Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Edelzangers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Edelzangers

    Ik heb dit weekend mijn jongen ( kanaries) , binnen gedragen bij de handelaar ,9 stuks , en heb 1 koppel edelzangers 09 , meegekregen in ruil .

    Ik heb natuurlijk al eens de achtergrond info gelezen over deze fantastische soort , en toen had ik al gelezen dat deze heel gevoelig zijn voor oog ontstekingen . Had ook ooit een exemplaar gekocht , maar na enkele dagen terug gebracht , was beetje afgeschrikt door de oog ontsteking .

    Bij de handelaar zagen ze er heel goed uit , echt heel mooi gezond . ook konden we bij de geslachtsdelen licht verschillen zien tussen pop en man .

    Toen ik thuis kwam heb ik ze in een mooi gereinigde kooi geplaatst , helemaal ontsmet , nieywe kunstof stokken , bodem bedekker , helft anijszand , andere helft houtsnippers (medium) , exoten mengeling voorzien , trosgierst , stuk of 2 meel wormen ( waren ze gewoon om te eten) , grit + maagkiezel . en vers drinkwater .Mijn eigenhandig gemaakte eivoer mengeling .
    Ook enkel sparren takken voorzien in de kooi , om een iets aangenamere leefruimte te creeren voor de vogels .

    MAAR ,
    vandaag zag ik dat ze nog steeds mooi zaten , maar zo vaak knipperden met hun ogen , half open ... geen vocht verlies of zo .
    Nu de handelaar zei me gisteren dat dit beetje eigen is aan deze soort .

    Zijn hier kwekers van edelzangers die mijn kennis kunnen verruimen ?

    *qua mijn huidige situatie
    *kweekperiode
    *kweek gelegenheden
    * ect

    Dank
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Hallo Woestijnvink,
    alvast succes met je edelzangertjes.
    Zoals je het nu gedaan hebt lijkt me niet verkeerd,ieder doet het op zijn manier.
    Ik voer dus geen meelwormen,ben door schade en schande wijs geworden,liever buffalo's en pinkies verder voer ik naast de exotenmengeling(tropenvoer)nog een wildzangmengeling met onkruidzaden.
    Veel badwater en en regelmatig zoals je nu al gedaan hebt je stokken schoonmaken ivm de ooginfecties waar ze inderdaad wat gevoeliger voor kunnen zijn.
    Ik ben niet weg van kunststofstokken, in ieder geval niet alleen kunststof, maar dat moet jezelf weten
    Dat ze nu wat knipperen zoals je zegt zou ik me niet direct ongerust over maken ze moeten nog wennen en alles is nog nieuw.
    Nestjes,gewoon kanariekorfjes(traliemandjes) of tralienestkastjes willen ze ook wel,veel wit nestmateriaal,mandje zo hangen dat ze je kan zien binnenkomen en in de gaten kan houden en niet te donker.
    En de kweek periode tja dat verschilt nogal ik kweek van begin november tot eind mei maar er zijn er ook zat die in de zomer broeden en buiten of binnen scheelt ook, licht hoef je niet aan te passen,ze reageren op aanbod voedsel en niet op hoeveelheid licht.
    Dan nog het verhaal onderscheid kunnen zien bij de geslachtsdelen,bedoel je de tap of de verschillen in kleur van de bevedering?
    Als het van de bevedering is dan is dat kolder, als het een handelaar is die het aan de tap kan zien dan is dat een knappe vent, ik kan het niet maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
    ik hou het op het zingen dat is voor mij de bevestiging.
    ik hoop dat je er maar veel plezier van mag hebben want ze kunnen een hoge ouderdom behalen.
    mvg,
    Kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      heel erg bedankt voor de uitleg , dit waardeer ik enorm .

      ok , na het lezen rezen enkele vragen naar boven ...

      * badzout in het badwater ?

      * geen licht opvoer , dus moet ik eigenlijk vanaf nu heel de tijd nest gelegenheid voorzien mits ik onwetend ben over wanneer de kweek periode bij hun valt ?

      * na hoeveel tijd zou ik de zang moeten opmerken , na het verhuizen in hun nieuwe kooi ?

      * kunt u iets dieper in detail treden qua bevedering ? man / pop ?


      Dank bij voorbaat .

      Opmerking


      • #4
        Bij Edelzangers is er geen onderscheid alleen door de zang van de man krijg
        je, je bevestiging.

        Ik geef ze liever ook geen meelwormen, hier krijgen ze ook pinky's buffelo's
        en mieren eieren. Verder beetje universeel tropenzaad en onkruidzaden.

        Als het hier goed gaat heb ik morgen de eerste jongen

        Badzout gebruik ik nooit heb er voor het eerst pas hier op het forum overgelezen.

        Hier zong de man al gelijk de volgende dag, maar geef hem tijd om te wennen

        Opmerking


        • #5
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            Even een vraagje. Zijn de edezangers geringd of niet? Of zijn het pas ingevoerde? Dit knipperen en wat met half dichte oogjes zitten kan er namelijk op duiden dat ze het drinkwater niet vinden en daarom raad ik je aan een open schaaltje met water op de vloer van de kooi te zetten in plaats van een drinkfontein.
            Wat de kweek betreft, thuis volg ik de natuurlijke gang van zaken. Dit wil zeggen geen kunstmatige bijverlichting of bijverwarming. Met het lengen van de dagen komen ze wel in broedstemming.
            Voorlopig vliegen de zeven eerste jongen van dit jaar reeds uit. Verder zit er nog een koppeltje op het nest. Dus met wat geluk is mijn seizoen wat betreft de edelzangers al geslaagd.
            Geslachtsonderscheid is op het oog tamelijk moeilijk. Het beste wat je kunt doen is beide vogels in een aparte kooi zetten. Hierdoor zal het mannetje nl. veel vlugger en meer fluiten dan wanneer ze samen in een kooi zitten.

