken

              Opmerking


              • #8
                Als geinteresseerd meelezer dank aan WK voor de interessante bijdragen!


                kleine opmerking:

                Ter voorkoming van ophoping van vuil tussen de ring en de poot is het gebruikelijk en aan te bevelen om dergelijke steltlopertjes om niet aan tarsus, maar aan tibia te ringen!
                (op de foto van de twee pleviertjes zit de gele ring correct)
                Amigo de los Psittacidos

                Look deep into nature and you will understand everything better

                Opmerking


                • #9
                  Ok bedankt WK, wanneer kunnen / moeten ze dan bij de ouders weg? Die 5 weken.(in geval van een vervolgbroedsel en hoeveel nestjes kunnen ze krijgen?
                  Hebben ze binnen(in de winter ook een speciale vloer nodig. M.a.w. zijn de pootjes gevoelig?
                  Heb je ook een zomer(broeden) en wintervoedsel? Aangezien ze in de natuur het hele jaar waterbeestjes eten.
                  Ik begrijp dat ze geen goed idee zijn bij gele of witte kwikken.
                  Blauwborsten?


                  Rupicola, ik heb natuurlijk nog nooit zo geringd. De ring schuif je dan door en dan blijft hij meteen daar hangen??

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      Mijn witten broeden alijd op zo'n meter tot eentwintig hoog.Dat is dus geen probleem.
                      Dit koppel gelen weet ik niet, maar denk toch dat ze mogelijk bij de witten gaan. Wil wat vluchtjes samendoen(tenminste is nu mijn plan)

                      Ohja. Ik ga altijd van natuurbroed uit

                      Opmerking


                      • #12
                        qua kleur is de witte natuurlijk wel de gevaarlijkste ( het meest gelijkende),maar ik denk dat als je ze ruim van te voren samenvoegt je al zeer snel door hebt of het kans van slagen hebt.
                        als je buiten de broedtijd al agressie opmerkt dan hoef je het niet te gaan proberen in de broedtijd.

                        deze combi ,heb ik nooit gedaan dus ik kan je daar geen 100% antwoord op geven (zoals je zult snappen).
                        mvg

                        ohja wellicht overbodig maar een voederschaal op een meter hoogte zetten kan voor de pleviertjes wel voor enige problemen zorgen. laag houden dus.
                        je hebt er ook wel van die voedselcontainers voor hoor, blijft het (korrel) voer ook droog.

                        Opmerking


                        • #13
                          Yup, en ik heb het idee dat bij de insecteneters het vaak meer individuen zijn dan bij zaadeters.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                            Hebben ze binnen(in de winter ook een speciale vloer nodig. M.a.w. zijn de pootjes gevoelig?

                            poten zijn wel gevoelig. (nageltjes vaak weg)
                            gewoon zandachtige bodem is goed genoeg.
                            geen betonvloer of kattenbakkorrels oid gebruiken.
                            ook heb ik al eens een keertje vernomen dat er een pleviertje (na sectie) was gestorven aan de bodembedekking houtkrullen. (verstopping).waarschijnlijk incident want de andere hadden geen last ervan.
                            gewoon zandbodem is goed genoeg (regelmatig schoonmaken en verversen).

                            echter weer 1 uitzondering ,heb je daagse kuikens en je moet ze binnen zetten,zet ze dan niet op een zandbodem,maar ff op krant/karton of als dat te glad blijkt te zijn op een oude doek o.i.d.
                            kuikens kunnen mogelijk de eerste tijd dan teveel aan zand binnen krijgen ( ze zitten dan op een te klein oppervlakte en de opname van "voedsel"(lees zand) is dan vrijwel continue) , en zand is voor een maagdarmsysteem wat op gang moet komen/in werking moet worden gezet niet bevordelijk, op latere leeftijd kan het vrijwel geen kwaad meer. dan heeft zand/grit juist weer de functie gelijk als bij andere vogels.

                            mvg

                            Opmerking


                            • #15
                              nog tipje

                              ik zat zojuist nog eventjes wat eigen kweek(verslag/aantekening)boeken door te lezen, daarbij stond de aantekening :

                              let op !!
                              voliere moet rondom nog gecontroleerd worden op de afdichting van het gaas.

                              maw als jij zwartkopje ooit zover komt dat er jongen uitkippen wees er dan zeker van dat de "hommels"niet door je gaas heen naar buiten lopen 19 x 19 hebben ze geen moeite mee om vrolijk doorheen te stappen hoor.
                              zorg rondom voor een opstaande kant van een +-20cm hoog van of heel fijnmazig gaas of van glas/kunstof etc. etc.

                              mvg

                              Opmerking

                              Working...
                              X