Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Twatwa krijgt elke avond het heen en weer :(

Stamgast
    Thanks
    6

Twatwa krijgt elke avond het heen en weer :(

Ik heb een jonge twatwa in een grote kooi in de woonkamer. De kooi is 50 breed, 80 hoog en een meter lang. Elke avond rond 20:00 uur begint hij met heen en weer vliegen in zijn kooi. Ik heb hem al week of 8 denk ik.
    Ik dacht dat het kwam omdat hij naar het licht wilde vliegen maar als ik een lamp op zijn kooi zet helpt dat eigenlijk niet. Een doek over de kooi heb ik een hekel aan omdat je dan daglengte gaat beďnvloeden. En onder die doek gaat hij ook gewoon door.
    Het is een nakweek vogel van 2009 dus geen wildvang oid. Hij is ook geringd.

Overdag is hij lekker kalm, zingt wat, eet wat en gaat vaak in bad. Hij is verder ook helemaal gezond. Ik dacht eerst ook dat het aan de grootte van de kooi lag maar zelfs in deze heel ruime kooi doet hij dit.

Nu hoorde ik dat vogels soms in de avond druk worden (waarom zou ik graag weten?) en dat jonge vogels het soms op hun heupen krijgen. Maar het lijkt hier echt te maken te hebben met het minder worden van daglicht.

Weet iemand wat je hier tegen kan doen? Hij is niet echt happy als hij zo doet en lijkt gestressed. Overdag niks van dit en smorgens heel vroeg doet hij het een beetje. Ook dat mindere licht weer dus.

Twatwa-mensen raden aan de vogel in een hele kleine kooi te zetten. Dat zie ik echter totaal niet zitten want overdag maakt hij dankbaar en zeer blij gebruik van zijn ruime kooi.

Ik hoop dat iemand hier wat advies over kan geven want zo is het niet prettig voor hem. Misschien is het wel iets van de soort of is het verder doodnormaal. Op mij komt het echter niet prettig over en ik kan me ook niet voorstellen dat het gezond is om 2 uur per dag heen en weer tegen de tralies te vliegen.

De andere twatwa doet dit totaal niet. Dat is een pop. Zij staat in een andere kamer en niet zo dicht bij de ramen. De kooi is van gelijke grootte. Beide kooien staan in een hoek met 2 dichte wanden zodat ze niet helemaal onbeschut en open staan.

Ik heb echt geen idee hoe dit op te lossen. Ik heb al wat grote planten bij de kooi gezet maar ook daar wordt hij niet rustig van. Hij is niet bang voor mij dus dat is het probleem niet.

Wat kleine coniferentakken aan de zijkanten zal in elk geval voorkomen dat hij tegen de tralies vliegt denk ik.
    Ik had tijdelijk goudmussen in een lange kooi die ook zo druk waren en echt tegen de zijwanden beukten. Wat takjes en ze werden behoorlijk veel rustiger.

Verder... ritalin?

Forum Rechten