Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vijver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vijver

    Ik zou graag voor mijn eenden en ganzen een grotere vijver geven maar als ik voor heel die vijver folie moet kopen ben ik al snel veel geld kwijt. Bij deze dus de vraag kan ik gewoon een vijver maken met zand als bodem? Kan het grondwater geen kwaad voor de dieren zelf?

    alvast bedankt
    Have fun and live your live to te maximum!

  • #2
    Dit ligt aan het grondwaterpeil.Als dit dicht onder het oppervlak ligt kun je het proberen.Hier moet ik een meter graven voor ik op grondwater zit.Dit zal niet gauw hoger komen dus dat wordt een steile afdaling om bij het water te komen.Als je de vijver boven het grondwater hebt zal het water zakken.
    Bij grondwaterdaling zal de vijver ook minder diep worden.
    Denk toch dat je een folie/rubbermat moet gebruiken.

    mvg eddie

    Opmerking


    • #3
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Inderdaad die prijzen vallen heel goed mee. Ik had mss beter verder gekeken dan hier in de buurt want in mij streek hier is het ontzetten duur.
        Have fun and live your live to te maximum!

        Opmerking


        • #5
          vijverfolie

          ik had gelezen op internet als je een eenden-ganzen vijver maakt moet je wel dik vijverfolie nemen omdat ze dat dunne zo kapot maken met hun nagels en dan heb je de vijver lek

          Opmerking


          • #6
            Je kunt wel een vijver maken ,zonder folie ,en zonder dat het waterniveau tot aan het grondwater zakt.,een natuurlijke leem vijver.
            Je hebt dan wel veel klei(grond) nodig voor de bodem en de wanden.
            Het werkt dan ook niet als je steile oevers wilt maken.
            In een vijverboek of op het internet zal vast wel te vinden zijn hoe dik de kleilaag moet zijn ,maar ik denk dat het erg veel werk zal zijn ,en folie toch de gemakkelijkste optie is.

            Opmerking


            • #7
              Kleilaag

              Nog een nadeel mbt een kleilaag:

              Bij een periode van langdurige droogte, scheurt klei in. Als de klein dan weer nat wordt (regen), dan zet de klei uit, waardoor de scheuren weer verdwijnen, het gevolg is dat de vijver niet gaat lekken.
              MAAR: er komt een tijd dat een scheur open blijft, waardoor de vijver gaat lekken. Opvullen is dan een zeer lastige kwestie.
              Groeten,


              -J.J.-

              Opmerking

              Working...
              X