            Opmerking


            • #7
              Pas Ingevoerde, is er weer import dan?

              Ik zou toch de oogjes in de gaten houden, Mozambiqueen en edelzangels hebben gauw last van hun ogen, zeker als je ze net hebt gebeurd dit vaak in een nieuwe omgeving.

              Ik heb laatst het oogje van een kapoetsenpop behandeld met lauw water met een heel klein beetje badzout, de dag erna was het knijpen over.

              Mozambiqueen en edelzangels gaan niet gauw in zo'n hangbadje, ik zou als badwater een schaalt je op de grond geven met een beetje badzout.

              Goed tegen vederluis, je weet niet wat je mee neemt van zo'n handelaar natuurlijk.

              Daarna 2 x in de week badwater met badzout.

              Succes met de nieuwe aanwinst.
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Omdat Mozambique en edelzanger erg sterk overeenkomen denk ik dat je inderdaad kan stellen dat bepaalde dingen voor allebei gelden. Oa de oogjes. Maar wat wel prettig is is dat je weet dat dat komt door vieze stokken of tocht. Dus zorg er goed voor en het zal niet gebeuren. Als ik de raam op een kier zet en de deur vergeet dicht te doen weet ik dat er vogels komen met een dik nat oogje. Is me 2 keer gebeurd in 2 jaar tijd. Ook heb ik 1 keer een vogel met een dik oog gehad omdat ik de stokken net niet vaak genoeg schoon had gemaakt. Ik had 8 jongen in 1 broedkooi van 1,6 meter. De stokjes werden net te vies en hupla, jong met dik oog. Meteen weer over als je alles met dettol schoon maakt.

                Dus geen tocht en de kooien brandschoon houden. Ik doe zelfs de voerbakken/schalen in de afwasmachine 2-4 keer in de week. De plastic stokjes vervang ik ook wekelijks door schone uit de afwasmachine en de natuurlijke stokken vervang ik meestal eens in de maand. Ook daar wrijven ze aan met hun bekjes nl. Ook krabben ze met hun tenen in hun ogen dus er mag gewoon niet teveel vuil aan de pootjes zitten.

                Mijn mozambisuesijzen baden zelden tot nooit. Ik heb er bij zitten die nooit baden. Ik heb badjes en schalen aangeboden.

                Zingen doen ze hier meestal binnen een week wel. Maar ze zijn hier ook op hun gemak omdat ik ze plaats in een ruimte waar ze 30 soortgenoten kunnen horen. Daarna, als ze gezond (meestal na een maand) zijn gaan ze in de groepskamer waar alle mozambiquesijzen wonen. Dat stelt ze erg gerust en meestal zijn ze meteen op hun gemak door de kalme rustige geluiden van de vogels die ik al langer heb en die hier deels geboren zijn. Die stellen de nieuwe vogels op hun gemak door zich kalm te gedragen en rustgevende geluidjes te maken. De nieuwe gaan dan meestal vrijwel meteen zingen en doen alsof ze hier al jaren wonen. Ik koop als ik import koop nooit meer van handelaren maar van particulieren die de vogel ooit als import gekocht hebben. Oude vogels hebben zeer sterk mijn voorkeur. Hoe ouder hoe beter ze broeden heb ik gemerkt. Ik heb met 2 koppels van 1 en 2 jaar gebroed wat slechts 3 jongen door de ouders heeft opgeleverd. De 2 oude koppels hebben 3-4 hele nesten gegeven afgelopen winter. 1 jonge pop voerde helemaal niet en haar jongen heb ik over moeten leggen bij een ander koppel.

                Ik heb ook 1 keer een vogel uit de handel gehaald en die is nooit optimaal geworden. Nog steeds zie je dat die vogel niet helemaal fris is. De rest is perfect. Kalige plekken, slecht pootje en een gekke manier van vliegen. Denk dat de vleugel ook ooit gekwetst is geweest. Pootje is overduidelijk ooit gebroken en de veren zijn ooit helemaal weg geweest of uitgepikt.

                Opmerking


                • #9
                  Dank aan allen die hebben gereageerd !

                  De vogels zijn ongeringd , en de handelaar claimde dat ze worden ingevoerd van denemarken . Naar zijn zeggen , liggen de prijzen van dit soort vogels heel laag , maar andere vogels van hier dan weer een stuk hoger ...

                  Het is een speciaal zaak voor zeldzame vogels in de buurt , Antwerpen / Mechelen .

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door woestijnvink
                    Dank aan allen die hebben gereageerd !

                    De vogels zijn ongeringd , en de handelaar claimde dat ze worden ingevoerd van denemarken . Naar zijn zeggen , liggen de prijzen van dit soort vogels heel laag , maar andere vogels van hier dan weer een stuk hoger ...

                    Het is een speciaal zaak voor zeldzame vogels in de buurt , Antwerpen / Mechelen .

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking

                      Working...
                      X